دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

در صحن علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش، کلیات طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به تصویب رسید.

شورا شهر

در جريان بررسي جزئيات اين طرح ابتدا رئيس كميسيون معماري و شهرسازي در سخناني گفت: ما دراين طرح به شهرداري مي‌گوييم كه بودجه سال97 را با چه اولويت‌ها، سياست‌ها، راهبردها و الزاماتي تهيه كند اما بايد درنظر داشت كه هنوز 70درصد احكام برنامه پنج‌ساله دوم به‌عنوان يك سند فرادستي عملياتي نشده آن‌وقت چگونه مي‌خواهيم بودجه سال97 را برشي از برنامه پنج‌ساله دوم در نظر بگيريم؟

به گزارش همشهري، نظر محمد سالاري اين بود، از آنجا كه برنامه پنج‌ساله دوم اجرايي نشده و بودجه‌ها براساس سلايق مديران تخصيص داده شده بايد قيد تبعيت از برنامه پنج‌ساله دوم از اين لايحه حذف شود.به گزارش همشهري حجت ميرزايي، معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهرداري تهران نيز در سخناني با اشاره به اينكه بخش بزرگي از آيين‌نامه‌ها و احكام برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري اجرا نشده تأكيد داشت:

تدوين برنامه سوم كه قرار است از سال بعد اجرا شود با يك سال تأخير انجام مي‌شود. معاون شهردار تهران افزود: حتما بايد پيوند كاملي بين برنامه و بودجه برقرار باشد و سطوح عملياتي در سطح محلي منجر به ايجاد مشاركت ذينفعان، همه مردم و تشكل‌هاي اجتماعي شود وگرنه درك واقعي از برنامه و بودجه ميسر نمي‌شود.

وي خواستار آن شد تا در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري حتما مسئوليت‌پذير ساختن دولت در برابر هزينه‌هاي استقرار دولت در پايتخت مدنظر قرار گيرد. از سوي ديگر بهاره آروين، سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه نيز در توضيح سياست‌ها و الزامات تدوين لايحه بودجه سال97 بر كمي و سنجش‌پذير بودن اين اولويت‌ها تأكيد كرد و گفت: در بودجه سال آينده ما به‌دنبال پيوست‌هاي مشخص حاوي داده‌هاي لازم براي ارزيابي بودجه هستيم.

به گفته آروين رعايت انضباط و شفافيت در تدوين بودجه، مديريت بهينه منابع و مصارف، بهره‌گيري حداكثري از فناوري اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازي در اجراي وظايف و ماموريت‌ها، فراهم ساختن زمينه حضور و مشاركت فعال بخش خصوصي و تعاوني‌ها و توجه ويژه به مسئله آلودگي هوا با تأكيد بر توسعه حمل‌ونقل عمومي ازجمله مواردي است كه در ماده واحده اين طرح ارائه شده است. نظر محمدجواد حق‌شناس نيز اين بود كه در تدوين سياست‌هاي برنامه پنج‌ساله سوم بايد بحث كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و توجه ويژه‌اي به تأمين اعتبار پروژه‌ها از محل درآمدهاي پايدار به جاي تراكم فروشي شود.

احمد مسجدجامعي نيز گفت كه هنگام تدوين بودجه با توجه به ظرفيت فسادآميز بودجه‌هاي غيرنقدي بايد به‌نحوي برنامه‌ريزي كرد كه بودجه غيرنقدي به حداقل برسد، ضمن اينكه درسياست‌ها و الزامات بودجه بايد نگاهمان از جزء به كل باشد. درخواست ديگر مسجدجامعي اين بود كه فهرست كاملي از ديون سنواتي به تفكيك ذينفعان تهيه شود و ميزان ديوني كه بايد در سال آينده تسويه شود نيز مشخص باشد. وي درعين حال خواستار آن شد در قانون بودجه سال آينده مطالبات قانوني شهرداري از دولت و ساير دستگاه‌هاي اجرايي دنبال شود.

بنابر اين گزارش با توجه به افزايش بحث‌ها نظر رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه اين طرح براي بررسي جزئيات يك هفته به كميسيون برنامه و بودجه برگردد و تمام پيشنهادهاي مطروحه از سوي كميسيون‌هاي ديگر را دراين فرصت اعمال كنند. ديروز همچنين محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي در اواخر جلسه موفق شد يك فوريت طرح تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره كاركنان شهرداري تهران را به امضاي 14نفر از اعضاي شوراي شهر تهران برساند اما به‌دليل اتمام وقت اعلام وصول آن به هيأت رئيسه به جلسه بعد موكول شد.

  • تشريح خلاصه مشكلات شهر

نطق پيش از دستور ديروز رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي 3بخش داشت. محمدجواد حق‌شناس در ابتدا از شهروندان تهراني بابت حضور حماسي‌شان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان رهبري، رياست‌جمهوري و انتخابات شوراي شهر تهران تقدير كرد.

محمدجواد حق‌شناس در نطق پيش از دستور خود درباره انتظارات و مطالبات بسيار جدي مردم از منتخبين خود در شوراي شهر تهران نيز مطالبي را بيان كرد و گفت: ازجمله مطالباتي كه ساكنين پايتخت از نمايندگان‌شان در شوراي شهر پنجم دارند، ضرورت وفاي به عهد، شفافيت و پاسخگويي است.

به گفته وي اگرچه در ظاهر فرصتي چهارساله پيش روي شوراي پنجم قرار گرفته است، اما از نظر عملياتي كمتر از 2سال فرصت است و به همين دليل نياز به هماهنگي، همكاري و همبستگي است. وي با اشاره به اينكه انتخابات مجلس يازدهم در سال98 پيش روي ماست، گفت: عملكرد شوراي شهر تهران و به‌ويژه شهردار منتخب ايشان در 2سال آينده بسيار مهم است. كسب موفقيت شورا موجب توفيق جريان اصلاح‌طلبى و ناكامي ايشان سرآغاز دومينوي شكست و از دست دادن اعتماد آحاد مردم خواهد بود و اين هشداري است كه بايد از هم‌اكنون بسيار جدي گرفته شود.

حق‌شناس خطاب به همكارانش در شوراي شهر تهران، ري و تجريش گفت: ماهيت رابطه ميان شورا و شهرداري مطابق با آنچه قانون معين كرده، ماهيتي آميخته با نظارت مستمر و پاسخگويي مداوم است و در اين ميان از آقاي نجفى در روند خدمتشان و انجام انتصاباتشان، انتظار دقت و مراقبت بيشتري داريم. وي دراين باره به چند نكته اشاره كرد و گفت: عمده‌ترين پاسخي كه در روزها و هفته‌هاي اخير در قبال نقد انتصابات شهردار محترم تهران شنيده مي‌شود آن است كه «ديگران از رزومه مطلوبي برخوردار نيستند!»

حق شناس خطاب به شهردار تهران گفت: جناب آقاي دكتر نجفي، اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشي از محروميت ايشان از تصدي پست‌هاي مديريتي و حتي كارشناسى و جلوگيري از ورودشان به سيستم اداري مديريت شهري پايتخت در 14سال گذشته بوده است.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در بخش ديگري از نطق خود تأكيد كرد: اگر كارشناسان و مديران لايق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بي‌مهري قرار گرفته و اخراج يا پيش از موعد و به اجبار بازنشسته شدند، قرار نيست به بهانه‌هايي از اين دست، پشت درهاي مديريت شهري تهران تا اطلاع ثانوي بلاتكليف بمانند.

وي درعين حالي‌كه موافق به كارگيري اصولگرايان شايسته و پاكدست در برخى پست‌هاي مديريتي شهرداري بود اما تأكيد داشت كه بايد در اين دوره وجه غالب انتخاب همكاران از ميان اصلاح‌طلبان باشد چرا كه مجموعه مديريت شهري تهران در دوره جديد، امانت‌دار رأي اصلاح طلبان است و اين واقعيت را نمي‌توان و نبايد ناديده انگاشت.

محمدجواد حق‌شناس در بخش دوم سخنان خود خطاب به شهروندان تهراني گفت: شهروندان عزيز، كم و بيش همه ما مي‌دانيم و حس مي‌كنيم كه حال تهران خوب نيست. آلودگي هوا، ترافيك، سفيد بالك‌ها و صداي گوش‌خراش جولان موتورسيكلت‌ها در خيابان‌ها و پياده روها، تهران را در زمره پراسترس‌ترين پايتخت‌هاي جهان قرار داده است.

وي با ابراز تأسف بابت اينكه ساحت فرهنگ و هويت تهران قديم و نماد مردم سالارى در 110سال اخير حتي توسط متولي قانونگذاري در كشور و در روز روشن مورد تعرض واقع مي‌شود، گفت: بايد صادقانه و دردمندانه اعتراف كنم كه حال شهرمان تهران خوب نيست.

بررسي بودجه مصوب شهرداري تهران در سال‌هاي 94، 95 و 96 نشان مي‌دهد كه فقط در 3سال اخير و هر سال به‌اندازه 4٠درصد از هزينه‌هاي اداره پايتخت را، با فروش هوا و زمين شهرمان و آينده فرزندان‌مان تأمين كرده‌ايم. از نظر حق شناس مهار بحران‌هاي تهران سال‌ها زمان خواهد برد از اين‌رو همه بازيگران عرصه مديريت شهري در پايتخت يعني تصميم‌گيران، تصميم سازان و مجريان و شهروندان بايد خود را براي مواجهه با دشواري‌ها آماده كرده و صبور باشند.

وي با اشاره به بدهي 32هزار ميليارد توماني شهرداري تهران گفت: اين رقم بدهي غيرقابل پذيرش، محكوم و حاكي از مديريت نامطلوب است و سؤالي كه در اذهان ايجاد مي‌شود آن است كه مديريت شهري، منابع و مصارف شهر را چگونه اداره كرده كه در يك دوره حدودا 12ساله، اين ميزان بدهي به بار آمده است؟

بخش سوم نطق پيش از دستور محمد جواد حق شناس اختصاص به محورهاي 10گانه فعاليت كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران داشت كه شامل:
1-آسيب شناسي و ساماندهي و بهينه‌سازي‌، مديريت شورايي شهر با رويكرد اجتماعي
2-افزايش نقش و سهم مشاركت مردم در اداره شهر
3-گسترش و تعميق نگاه فرهنگي به شهر و اتكا به آن در مديريت شهري
4-كنترل آسيب‌هاي اجتماعي
5-تعامل جدي با جامعه هنري در زيباسازي، هويت بخشي و آرامش بخشى در مديريت شهري
6-گسترش و تعميق ورزش همگاني و نشاط اجتماعى
7-درآمدزايي از سرمايه‌هاي شهرى در حوزه ميراث تاريخي، فرهنگي و طبيعي تهران و رونق گردشگري شهري
8-نگاه كيفي به تعميق ارزش‌هاي ديني و باورهاى مذهبي بجاي نگاه كمي
9-حفظ اسامي معتبر معابر و اماكن عمومي تهران و اعمال تغيير نام صرفا در موارد ضروري
10-افزايش مشاركت گروه‌هاى جامعه مدنى به‌ويژه سمن‌ها در اداره بهينه شهر

  • مبارزه با آمريكا و 2 رويكرد متفاوت

زهرا صدراعظم نوري، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري ديروز در نطق پيش از دستور خود با اشاره به اينكه 2رويكرد در سپهر سياسي كشور در جريان است، گفت: در رويكرد اول، مبارزه با آمريكا در قالب گفتارها و رفتارهاي شعارگونه، احساساتي و تبليغاتي چه درعرصه داخلي و چه درعرصه بين‌المللي جريان دارد و تلاش مي‌شود كه همه مشكلات و نارسايي‌ها از قبل و بعد از انقلاب به آمريكا نسبت داده شود.

اما رويكرد دوم بر مبارزه با آمريكا، آن هم نه با شعار و هياهو و تبليغات، بلكه با عمل و رفتار مسئولانه و متكي بر توانمندي‌هاي داخلي براي كارآمد كردن نظام جمهوري اسلامي در مقابل تهديدهاي خارجي استوار است. وي گفت: وقت آن رسيده است قدري با خود و با مردم صادق باشيم و ضعف‌ها و ناتواني‌ها و بي‌كفايتي‌هاي خود را به آمريكا و عواملش در منطقه نسبت ندهيم و با رفتارهاي دوگانه، مردم را نفريبيم.

وي بر تأمين آزادي‌هاي قانوني براي همه شهروندان ايران و پرهيز از سياست‌هاي دوگانه و تبعيض آميز نسبت به اقوام، اقليت‌ها و تأمين حقوق برابر براي همه ايرانيان تأكيد كرد و گفت: مردم بر رويكرد توسعه سياسي درون كه مستلزم تأمين آزادي‌هاي فردي و اجتماعي است پافشاري دارند و بر وحدت و انسجام ملي تأكيد مي‌نمايند. مردم، ايران را براي همه ايرانيان از هر نژاد و قومي مي‌خواهند و از هرگونه تبعيض و بي‌عدالتي گريزانند.

زهرا صدراعظم نوري گفت: نبايد به بهانه مبارزه با آمريكا فضاي كشور را امنيتي كرد بلكه همانگونه كه رهبر معظم انقلاب و همه خيرخواهان كشور تأكيد دارند بايد بيش از گذشته بر توانمندي داخلي خود تكيه كنيم كه لازمه آن ايجاد فضاي امن و آزاد براي همه جريان‌هاي سياسي كشور، كاهش محدوديت‌ها و تلاش عملي براي وحدت و انسجام داخلي است.

  • ديدار امروز شورايي‌ها با رئيس‌جمهور

علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران، ري وتجريش هم در نشست خود با خبرنگاران درباره محورهاي ديدار و گفت‌وگوي روز دوشنبه اعضاي شوراي شهر پنجم با رئيس‌جمهور سخن گفت. لزوم تقويت همگرايي بين مديريت شهري و دولت، هماهنگي براي حل چالش‌هاي اولويت‌دار شهر تهران نظير آلودگي هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومي، ترافيك و آسيب‌هاي اجتماعي، ارائه گزارش مالي و اقتصادي حوزه مديريت شهري و حل معضل بافت فرسوده ازجمله اين محورهاست. وي افزود: مبناي ايده ديدار با سران سه قوه از آنجاست كه مسائل تهران ابعاد و مقياس ملي دارد.

سخنگوي شوراي شهر تهران همچنين درباره اخبار مربوط به انتصابات شهردار تهران گفت: شورا از منظر دخالت در اجرا به موضوع انتصابات ورود نمي‌كند اما در چارچوب ارزيابي عملكرد قطعا مي‌توانيم اين موضوع را بررسي كنيم. اعطا درباره طرح تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره كاركنان شهرداري گفت:

اين طرح به‌منظور شفاف‌سازي و نيز‌ شأن نظارتي شورا مطرح و مقرر شده براي بررسي وضعيت موجود و شفاف‌سازي‌ صندوق ذخيره كاركنان يك هيأت 7نفره از اعضاي شورا تشكيل شود تا با استفاده از كارشناسان و حسابرسان اين حوزه تحقيق و تفحص انجام شود. اعطا همچنين در مورد طرح تحقيق و تفحص از همشهري گفت:

اين طرح هم‌اكنون در كميسيون‌ها در حال بررسي است اما نقل قولي اشتباه از من در نمايشگاه مطبوعات منتشر شد مبني بر اينكه اين طرح 3هفته بعد به صحن شورا مي‌آيد درحالي‌كه من گفتم بررسي اين طرح 2 تا 3هفته طول خواهد كشيد و فعلا در حال بررسي است. وي در مورد پرداخت بدهي‌هاي دولت به مديريت شهري و حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت گفت:

حضور شهردار تهران در اين جلسات پر بار بوده و نتايج آن در موضوع پرداخت بدهي‌ها بسيار مثبت بوده است البته آن بخش از اعتباراتي كه دولت مجاز به پرداخت آن شده اگر نپردازد جزبدهي‌ها محسوب نمي‌شود اما در آن بخشي كه دولت مكلف به تخصيص اعتبار است اگر تخصيص ندهد جز بدهي‌هايش خواهد بود.

جدول

کد خبر 387488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha