سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی: 16 آذر روزدانشجو، امسال 2روز دیرتر در 18 آذر در دانشگاه‌ها گرامی داشته شد. امسال هرگروه دانشجویی به سبک خود این مراسم را برگزار کرد.

عده‌ای از دانشجویان هوادار دولت احمدی‌نژاد ترجیح دادند این روز را دراعتراض به قوه‌قضائیه سپری کنند.

در تجمع آنان که در برابر دادگستری تهران انجام شد تعدادی از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان مجلس هم شرکت کردند.

خواسته این عده، مبارزه با مفاسد اقتصادی و اعلام نام متهمان آن بود. تجمع دیگری در دانشگاه تهران و دربرابردانشکده فنی، محل وقوع حادثه‌ای که 3 دانشجو در سال 32 در آن به شهادت رسیدند، تشکیل شد.

این دانشجویان که قصد داشتند به خیابان انقلاب بیایند با درهای بسته و اتوبوس‌هایی که جلوی در  اصلی دانشگاه ردیف شده بود وارتباط دانشجویان با مردم را قطع می‌کرد روبه‌رو شدند. این عده در دانشگاه در خیابان 16 آذر را نیز شکستند تا دانشجویانی که از برخی دانشگاه‌های دیگر  آمده بودند بتوانند به جمع دانشجویان بپیوندند.

دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز تصمیم گرفتند روز دانشجو را امروز و در فضایی آرامتر با حضور سیدمحمد خاتمی برگزار کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز ترجیح دادند درداخل دانشگاه و باحضور حداد عادل برنامه روز دانشجو را اجرا کنند.

برگزارگنندکان که عکس‌‌هایی از شهدای دانشگاه شریف و نه 3شهیدی را که روز دانشجو به خاطر آنها نامگذاری شده است در سالن اصلی و اطراف آن قرار داده بودند، در ابتدای برنامه به تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اجازه دادند که به طرح دیدگاه‌های خود بپردازند.

مجری برنامه گفت که از انجمن اسلامی دانشگاه نیز خواسته شده در این برنامه حضور یابند که آنها امتناع کرده و در برنامه بسیج دانشجویی شرکت نکردند.

نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی، شورای صنفی دانشکده مکانیک، جنبش دانشجویان جهان اسلام، انجمن علمی نخبگان دانشگاه صنعتی شریف، 2نماینده از بسیج دانشجویی و انجمن هیات‌های مذهبی دانشگاه شریف از جمله تشکل‌هایی بودند که در این مراسم به طرح نقطه نظرات خود پیرامون مسائل روز پرداخته و پرسش‌هایی را از رئیس مجلس مطرح کردند.

 نمایندگان تشکل‌هایی دانشجویی دانشگاه شریف نظرات مشابهی را ابراز کردند. همگی از سخنان رهبری برای تائیدخواسته هایشان نقل قول کردند.

اغلب نسبت به عملکرد مجلس هفتم انتقاد داشتند و از آن راضی نبودند. نسبت به عملکرد قوه قضائیه نیز منتقد بودند.

تقریبا هیچ انتقادی به دولت احمدی‌نژاد وارد نکردند و درمواردی از آن دفاع کردند. نظارت بر صدا و سیما، غرب زدگی استادان، خودباختگی دانشجویان، فقدان رابطه صنعت و دانشگاه، تحقیق وتفحص‌های مجلس، بودجه دانشگاه‌ها، ضرورت انقلاب فرهنگی دوم و اسلامی شدن دانشگاه‌ها محور نظرات و پرسش‌های تشکل‌های دانشجویی بود. آنگاه غلامعلی حداد عادل به ایراد سخن پرداخت.

مشت گره کرده

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت شهدای 16 آذر و همه‌ شهدای انقلاب اسلامی در راه استقلال کشور و دفاع مقدس، با اشاره به سخنان نمایندگان جریانات دانشجویی در این دانشگاه که پیش از سخنان وی ایراد شد، گفت: وقتی این سخنان را گوش می‌کردم خدا را شکر کردم که در کشور و جامعه‌ای زندگی می‌کنم که دانشجویان دانشگاه راحت و بی‌رو دربایستی حرف‌شان را می‌زنند؛ اعتراض، انتقاد و مطالبه می‌کنند.

این یک ارزش است و باید قدردان آن باشیم.

به هیچ‌وجه از این موضوع ناراحت نیستم که کسی این‌گونه حرف خود را بزند. این همان چیزی است که ما در انقلاب می‌خواستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته‌ مهم در 16آذر این است که انگیزه‌ دانشجویان در آن استقلال‌طلبی، مخالفت با آمریکا و با سلطه‌ بیگانه به‌عنوان صدر آرمان‌های دانشجویی بود.

حداد عادل به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها از روی جهالت یا غرض سعی کردند که 16 آذر و جنبش دانشجویی را  مقابل نظام اسلامی قرار دهند اما محاسبه‌ آنها غلط بود. رئیس مجلس افزود: سال‌ها قبل یک عده به فکر شبیه‌سازی افتاده بودند و می‌گفتند چون دانشجوها در مقابل رژیم گذشته ایستادند و مردم از آنها در مقابل رژیم پشتیبانی کردند، دانشجوها را تحریک می‌کنیم تا  مقابل حکومت اسلامی بایستند و ملت از آنها حمایت می‌کند.

حدادعادل با بیان اینکه عده‌ای سیاسی بودن دانشجو را برای مقاصد خاصی می‌خواستند، به 2 ویژگی آرمان‌گرا و احساساتی بودن دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: یک عده می‌خواستند این 2ویژگی را وسیله‌ای کنند که دانشجو فقط اعتراض کند.

البته مشت گره کردن چیز خوبی است ولی دانشجو نباید فقط مشت گره کرده باشد، دانشجو باید چشم بیدار، مغز اندیشمند و گوش شنوا هم داشته باشد و درباره آنچه می‌خواهد بگوید، اطلاعات کسب کند.

در این جلسه که بعد از ظهر  یکشنبه، 18 آذر در دانشگاه صنعتی شریف به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

کد خبر 38809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز