همشهری آنلاین: سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه 18 آذر در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسینی ضمن اشاره به همکاری ایران و آژانس گفت: اگر آثار مثبت این همکاری‌ها نادیده گرفته شود و کشورهایی صدور قطعنامه را مورد توجه قرار دهند در روند مدالیته و طرح اقدام میان ایران و آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نتایج همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تغییری در رویکرد 1+5 ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات البرادعی مبنی بر اینکه اگر ایران پروتکل را اجرا نکند همکاری‌هایش با آژانس ناقص است گفت: در گزارش اخیر البرادعی نیز به این موضوع اشاره شد اما ما تاکید می‌کنیم که آنچه ایران در همکاری‌ها انجام می‌دهد در چارچوب ان.پی.تی و مقررات بین‌المللی است و انتظار نداریم که خواسته‌ای فراتر از این چارچوب‌ها از ایران خواسته شود.

وی افزود: ما در گذشته دو سال این پروتکل را داوطلبانه اجرا کردیم، در حالی که اکنون بیش از صد کشور این پروتکل را اجرا نمی‌کنند اجرای مجدد آن نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد.

حسینی همچنین اعلام کرد: نمایندگان آژانس روز دوشنبه 19 آذر بر اساس زمانبندی صورت گرفته برای زمینه‌سازی ادامه گفت‌وگوهایی که در چارچوب طرح اقدام است به ایران سفر خواهند کرد.

گفتگو‌های جلیلی و سولانا ادامه می‌یابد

حسینی با رد خبرهایی مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته است به توافقات سولانا – لاریجانی تعهدی ندارم، گفت: سیاست‌های ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌‌ای سیاست‌هایی اصولی است که در دیدار اخیر جلیلی – سولانا نیز بر آن تاکید شد و در آن گفت‌وگوها به عکس آنچه ادعا می‌شود طرف مقابل در این جلسه مخالفت صریح خود را با ایده‌هایی که از قبل در این جلسات مطرح شده بود اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص ادامه گفت‌ و گوهای جلیلی – سولانا گفت: گفت‌وگوها را همچنان مورد توجه قرار داده و می‌دهیم و آمادگی داریم پیرامون مسایل مختلف مورد توافق طرفین گفت و گوها را داشته باشیم. 

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پیشنهادات جدید پوتین در سفر اخیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو گفت: طبیعی است در تماس‌هایی که میان مسوولان عالی‌رتبه صورت می‌گیرد پیرامون محورهای مشترک تبادل نظرهایی می شود که این گفت‌وگوها و تبادل نظرها در راستای تحکیم روابط میان دو کشور است.[درباره دیدار جلیلی با پوتین]

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا همچنان آقای لاریجانی که دیگر سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی را ندارند اظهار نظر کرده و از برخی اخبار پشت پرده خبر می‌دهند گفت: هر دو بزرگوار در شورای عالی امنیت ملی هستند و اگر نکاتی مطرح باشد حتما مستقیما با هم صحبت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه لاریجانی از راه اندازی نیروگاه بوشهر تا یک ماه دیگر خبر می‌دهد در حالی که برخی خبرگزاری‌های روسی از شرط تعلیق کامل فعالیت‌های ایران برای راه اندازی این نیروگاه خبر می‌دهند،‌ گفت: این شرط درست نیست.

حسینی تصریح کرد: ما روس‌ها را نسبت به ارسال سوخت و تکمیل نیروگاه بوشهر متعهد می‌دانیم، اجازه دهید درباره زمان راه اندازی نیروگاه گمانه‌زنی نکنیم اما روند اقدامات به طور طبیعی در جریان است.

اظهارات حسنی درباره گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تحلیل‌هایی که از گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران وجود دارد گفت: این درست است که هیچ یک از ابعاد گزارش نباید نادیده گرفته شود اما اینکه پایداری مقاومت، منطقی و خویشتنداری ملت و دولت و مجموعه دست اندرکاران این موضوع طرف مقابل را در نقطه‌ای قرار داده است که مجبور به اعتراف برخی حقایق می‌شود یک موفقیت مهم و پیروزی بزرگ است، البته این باعث نادیده گرفتن بخش‌های دیگر گزارش از جمله بخش‌هایی که در خصوص فعالیت‌های قبل از سال 2003 ایران مطرح کردند نمی‌شود.

وی افزود: این یک فرضیه غلط و غیر واقعی است و ما همواره تاکید کردیم در هیچ زمانی فعالیت‌های هسته‌ا‌ی غیر مسالمت آمیز نداشتیم که بخواهیم آن را متوقف کنیم. تمام گزارشات‌ آژانس نیز حکایت از عدم انحراف این فعالیت‌ها دارد.

حسینی اضافه کرد: از سویی دیگر این گزارش اثبات می‌کند که دولت آمریکا چند سال به مردم آمریکا و همچنین به مردم دنیا دروغ گفت و واقعیت‌ها را تحریف کرد و بر اساس این تحریفات تلاش خود را ساماندهی کرد تا موضوع بررسی برنامه هسته‌یی ایران را به شورای امنیت بکشاند امروز دولت آمریکا در نزد افکار عمومی بیش از هر زمان دیگری بی‌اعتمادتر و تصمیمات آن بی‌اعتبارتر است.

وی تصریح کرد: این گزارش از طرفی بیان یک واقعیت است مبنی بر اینکه روند فعلی که ایران در مسیر فعالیت هسته‌ا‌ی طی می‌کند کاملا مسالمت آمیز است و بهانه آمریکایی‌ها را برای منعکس کردن پرونده هسته‌‌ای ایران به شورای امنیت از دست آنها خارج می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین از منعکس کردن شکایتی از سوی ایران به سفارت سوییس در تهران در اعتراض به این اقدام نهادهای اطلاعاتی آمریکا خبر داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این باور کردنی است که آمریکایی‌ها تازه فهمیده‌اند ایران فعالیت هسته‌یی نظامی ندارد؟ گفت: با نگاهی به افکار عمومی می‌توانید ببینید که آیا کسی باور می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در واکنش به اظهارات اخیر رایس مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: اظهارات رایس پس از صرف شام را جدی نگیرید. چنانچه برخی از اعضای دیگر بعد از رایس خلاف این را گفتند و اظهارات آنها عدم همراهی با این گونه مواضع جنگ طلبانه بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات بوش پس از گزارش نهادهای جاسوسی آمریکا مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است اظهار داشت: این اظهارات نشان می‌دهد که بوش هیچ ارزشی برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا قائل نشده است و همچنان بر مواضع غیرمنطقی خود تاکید می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل انتشار گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران اظهار داشت: برخی تحلیل‌ها حکایت از اختلاف نظرها و دیدگاه‌هایی است که احزاب فعال در آن کشور دارند و با توجه به نزدیکی انتخابات تصمیم به این کار گرفتند و تحلیل دوم این است که نهادهای اطلاعتی مسوولیت بزرگی را در تصمیم سازی مسوولین عالی‌رتبه آمریکا دارد، آنچه در عراق اتفاق افتاد تصمیمات غلطی بود که بر اساس اطلاعات غیر واقعی اتخاذ شده بود بنابراین آنها این گزارش را انتشار کردند تا از یک تصمیم غیر منطقی دیگر پیشگیری کنند.

متکی به ترکمنستان و روسیه می‌رود

وی همچنین از سفر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس دیپلماسی پیشگیرانه و همکاری‌های بین‌المللی روز دوشنبه 19 آذر، به ترکمنستان می‌رود و در این اجلاس مسئولانی از سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان همکاری‌های اقتصادی، سازمان ملل و کشورهای منطقه شرکت می‌کنند.

حسینی اعلام کرد: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو به منظور شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه پایان هفته انجام می‌شود و امیدواریم چند موافقتنامه و یادداشت تفاهمی که در حال برنامه‌ریزی است در آن اجلاس به امضا برسد.

حسینی همچنین با اعلام ورود هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در صبح روز یکشنبه 18 آذر به ایران گفت: این هیئت با وزیر امور خارجه کشورمان دیداری خواهند داشت و موضوعات استمرار رایزنی‌های بین پارلمانی و بررسی راه‌های تحکیم روابط با اتحادیه اروپا در این ملاقات مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

حسینی با اعلام اینکه سفر رییس جمهور کشورمان به ترکیه در دستور کار قرار دارد گفت: رایزنی‌ها میان مسئولان دو کشور در حال انجام است اما هنوز زمانی برای آن مشخص نشده است.

اظهارات حسینی درباره گفت و گوی ایران و آمریکا درباره عراق

سید محمد علی حسینی در خصوص دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری دور آتی گفت‌وگوها با آمریکا در اوایل ژانویه سال آتی میلادی از سوی عراقی‌ها دریافت کردیم اما زمان و سطح گفت‌وگوها را در دست مطالعه داریم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رابطه افزایش اقدامات تروریستی در عراق و تاکید مسئولین عراقی بر خروج نیروهای اشغالگر از این کشور اظهار داشت: ما همواره اعلام کردیم ناآرامی‌های عراق به علت حضور نیروهای اشغالگر و عملیات تروریستی در آن است و راه حل‌هایی را مطرح کردیم مبنی بر خروج برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی شده آمریکایی‌ها واگذاری اختیارات به دولت عراق، حمایت از دولت نوری مالکی و تقویت نیروهای امنیتی و پلیس عراق و معتقدیم هر چه این واگذاری اختیارات بیشتر انجام شده است ما شاهد تقویت و ثبات بیشتر در آن کشور نیز بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم در مسیر واگذاری اختیارات به دولت قانونی مالکی و نمایندگان منتخب مردم عراق باید قدم‌های جدی‌تری برداشته شود.

پاسخ کشور‌های منطقه به ادعاهای گیتس

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در واکنش به اظهارات اخیر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی منامه به دلیل عدم حضور ایران در این کنفرانس اظهار داشت: برخی کشورهای منطقه در آنجا پاسخ اظهارات گیتس را دادند، اساسا این اظهارات دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه چنین اظهاراتی همکاری و همبستگی کشورهای منطقه را مورد هدف قرار می‌دهند و اقدامات شطنت آمیزی است که کشورهای منطقه هوشیاری لازم را دارند و برخورد مناسب را با آن انجام می‌دهند خاطر نشان ساخت: تاکنون نیز این گونه اظهارات یا اقدامات تاثیری در تشتت و ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه نداشته است.

وی در خصوص عدم شرکت وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس امنیتی منامه گفت: حضور متکی در اجلاس منامه در دستور کار قرار داشت اما به خاطر فشردگی‌های برنامه وزیر امور خارجه در تهران این برنامه عملی نشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که به حضور رییس جمهور کشورمان در اجلاس دوحه و پیشنهادات وی در این اجلاس اشاره کرد و پرسید آیا می‌شود که کشورهای عربی هم به دنبال اجرایی کردن این پیشنهادات باشند و هم به آمریکا بله قربان بگویند، گفت: پیشنهاداتی که توسط رییس جمهور کشورمان مطرح شد در همان جلسه با استقبال مواجه شد و مسئولین مختلف شورای همکاری درباره آن اعلام موضع کردند و آن را در دستور کار اجلاس وزرای خارجه خود قرار دادند.

وی ادامه داد: اساسا پیشنهاداتی که زمینه‌های همکاری میان کشورهای منطقه را مورد توجه قرار داده است همواره با استقبال کشورهای منطقه مواجه شده است، برای اجرایی کردن این پیشنهادات طبیعی است که باید بررسی‌ها صورت گیرد و اقدامات لازم انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: درباره نام شورای همکاری خلیج‌فارس که در برخی رسانه‌ها نیز مطرح می‌شود ترجمه نادرست است. آنچه به صورت ناقص استفاده می‌کنند شورای همکاری خلیج یا شورای همکاری کشورهای عربی خلیج است که برخی عربی را به خلیج اطلاق می‌کنند و این باعث اشتباه شده است، نام کامل آن شورای همکاری کشورهای عربی خلیج‌فارس است که معادل لاتین آن نیز PGCC است و GCC ناقص است.

وی ادامه داد: این نامی که انتخاب کردند مخالفت یا ضدیتی با کشورهای دیگر ندارد.

حسینی ضمن رد خبر توقیف کشتی ایرانی در خلیج‌فارس توسط امارات گفت: آنها همکاری خوبی را با سازمان بنادر و کشتیرانی ما انجام می‌دهند.

اظهارات حسینی درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل

حسینی با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در شصت و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در 14 آذرماه با 109 رای مثبت گفت: این قطعنامه با عنوان پیگیری تعهدات خلع سلاح هسته‌یی توافق شده در کنفرانس‌های 1995 و 2000 اعضای معاهده ان.پی.تی معاهده شده بود.

وی با بیان اینکه آرای داده شده به این قطعنامه در سال 2005، 70 رای مثبت بود و این نشان می‌دهد که در سال جاری 39 رای مثبت به آن اضافه شده است اظهار داشت: این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح هسته‌‌ای می‌خواهد تعهدات خود را که در اجلاس اعضای معاهده ان.پی.تی طی سال‌های 1995 و 2000 به تصویب رسیده است به اجرا در آورند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: مخالفین اصلی این قطعنامه آمریکا و کشورهای غربی دارای سلاح هسته‌‌ای هستند و بر اساس این قطعنامه از این کشورها خواسته شده که ذخایر هسته‌ا‌ی خود را کاهش دهند و اقدامات اعتمادساز لازم را برای شفافیت سازی بیشتر به عمل آورند.

تحولات لبنان

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تحولات لبنان گفت: اکنون از سوی برخی اشخاص سیاسی که وزنی هم در عرصه سیاسی لبنان ندارند اقداماتی را شاهد هستیم، ایران با همه گروه‌های فعال لبنانی در تماس است و همواره تاکید کردیم که راه حل لبنانی که مورد توافق همه گروه‌ها، شخصیت‌ها و روسای طوایف و قومیت‌ها باشد مورد حمایت ما نیز است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خبر دستگیری دو تروریست تبعه ژاپن در اردکان را رد کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار از مراجع ذیربط این خبر صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام کرد: سفر رهبران فلسطینی به ایران همواره در برنامه بوده است ولی زمان قطعی را در این مورد تنظیم نکرده‌ایم. اما این سفر در آینده صورت خواهد گرفت.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری از آزادی دارابی طی روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات دستگاه قضایی آلمان تصمیم به آزادی وی در آینده نزدیک گرفته است.

کد خبر 38685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز