همشهری آنلاین: رئیس جمهور با بیان اینکه برای معرفی وزرا تعامل کردیم اما معامله نکردیم، تاکید کرد: مبنای من در سلوک با وزرا، پیوست حکم انتصاب آنهاست و پیوست ماموریت وزرا هر فصل ارزیابی خواهد شد.

روحانی

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو گفت: متأسفانه معرفی این دو وزیر به تأخیر افتاد اما این تأخیر مزایایی هم داشت و نشان داد که دانشگاهی ها و جامعه نسبت به آینده دانشگاه و پژوهش تا چه حد حساسیت دارند.

وی ادامه داد: همه نکاتی که در چند روز اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال و آینده دانشگاه و البته شیوه فعالیت های تشکل های دانشجویی مطرح شد نشان دهنده آن است که دانشگاه ما زنده و دانشگاهیان به سرنوشت خود حساس هستند. من از همه منتقدان سپاسگزارم زیرا این انتقادات نشان داد دانشگاه و دانشگاهیان سرزنده بوده و نسبت به آینده شان حساس هستند.

روحانی ملت ایران و دانشجویان را خطاب قرار داد و تأکید کرد: دولت از راه خود در زمینه احترام به دانشگاهیان و غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه ذره ای کوتاه نخواهد آمد و هرآنچه در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ درباره دانشگاه و امن بودن و نه امنیتی بودن آن و ایجاد فضایی آزاد برای دانشجویان مطرح شد، رئیس جمهور بر عهد خود وفادار خواهد بود.

وی افزود: به ملت ایران عرض می کنم مبنای من نسبت به وزرا که تا به امروز انتخاب شدند و دو وزیری که امروز انتخاب می شوند، پیوسته حکمی است که به آنها دادیم. اولویت های دولت مشخص شده و هر سه ماه روند عملکردها ارزیابی می شود، مبنای من عملکرد وزراست.

رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه ای برخوردار است. البته نیازی به گفتن ندارد همه شما نمایندگان محترم می دانید که هماهنگی در برخی وزارتخانه ها، روند طولانی تری دارد. در این مدت برای انتخاب وزرا، صبر و حوصله به خرج دادیم، تعامل کردیم اما معامله ای نکردیم.

رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ضمن تشکر از مخالفان دانشگاهی وزیر پیشنهادی علوم گفت: مخالفت ها ونقدها، نشان از اهمیت علم و دانشگاه است

 وی افزود: دولت هرآنچه در انتخابات درباره محیط دانشگاه ها و امن بودن دانشگاه‌ها و نه امنیتی بودن دانشگاه و آزادی در دانشگاه، بیان شدن، پایبند خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد، گفت: از همه معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بوده، کوتاه نیامدم، هرچند انتخاب طولانی مدت شده است.

روحانی تاکید کرد: برای انتخاب وزیر علوم اولین شرط من این بود که محیط دانشگاه اذعان همه دانشجویان، احزاب و تفکرات مختلف است و هیچکس در دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.

روحانی ادامه داد: همه معیارهایی که برای وزارت علوم بوده، من از آن کوتاه نیامدم. ممکن است که برای ایجاد هماهنگی زمان طولانی شده باشد اما من پای همه اصولم ایستاده ام.

وی درباره وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: من با آقای غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از اساتید برجسته است و کار مدیریت لازم را در ستاد و مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده، صحبت کردم و همه شرایطم را با وی در میان گذاشتم و با افراد دیگری هم که البته نشد به مجلس معرفی شوند، صحبت کردم.

رئیس جمهور ادامه داد: محیط دانشگاه باید از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح ها و تفکرهای مختلف باشد و هیچ فرد و انجمنی و هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند و نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.

روحانی با بیان اینکه مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده گفت: اکثریت باید حاکم باشد اما اقلیت هم باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی دهد که در مسایل جزیی رو در روی هم بایستیم و اگر دو سال پیش اختلافات مکرود بود، امروز گناه کبیره است.

وی تاکید کرد: امروز نیازمند وحدت بیشتری هستیم. بار بزرگ مسئولیت در وحدت ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران، بر دوش دانشگاه است. بار اول در نهضت اسلامی به دوش دانشگاه بود. دانشگاهیان بودند که در کنار حوزویان و سایر مردم بار انقلاب را به دوش کشیدند و نهضت را برای مردم تبیین کردند.وقتی وارد جنگ تحمیلی هم شدیم، باز هم دانشگاه نقش بزرگی را ایفا کرد.او ادامه داد: در زمان جنگ برخی دستگاه‌های پیچیده نظامی داشتیم که فروشندگان آن حاضر به تعمیر نبودند یا دفترچه اوورهال آن را در اختیار ما نمی‌گذاشتند؛ این دانشگاه بود که در آن مقطع به ما کمک کرد و در بسیاری موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی از جمله شریف، به ما یاری رساندند. علاوه بر این دانشجویان،‌اساتید و پزشکان ما در جبهه‌های جنگ و بیمارستان‌های خط مقدم بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر جامشکلی برای کشور پیش آمده،‌ دانشگاه در صف مقدم بوده است، گفت: امروز هم برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه است و عمدتا فردا هم برای اداره کشور دست ملت به سوی دانشجویانی که امروز در دانشگاه‌ها هستند،‌ دراز خواهد بود. ما اگر فکر اقتصاد مقاومتی هستیم، راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد و اگر به روابط سیاسی با عزت فکر می کنیم راهی جز دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از حقوق ملت در دادگاه‌ها و داوری‌های بین المللی دفاع کنیم راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نداریم. برای مدیریت، اقتصاد و حقوق ملت نیازمند دانشگاهیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد و در آنجا کرسی آزاد اندیشی به پا باشد و تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته فراهم کند. من از نمایندگان، دانشجویان و ملت می‌پرسم آیا فضای دانشگاه امروز نسبت به سال 91 بهتر و آزادتر شده یا نه؟ آیا دانشجو در بیان نظرات خود آزادتر است یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی،‌دانشگاه‌ها نسبت به چهار - پنج سال پیش پیشرفت داشته اند یا نه؟ آیا رشد شرکت‌های دانش بنیان با سال‌های قبل قابل مقایسه است یا نه؟

روحانی با بیان اینکه از غلامی خواسته‌ام که دانشجو را صاحب علم و مهارت کند، گفت: صرف گرفتن مدرک برای دانشجو برای ما نمی‌تواند افتخار چندانی باشد. آن روز که دانشجو در کنار مدرک دانشگاهی یک مهارت را خوب یاد گرفته باشد، مراکز تولیدی او را جذب می‌کند. به وزیر آینده علوم گفته‌ام دانشگاه باید با صنعت،‌کشاورزی و خدمات متصل باشد. دانشجو باید از سال دوم مهارت یاد بگیرد، از سال سوم فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از دوره کارشناسی باید بتواند یک شغل قابل قبول و متناسب با مهارتی که آموخته به عهده بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کار در جامعه ایده‌آل نیست،‌ اما دولت افتخار دارد که در فصل دوم سال جاری به رشد کم نظیر یا حتی بی نظیر در زمینه اشتغال رسیده است. نزدیک به هشتصد هزار نفر تابستان امسال نسبت به سال پارسال، مشغول به کار شده‌اند. این رقم امیدوار کننده است اما تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم ولی مسیر ما، مسیر امید است.

رئیس دولت دوازدهم خطاب به وزیر علوم آینده گفت: اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد. وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد که دانشجو امیدوار شود. وقتی که دانشجو ببیند به خاطر تفکر سیاسی‌اش فضای سخن گفتن ندارد، به شغل هم امیدی نخواهد داشت. کسانی که بین دانشجویان بخاطر تفکر سیاسی فرق می‌گذارند، به یکی امید می‌دهند و به دیگری ناامیدی، به یکی فضا می‌دهند و جا را برای دیگری تنگ می‌کنند. چنین دانشجویی که فضا برای سخن گفتن ندارد،‌ به عدالت نظام و دولتش متکی نمی‌شود. دانشگاه باید فضای امن و آزاد برای همه تفکرات و دانشجویان باشد.

روحانی با بیان اینکه این افتخار نیست که فارغ التحصیلان زیاد بوده، اما جویای کار باشند،‌ تصریح کرد: در گذشته دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن معمولا می‌توانستند یک شغل مناسب پیدا کنند. باید چنین شرایطی به وجود بیاید. من می‌دانم دانشگاه چه منت بزرگی بر ما دارد و ما چه دینی به دانشگاه داریم. دانشگاه در انقلاب، دفاع مقدس و امروز در ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ همواره فعال و نقش آفرین بوده است.

رئیس جمهور در پایان گفت: غلامی یک شخصیت علمی،‌ مدیر،‌ متدین و انقلابی است که بی تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و94 قرار می‌دهد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود و من این وعده را به دانشجویان و اساتید می‌دهم و شخصا روند دانشگاه را پایش می‌کنم.

کد خبر 386560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha