همشهری‌آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد عربستان، عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهور مستعفی یمن، دو پسر و وزیران و مقام‌های نظامی یمنی وابسته به این دولت را از بازگشت به یمن بازداشته است.

مسئولان یمنی تاکید کردند، عبدربه منصور هادی و تعدادی از وزیرانش در اقامت اجباری در عربستان هستند.

آسوشيتدپرس اعلام كرد: آنها در اقامت اجباری هستند.

این خبرگزاری به نقل از مقام‌هاي یمنی که نامشان را فاش نکرد، گزارش داد، ممانعت عربستان از این مساله چند ماه بعد از خصومت شدید بین هادی و امارات اتفاق می‌افتد که بخشی از ائتلاف سعودی بوده و بر جنوب یمن مسلط است.

از زمانی که منصور هادی در فوریه یمن را ترک کرد چندین بار طی درخواست‌های مکتوب از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خواست بازگردد اما هیچ پاسخی دریافت نکرد.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از یک مقام دولت مستعفی یمن گزارش داد، هادی ماه اوت به فرودگاه ریاض رفت تا به پایتخت موقت خود یعنی عدن در جنوب یمن بازگردد اما از فرودگاه بازگردانده شد.

این مسئول یمنی تصریح کرد: ویزای هادی و تعدادی از مقام‌هاي دولتش در ابتدا مصادره اما سپس به آنها بازگردانده شد اما آنها هم‌چنان قادر به ترک ریاض نیستند.

مسؤولان یمنی دیگر نیز گفتند، هادی، فرزندان و تعدادی از وزیرانش در ریاض هستند و از بازگشت به یمن منع شده‌اند.

یکی از این مقام‌ها گفت: عربستانی‌ها آنها را در اقامت اجباری قرار داده‌اند و هنگامي‌كه هادی بخواهد سفر کند به او می‌گویند بازگشتش امنیتی ندارد و توطئه‌هایی برای کشتن او مطرح است و عربستانی‌ها نگران جان او هستند!

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی در این‌باره گفت: هر سوالی درباره هادی به دست دفتر و دولتش می‌رسد و تلاش‌ها برای دسترسی به وزیر خارجه دولت هادی و سخنگوی دولت نتیجه‌ای ندارد.

آسوشيتدپرس گزارش داد: عربستان و امارات دو محور اصلی ائتلاف هستند که ظاهرا از دولت منصور هادی حمایت می‌کنند و با حوثی‌ها می‌جنگند. هادی از زمان شروع جنگ علیه یمن اکثر وقت خود را در ریاض می‌گذراند.

این خبرگزاری افزود: ناتوانی هادی در بازگشت به جنوب یمن دلیل بر نداشتن اختیار حتی در جنوب است که اسما تحت اداره اوست.

نشریه "اینتلیجنس آنلاین" فرانسه که در زمینه مسائل اطلاعاتی فعالیت دارد، نوشت: طرح سعودی - اماراتی برای براندازی هادی وجود دارد.

این نشریه نوشت: این طرح از طریق ارتباط با احمد علی عبدالله صالح، پسر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن برنامه ريزي شده که در ابوظبی اقامت دارد.

سرلشگر احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات کل عربستان ۲۷ ژوئن برای دیدار با احمد علی عبدالله صالح سفری به ابوظبی داشت.

این نشریه افزود: پسر صالح برای رهبری مذاکرات با هدف تشکیل دولت جدید یمن بعد از این‌که ریاض با انتقالش به صنعا براي رایزنی‌ها موافقت کرد، انتخاب شده است.

به گزارش اینتلیجنس آنلاین، عبدالله صالح در این راستا فرستاده‌ای را به ریاض فرستاد و بعد از آن او را به ظهران در جنوب فرستاد تا در آنجا مذاکراتی انجام دهد.

این نشریه فرانسوی افزود: محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بعد از این‌که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به براندازی منصور هادی قانع کرده برای تسریع در این امر تلاش می‌کند.

کد خبر 387661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha