بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات اگر قرار بود فقط صدای اعتراض سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز را به مسئولان برساند در کار خود موفق بود.

مالباختگان

مطبوعاتي‌ها در نمايشگاه پل ارتباطي ميان مردم با نمايندگان مجلس و مسئولان دولتي حاضر در نمايشگاه بودند و اگر ناسزايي هم شنيدند گذاشتند به‌حساب اينكه گوش‌هاي شنواي ديگري بايد اين صداها را خيلي قبل‌تر مي‌شنيدند و نشنيدند. بودند معاونان و مديركل‌هاي دستگاه‌هاي مختلف اقتصادي و سياسي كه با افزايش شدت صوت معترضان مالباخته راه خود را كج كرده و به راهروهاي ديگر غرفه‌هاي نمايشگاه مطبوعات مراجعه مي‌كردند.

همزمان كه در 6 تالار گفت‌وگوي نمايشگاه مطبوعات، نشست‌هاي تخصصي متعدد درباره جايگاه و مأموريت رسانه‌ها برگزار مي‌شد، شنيدن صبورانه صداي اعتراض مالباختگان تمريني عملي براي آن نشست‌ها بود. رسانه‌ها گلايه‌هاي مردمي كه انتظارات‌شان پشت در سازمان‌ها و نهادهاي دولتي، قضايي و قانونگذار برآورده نشده بود را مي‌شنيدند و منتقل مي‌كردند.

صبح جمعه آخرين روز نمايشگاه مطبوعات، دسته دسته مالباختگان مؤسسات و پروژه‌هاي اقتصادي قرار و مدارهايشان را زودتر از شروع ساعت كار نمايشگاه و در ورودي نمايشگاه گذاشته بودند و مشخص بود حضورشان در روز آخر نمايشگاه پررنگ‌تر خواهد بود. ۵ گروه از متضررهاي مالي به نمايشگاه آمده بودند.

از مؤسسه آرمان البرز ايرانيان كه مي‌گفتند تاكنون يك ريال از سپرده‌هاي آنان بعد از ورشكستگي مؤسسه برنگشته است تا سپرده‌گذاران مؤسسه كاسپين كه مي‌گفتند عمده پول آنان برنگشته است. ارقام نيز متفاوت هستند. از خانم ميانسالي كه مي‌گويد سرپرست خانوار است و سود پول ماهانه او فقط۲۵۰هزار تومان مي‌شده و با همان پول چرخ خانواده را هر چند لنگ مي‌چرخانده تا سپرده‌گذاران ديگري كه با صفرهاي سپرده‌هايشان قابل شمارش نبود به نمايشگاه آمده بودند. اين سپرده‌گذاران كلان مي‌گفتند بيشتر به هواي حمايت از سپرده‌گذاران خرد به نمايشگاه آمده‌اند. سپرده‌گذاران زيادي هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان متوسط سرمايه خود را در اين مؤسسات از دست داده بودند.

  • شانديز را تملك نكنند

مالباختگان مؤسسات ثامن‌الحجج، پروژه پديده شانديز و مجتمع تجاري پلاسكو نيز بعدتر به جمع اعتراض‌كنندگان اضافه شدند. پديده شانديزي‌ها شعار مي‌دادند «هيشكي به فكر ما نيست، فكر مي‌كنند خدا نيست». خانمي كه مسئوليت سخنگويي پديده شانديزي‌ها را داشت درباره خواسته مشخص خود در اين اعتراض‌ها به خبرنگار همشهري گفت: «ما نماينده‌هاي ۱۳۶هزار سهامدار پديده شانديز هستيم. انتظارمان هم اين است پول‌هايمان را كه در اين پروژه بلوكه شده است برگردانند. پروژه را به‌خودمان بازگردانند. ما مدير منتصب نمي‌خواهيم. ما نمي‌خواهيم دولت نظارت داشته باشد، فقط مي‌خواهيم با ما همكاري كند. اگر هم دولت چنين چيزي نمي‌خواهد پروژه را بخرد و پول ما را پس بدهد.»

  • وضعيت كاسپين و آرمان البرز ايرانيان

يكي از سپرده‌گذاران كاسپين هم درباره علت اعتراض سپرده‌گذاران و خواسته خودشان در نمايشگاه مطبوعات مي‌گويد: در روش تعيين تكليفي كه بانك مركزي براي سپرده‌گذاران بانك كاسپين دارد دفترچه قديمي گرفته مي‌شود و در دفترچه جديد ۱۰درصد از اصل سپرده كم مي‌كند و سودهاي شهريور ۹۴ تا الآن را صفر مي‌كند.

به گفته او اين دفترچه‌ها مهر علي‌الحساب مي‌خورند تا در آينده هر وقت املاك و اموالي از فرشتگان (مؤسسه ادغام شده در كاسپين) فروش رفت به‌طور اقساط به سپرده‌گذاران تعلق گيرد. او معتقد است در اين روش نصف اموال سپرده‌گذاران نصف مي‌شود.

«داراي مجوز از سوي بانك مركزي» هم عبارتي است كه روي بنرهايي كه در دست مالباختگان است مشاهده مي‌شود. سپرده‌گذاران مؤسسه آرمان البرز ايرانيان مي‌گويند اين مؤسسه مجوز داشت و چون به يكباره از سوي بانك مركزي غيرقانوني اعلام شد باعث شد هجوم سپرده‌گذاران مؤسسه را با ورشكستگي مواجه كند. سخنگوي گروه معترضان اين مؤسسه نيز مي‌گويد «يك سال به تمام نهادها و ارگان‌هاي حاكميتي مراجعه كرديم و نامه نوشتيم تا رسيدگي به پرونده را تسريع كنند.

گله اول‌مان اين است كه چرا رسانه ملي اعتراض‌هاي ما را منعكس نمي‌كند. گله دوم‌مان اينكه چرا وقتي سپرده سرمايه‌گذار حفظ نشده است بانك مركزي و قوه قضاييه تصميم به ساماندهي مؤسسات گرفتند. دستگيري سهامداران اين مؤسسات تنها متضرر شدن سپرده‌گذاران را به همراه داشته است.»

  • رسانه‌ها نبايد دچار لكنت شوند

علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در واكنش به حضور مالباختگان در نمايشگاه مطبوعات گفت: در جلسه سران قوا مشكل مالباختگان مطرح شد. او اضافه كرد: چگونگي حل اين مشكل محل بحث است؛ 3 قشر بايد در اين باره با هم همكاري كنند: سپرده‌گذاران، هيأت مديره واحد پولي ( مؤسسه مالي) كه بي‌انضباطي داشت و بخش نظارت مركزي بانك مركزي. او اضافه كرد: نقش رسانه به عنوان نماينده افكارعمومي براي مبارزه با فساد اثبات شده و نبايد دچار لكنت شود.

اين روند به‌طور قطع ايجاد بازدارندگي خواهد كرد و به افزايش هزينه فساد و ناامن شدن فضا براي مفسدين كمك مي‌نمايد. وي افزود: همه بايد به تيز شدن تيغ رسانه‌ها براي مقابله با فساد كمك نماييم و همه ابزارهاي قانوني را براي ايفاي نقش فعال و پيشروي رسانه‌ها در مقابله با فساد به‌كار بگيريم.

رسانه‌ها بايد بتوانند با اقتدار كامل ضمن برخورداري از امنيت بيان، امنيت قلم و امنيت شغلي به مسئوليت خود در چارچوب قانون عمل كنند، به گزارش ايسنا، شمخاني گفت: رعايت قانون و انصاف و خودداري از رفتارهاي سليقه‌اي، سياسي و خدايي نكرده منفعت‌جويانه از سوي رسانه نيز اصل غيرقابل تغييري است كه عدم‌پايبندي به آن مي‌تواند به محدود شدن فضاي كنش سالم و مسئولانه رسانه‌اي در قبال مقابله با فساد منجر شود.

کد خبر 387177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha