همشهری‌آنلاین: جنبش اپوزیسیون "تغییر" یا گوران در اقلیم کردستان عراق از چهار سازوکار برای تشکیل دولت موقت در این اقلیم خبر داد و گفت، اعتصاب سراسری برای وادار کردن دولت اقلیم به استعفا را بررسی می‌کند.

شورش حاجی، سخنگوی جنبش تغییر در بیانیه‌ای گفت، هنوز طرف‌های قدرت اشتباه‌هاي خود را نپذیرفته و از شهروندان کردستان معذرت‌خواهی نکرده‌اند.

او گفت، چهار سازوکار برای تشکیل دولت موقت با هدف عبور اقلیم از مرحله کنونی وجود دارد.

حاجی با بیان این‌که یکی از این مکانیزم‌ها استعفای دولت، ریاست اقلیم و تشکیل دولت نجات ملی برای عبور از مرحله کنونی است، افزود، تاکنون به این طرح پاسخی داده نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، او ادامه داد، مکانیزم دوم برای تشکیل دولت موقت، دادن رای عدم اعتماد به دولت کنونی توسط پارلمان و با رای یک سوم از اعضای آن است.

حاجی اظهار داشت، دو حزب اصلی و هم‌پیمانانش نمی‌پذیرند که نماینده حقیقی در پارلمان کردستان برای مردم این استان وجود داشته باشد به همین دلیل جلسه‌هاي پارلمان یکی پس از دیگری بی‌دلیل به تاخیر می‌افتند.

سخنگوی جنش تغییر گفت، گام سوم برای تشکیل دولت موقت استعفای میزان (۱+۵۰%) از وزیران کابینه کنونی دولت اقلیم و دعوت از همه وزیران این دولت به داشتن احساس مسئولیت و اعلام استعفای خود است.

حاجی تصریح کرد، جنبش تغییر گزینه‌های مدنی را هم از طریق جنبش مردمی و اعتصاب سراسری شهروندان و کارمندان برای وادار کردن دولت کنونی به استعفا و تشکیل دولت نجات ملی به دلیل عدم پاسخ به گزینه‌های سابق بررسی می‌کند.

در حالی که جلسه اخير پارلمان کردستان عراق به تعویق افتاد، بیستون فائق، عضو جنبش تغییر گفت،‌ فراکسیون تغییر در جلسه واگذاری اختیارات رئیس اقلیم به پارلمان یا جلسات دیگر شرکت می‌کند.

او درباره علت تعویق جلسه چهارم برای دومین بار اظهار بی‌اطلاعی کرد.

ائتلاف دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح در ۱۹ اکتبر (27 مهر) از مشورت‌ برای تشکیل دولت انتقالی در اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت، ماموریت دولت انتقالی برقراری اوضاع آرام، بهبودی اوضاع شهروندان و برگزاری گفت‌وگو با بغداد است.

این در حالی است که دولت کنونی ثابت کرده که در اداره دولت شکست خورده است.

کد خبر 386604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha