یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

گروه ورزشی:‌ تساوی مقابل صباباتری انتقادات آرام برخی ستاره‌ها را در پی داشته‌است. گویا توقع از پرسپولیس و قطبی زیاد شده‌است.

‌این دورنمای قهرمانی پرسپولیس بود که در مه قرار می‌گرفت. اگرچه سرمربی سرخ‌پوشان پایتخت در مصاحبه بعد از بازی با صباباتری ترجیح داد بیش از پرداختن به نمایش ضعیف تیمش در نیمه نخست، همان هشدار کلیشه‌ای را یادآور شود؛ «پرسپولیس هنوز تیم بدون باخت لیگ هفتم است.»

 برنده نبودن پرسپولیس اما در همان نیمه نخست آشکار شد. اگرچه قضاوت پرحرف و حدیث داور بازی، روز گذشته مورد انتقاد رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز قرار گرفت. مسعود عنایت گفت: «مظفری نباید پنالتی می‌گرفت.»

 افشین قطبی اما در جریان بازی با صباباتری هیچ تغییری نکرد. حتی برخلاف یکی از مسئولان تیم حریف پالتوی خود را در سرمای ورزشگاه آزادی به نشانه اعتراض کنار نگذاشت و بدون هیچ سروصدایی در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور تأکید کرد: پرسپولیس، امروز واکنش خوبی نشان نداد. این اما پاسخ خوبی برای اظهارات عجیب و تند محمدحسین ضیایی نبود.

 آنجا که سرمربی صباباتری پرداختن به نقطه‌ضعف‌های پرسپولیس را در تخریب افشین قطبی جست‌وجو کرد و گفت: واقعاً به آقای قطبی تبریک می‌گویم که فقط خوب دفاع کردن را به تیمش یاد داده است، چون در نیمه اول پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشت.

پرسپولیس اما با چالش تازه‌ای روبه‌روست، مشکلی که اگرچه از ابتدای فصل تاکنون به باخت پرسپولیس منجر نشده اما دردسرهایی را برای سرخ‌ها فراهم کرده است. گویا شخصیت مرد شماره یک صدرنشین لیگ هفتم چندان هم با شرایط فوتبال ایران همخوانی ندارد. هرچند دوری 30 ساله افشین قطبی از حال و هوای فوتبال ایران فاصله‌ای نیست که او در طول 16 هفته بتواند آن را طی کند.

 تمام مشکلات قطبی

روز گذشته برخی از روزنامه‌های ورزشی از اولین شکست افشین قطبی با پرسپولیس خبر دادند و از نمایش ضعیف شاگردان او در مصاف با صباباتری انتقاد کردند. موضوعی که سرمربی پرسپولیس هم در چند نوبت، آن را پذیرفت و تأکید کرد تیمش در حد انتظار ظاهر نشد.در همین حال انتقاد از برخی بازیکنان پرسپولیس که در برخی بازی‌های این تیم، نقش نجات‌دهنده را ایفا می‌کردند، شدت بیشتری به خود گرفته است. اما آیا در شرایطی که ستاره‌ها نمی‌توانند کارآمد ظاهر شوند، پرسپولیس محکوم به نبردن است؟

 این همان پرسشی است که افشین قطبی را در جریان چند بازی به چالش کشیده است. چه در مصاف با راه‌آهن، استقلال و البته صباباتری، پرسپولیس به خصوص در بخش تهاجمی عملاً خلاقیت خود را از دست داد. روز جمعه صدای سوت اعتراض هواداران بود که افشین قطبی را بیش از پیش متوجه مشکل تازه‌اش می‌کرد. چالشی که چندی پیش سرمربی پرسپولیس در گفت‌وگویی این گونه نسبت به آن واکنش نشان داد: هوادار نتیجه می‌خواهد. ما تاکنون نباخته‌ایم و من یک مربی نتیجه‌گرا هستم.

تغییر چشمگیر افشین قطبی اما نسبت به هفته‌های نخست لیگ آنجایی بیشتر به چشم می‌خورد که سرمربی پرسپولیس در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود برای پرداختن به تیمش از فوتبال زیبا و نتیجه‌گرایی سخن می‌گفت:برای من هم نتیجه مهم است و هم فوتبال زیبا.

 البته واقعیت این است که هوادار با نتایج خوب اقبال بیشتری برای تشویق تیمش پیدا می‌کند.اهمیت نباختن انگار تا جایی برای سرمربی پرسپولیس به مسئله‌ای مهم تبدیل شده که در پایان هفته شانزدهم تیم او در ورزشگاه آزادی 45 دقیقه به دفاع می‌پردازد و البته این انتخاب افشین قطبی است.

چه شاید از طنز ماجراست که او با نیمی از تیمش روابط دوستانه‌تری دارد؛ مدافعین.البته در میان مدافعان، شیث رضایی داستان دیگری دارد. او از ابتدای فصل با سرمربی تیمش دچار اختلافاتی شده که همچنان ادامه دارد. چالش افشین قطبی با این بازیکن که از قرار معلوم به لحاظ فنی یکی از ستاره‌های پرسپولیس هم به شمار می‌رود، چندی پیش در جریان میانجی‌گری برخی از اطرافیان قطبی در کادرفنی و مدیرعامل باشگاه برطرف شد تا حاشیه به طور موقت از اردوی سرخ‌ها دور شود.

 نارضایتی محسن خلیلی، عباس آقایی و نیکبخت نیز در شمار مشکلات افشین قطبی است. اتفاقی که گاهی اوقات وی را در آستانه قیاس با سرمربی فصل گذشته پرسپولیس قرار می‌دهد. گویا قطبی تا حدودی تحت تأثیر برخی بازیکنان تیمش قرار دارد. شاید به همین دلیل است که پس از دیدن حتی چند نمایش ضعیف شماره 10 تیمش، به خود اجازه تعویض او را نمی‌دهد. همچنین او یک بار مورد بی‌اعتنایی کامل واحدی نیکبخت در یک برنامه تلویزیونی قرار گرفت. اما نتوانست به قول خودش واکنش خوبی از خود نشان دهد.

 مدارا با ستاره‌ها انگار در دستور کار این مربی قرار گرفته است. هرچند که گاهی اوقات افشین قطبی برای نشان دادن خود غیر واقعی‌اش دست به کنایه و حاشیه‌پردازی هم‌زده. او هفته پیش علیه فیروز کریمی موضع‌گیری کرد و گفت: او زیاد حرف می‌زند. بهتر است به جای این کار، تیمش را جمع کند. بعد از این اظهارنظر نیز توضیح داد: می‌خواستم بگویم آدم سستی نیستم.

 زمزمه‌های اعتراض

 گفته می‌شود که سرمربی پرسپولیس بابت نارضایتی برخی از بازیکنان خود تحت فشار است. زمزمه‌های اعتراض درونی در تیم قطبی حالا با اعتراض آشکار هواداران پرسپولیس نیز همراه شده. آنها علاقه‌ای به دیدن پرسپولیس کاملاً دفاعی ندارند. به خصوص اینکه تیم‌شان عصر روز جمعه بازی 2 بر صفر را با تساوی 2 بر 2 عوض کرد.

تساوی که به فاصله یک روز بعد، از نگاه رسانه‌ها، باخت تلقی می‌شد. در چنین شرایطی عده‌ای می‌گویند در پرسپولیس صدای اعتراض بازیکنان شناخته‌شده تیم، بلندتر شده است. آنها معتقدند محتاط بودن افشین قطبی فرصت زیبا بازی کردن را از پرسپولیس گرفته است.

سرمربی سرخ‌ها که تیمش در بازی با سپاهان کار بسیار سختی را پیش‌رو خواهد داشت، در تازه‌ترین واکنش خود نسبت به انتقادات، سکوت پیشه کرده‌است. وقتی ستاره‌ها به بن‌بست می‌رسند و توانایی تغییر نتیجه را ندارند، او باید وارد عمل شود.

اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. و مسئله مهم دیگر اینکه صدر نشینی پرسپولیس ثمره مربیگری قطبی است‌ یا درخشش ستاره‌ها ؟ مسئله این است.

کد خبر 38638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز