همشهری آنلاین: رئیس جمهور خطاب به آمریکا گفت:شما بدانید ما موشک ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین المللی و مقررات ۲۲۳۱ در تناقض و تضاد نیست.

به گزارش ايلنا، حسن روحاني رئيس جمهور در بخش پاياني صحبت‌هايش گريزي به عهدشكني آمريكا در موضوع برجام زد و گفت: نکته آخر که در برابر ملت ایران و شما نمایندگان می‌خواهم عرض کنم این است شرایط پیش آمده که در تخلفات پاپی آمریکا است، در طول تاریخ همواره دولت و ملت یکی از راه‌های تعاملشان بستن عهد و پیمان با یکدیگر بوده، اصل وفای به عهد فرا ملی فرا و دینی است.

روحانی تاکید کرد: ‌اصل وفای به عهد اصلی است که همه انسان‌های عاقل با تدبیر دارای هر مذهب و دین به آن احترام گذاشتند یک معیار برای تمدن ملت و قانونی بودن یک دولت وفای به عهد است، اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است اگر یک تعهد بین‌المللی یک دولتی مثل آمریکا بگوید قبول ندارم شما سر دولت قبلی را کلاه گذاشته‌اید قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: هر دولتی که به روی کار می‌آید نسبت به دولت قبلی همین را می‌گوید، تداوم مسئولیت دولت‌ها چه می‌شود تعهد یک ملت با ملت یک نظام با یک نظام و یا یک رژیم با رژیم دیگر که اگر آمریکا را رژیم بنامیم  تعهد نه تنها با ایران حتی ۵ کشور است که متهعد به اجرا بوده و باید عمل کند .

روحانی بیان کرد: یک داستان مضحکی اتفاق افتاده است، بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم فعلا قرص و محکم نباشد و سر یک موضوع دیگری مذاکره کنیم هنگامی که موضوع اول محکم نیستچگونه درباه موضوع دوم بحث کنیم ؟

  • ایران و ملت عراق نگذاشتند که تمامیت ارضی عراق تجزیه شود

روحانی در ادامه افزود: آمریکا به برخی کشورهای شرق آسیا پیام می‌دهد که با ما مذاکره کنید مگر آنها دیوانه شده‌اند شما مذاکره دیروز و امضا شده تایید شده سازمان ملل را زیر پا می‌گذارید و به آن بی‌اعتنا هستید

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با این شیوه مذاکره آینده و تعهدات به کشورهای دیگر را برای همیشه کنار بگذارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌گویند چرا ایران از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند است چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؟ این مشکل شما آمریکایی‌ها است شما امنیت منطقه را در عراق و افغانستان به هم زدید با آوردن تروریست امنیت سوریه و لبنان را به هم ریختید شما تروریست را پرورش دادید. باید جایزه بگیرید؟

وی گفت: کشورهایی که به کمک مردم عراق و یار سوریه و یار ملت‌های دیگر بوده‌اند را متهم به مداخله کردید. شما می‌خواستید ملت عراق را تجزیه کنید اما ایران و ملت عراق و کشورهای منطقه نگذاشتند که تمامیت ارضی عراق تجزیه شود.

  • ملت ایران  داعش را در عراق به زانو درآورده است

روحانی بیان کرد: ما از شما می‌پرسیم ملت ایرانی که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریست و تجزیه‌طلبی بوده از نظر شما رفتارش خوب نیست؟ شما که امنیت داعش و طالبان را برقرار کردید به منافقین پناه دادید و به ملت ایران ظلم کردید.

وی ادامه داد: شما سکوی نفتی ایران را زدید سکوی نفتی میدان جنگ هواپیما و تانک بود؟ شما وارد خاک ایران شدید و در طبس تجاوز کردید و قبول ندارید متجاوزید. شما هواپیمای ما را زدید و قبول ندارید که متجاوزید و بارها بی‌ادبانه ملت ایران را تروریست خواندید.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ملت ایران با تروریست منافقین مبارزه کرده تروریست را از کشور بیرون کرده داعش را در عراق به زانو درآورده تروریست را در سوریه به زانو درآورده است. شما به ایران و سلاح‌های ما ایراد می‌گیرید؟

  • بدانید ما موشک ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت

وی تاکید کرد: ما برای دفاع از خودمان و تمامیت ارضی ملت‌مان هر سلاحی نیاز داشته باشیم در ساختن، تولید و انبار آن و در زمان لازم برای دفاع بدون تردید از آن استفاده خواهیم کرد.

روحانی تاکید کرد: شما بدانید ما موشک ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین المللی و مقررات ۲۲۳۱ در تناقض و تضاد نیست.

وی ادامه داد: ما راه دفاع و منافع ملی و امنیت ملی را با همه قدرت ادامه می‌دهیم. هر نقض عهدی به ضرر شما است و جمهوری اسلامی به آن به حول و قوه الهی پاسخ قاطع خواهد داد.

کد خبر 386594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha