همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که باید در وزارت نیرو بیشتر از تدبیر سخن بگوییم، گفت: همه می‌دانیم که آب یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما است.

روحانی

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی برای مهار آب انجام شد و تا امروز تقریبا بیشتر کارها انجام شده است، خاطر نشان کرد: در مقطعی در دنیا 46 هزار سد بزرگ ساخته شد که نصف آن در چین بود.  بعد از جنگ تحمیلی نیز ما سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم.

وی  افزود: در برخی سدهایی که ساخته‌ایم اکنون به اندازه کافی آب نداریم که در آنجا ذخیره کنیم. تا آنجایی که می شد ما سد ساخته‌ایم و اکنون دیگر دست ما خیلی باز نیست. زمانی مطرح بود که وارد کننده آب باشیم که در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفت و امروز نیز صورت می گیرد و این مورد منتفی نیست، اما درعین حال خیلی نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا برخی از کشورها که آب فراوان دراند همسایه ما نیستند و آب باید از کشور دیگر عبور کند که کشور صادر کننده آب با کشور واسطه مشکل آبی و به همین دلیل مشکل سیاسی هم دارد.

رئیس جمهور در ادامه دفاع خود از وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: شما نمایندگان در اکثر استان‌ها مطرح کردید که آب استان ما از فلان دریا یا دریاچه و شمال یا جنوب باید تامین شود،‌ بله این هم یکی از راه‌هایی است که می شود به آن فکر و برایش برنامه ریزی کرد و در برخی موارد هم اقدامات عملی شروع شده،  اما باید بدانیم آب به چه قیمتی به محل مصرف خواهد رسید. این هم از مواردی است که باید کار کنیم و نیاز به سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم که باید تلاش را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: مساله پسآب و تصفیه و فاضلاب و گردش آن جزء مواردی بوده که دولت به آن وارد شده و سرمایه گذاری کرده و خواهد کرد، چون این مساله هم برای محیط زیست ضروری است و هم برخی مصارف از آب تصفیه شده استفاده می‌شود. بحث‌های دیگری مانند آبهای ژرف مطرح است که مباحث خودش را دارد. در کل هیچ یک از این ها از لیست فعالیت‌های دولت خط نخورده و ما در همه موارد مشغول تلاشیم.

روحانی با بیان اینکه تردید نکنید که بیشترین سرمایه‌گذاری باید در سمت تقاضا انجام شود، یادآور شد: باید تلاش کنیم و ببینیم از آب موجود چگونه استفاده و بهره‌برداری کنیم. اسراف نکردن یکی از موارد بسیار ارزشمند است که چگونه باید انجام شود. دولت و مجلس باید با هم تلاش کنند، باید دست به دست هم بدهیم.

وی ادامه داد: بیشترین آب در کشاورزی مصرف می‌شود. باید ببینیم آیا محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند همه باید کشت شوند؟ آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم؟ ما باید کشت محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را به کشور دیگری ببریم که این کار هم شروع شده است. بنابراین ما در زمینه تقاضا قدم‌های فراوانی را باید برداریم. تلاش دولت یازدهم بر این بود که بهره‌وری را در آب بالا ببریم و از شیوه‌های سنتی فاصله بگیریم و از شیوه‌های مدرن برای آبیاری استفاده کنیم که باید از وزارت نیرو و وزیر سابق نیرو و همچنین وزیر کشاورزی که در این زمینه تلاش بسیاری کردند تشکر کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه هدف و تلاش ما بر این است که با زمین کمتر، آب کمتر،  محصول بیشتری برداشت کنیم،‌ خاطر نشان کرد: شما راه حل‌های عملی را می‌دانید که در بخش‌های مختلفی هم اجرا شده و دولت قدم‌های خوبی در این زمینه در خوزستان،‌ ایلام،‌ کرمانشاه و سایر استان‌ها برداشته و برخواهد داشت که این راه اصلی ما است. اگر در مصرف آب کشاورزی که 90 و 85 درصد است  بتوانیم 10 تا 20 درصد صرفه‌جویی کنیم دست ما باز می‌شود و این امکانپذیر است که البته سرمایه‌گذاری‌ می‌خواهد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته این کارها سرمایه گذاری می‌خواهد و دولت باید کمک کند. در هر مسیری اولین موضوع منبع مالی است که چقدر بیاوریم و چه مقدار بخش خصوصی و سرمایه خارجی جذب کنیم. معضل آب با تدبیر،  هماهنگی و برنامه‌ریزی قابل حل است و بحث دولت دوازهم و این مجلس نیست،  بلکه باید برای نسل آینده هم فکر کرد چرا که موضوع آب میان نسلی است.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو، وزارت تدبیر است بیان کرد: وزارت نیرو باید برای اقلیم و حیات ایران در بلند مدت فکر کند. آمار،‌ ارقام و اطلاعات ما کاملا باید به روز باشد که چه مقدار آب با اضافه شدن جمعیت و نیاز به مواد غذایی، توسعه شهرها، صنعت و گردشگری که با آب ارتباط دارد  باید تامین شود و البته همه این‌ها شدنی است.

وی همچنین عنوان کرد: من حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را هم فراموش نمی‌کنم. دیدیم که در برخی موارد در گذشته دقت لازم صورت نگرفته است. سدی ساخته‌ایم که کار خوبی بوده اما در برنامه‌ریزی سد حقابه دریاچه،‌ تالاب و هور زیر دست را مدنظر قرار نداده‌ایم. اگر حقابه این ها مراعات نشود محیط زیست ما دچار معضلات فراوان خواهد شد. اینجا ارتباط میان وزارت نیرو و کشاورزی است که به هم پیوسته‌اند و همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از معضلات عبور کنیم. این کار سخت و مشکل بزرگی است،‌ اما حتما راه حل وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادش به اردکانیان برای وزارت نیرو خاطر نشان کرد: علت دعوت من از آقای دکتر اردکانیان بخاطر مهارت، تخصص و دانش ایشان در زمینه مساله آب بود. البته معنای این، غفلت از انرژی و برق نیست. آن‌ها هم مهم هستند اما امروز مشکل اول ما آب است. ما امروز بین شرق و غرب جمع کردیم و وزیر نیرو در کانادا و وزیر علوم در استرالیا تحصیل کرده‌اند. آقای اردکانیان شخصیت دانشگاهی، عالم، تحصیل کرده‌ای است که در سازمان‌ بین المللی  کار کرده است و با طرح‌های منطقه‌ای آشنایی دارد و می‌داند کشورهایی که دچار خشکسالی شده‌اند چه طرح‌هایی دارند.

وی اضافه کرد: ایشان با تجربه است ، از همکاری با شهید عباسپور گرفته تا حضور در وزارت کشور و نیرو. من در دورانی که در دبیرخانه بودم،‌ آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کردم. در آن زمان دو مساله در دهه هفتاد داشتیم یکی آب در غرب کشور بود که طرح‌هایی داشتیم و بررسی می‌کردیم که این طرح آماده و نهایی شد. تقریبا در اواخر دوره ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که آن مرحوم این طرح را بطور مداوم پیگیری می‌کرد.

روحانی در ادامه یادآور شد: در دوران جناب آقای خاتمی هم مرتب پیگیری می کرد و حتی در دوره بعد هم که خیلی امیدوار نبود کارها پیش برود باز پیگیری می‌کرد و به من که در دبیرخانه مجمع بودم می‌گفت که چه شد. آقای اردکانیان می‌داند که مرحوم هاشمی برای آبادانی ایران مخصوصا برای آب، حفظ خاک، کشاورزی،‌ صنعت و ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود. هاشمی بعد از نماز صبح،‌ همه فکر و ذکرش در طول روز و تا وقتی که به خواب می رفت آبادانی کشور بود.

رئیس جمهور همچنین گفت: کمتر کسی در تاریخ ایران دیدم که برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد. فکر کند و طرح داشته باشد. هر کشوری رفتیم و با هر رئیس دولتی که می‌نشست می‌پرسید چقدر آب دارند؟ چند سد دارند و آبیاری‌شان سنتی یا مدرن است. همه جا می‌خواست از تجربه دنیا برای آبادانی ایران استفاده کند. اگر بخواهیم لقبی به آقای هاشمی بدهیم شخصیتی بود که تمام ذهن،‌ فکر و تلاشش ایران آباد بود و همه توان خود را برای آبادانی ایران گذاشت.

روحانی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در بودجه سالهای آینده یکی از برنامه‌های اصلی مسئله مهار تقاضا در بحث آب باشد تا آب کشور را به سامان برسانیم.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات برق ما کمتر است، ولی در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم خاطر نشان کرد:یکی از مشکلات ما از د ست دادن آب و برق در مسیر انتقال است.

روحانی تاکید کرد: ما می توانیم هاب در منطقه و صادر کننده برق باشیم همسایه های شرقی و غربی از ما برق می خواهند. ما حتی می توانیم به کشور ثالث برق صادر کنیم، زیرا امکانات کافی را داریم نیروگاه می سازیم، دارای گاز و انرژی بوده و دانشمندان صاحب نام داریم البته نمی توانیم صادر کننده آب باشیم، بلکه باید به روشهای صحیح نیازهای خود را تامین کرده و آبهای زیرزمینی را پایدار کنیم.

رئیس‌جمهور با تشکر از نمایندگان به خاطر رای اعتماد به 16 وزیر پیشنهادی خود در مرحله تشکیل کابینه دوازدهم گفت: دو وزارت باقیمانده باید هر چه زودتر کار خود را شروع کنند، چون این به نفع کشور است هر دو وزیر معرفی شده افراد صاحب صلاحیتی هستند که دارای تخصص و تجربه لازم بوده و امیدواریم هرچه زودتر کابینه تکمیل شود تا ما سریعتر راه خود را طی کنیم.

کد خبر 386581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha