همشهری آنلاین: سرقت عاج فیل‌ها در سرتاسر جهان همچنان ادامه دارد و حتی سال گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد، درحالی که براساس گزارشی جدید شکار فیل‌ها در آفریقا برای پنجمین‌سال پیاپی با کاهش مواجه شده‌است.

عاج

براساس گزارش BBC، گزارش کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های در معرض انقراض(Cites) نشان مي‌دهد که حدود 40 تن عاجل قاچاق كشف شده‌است.

براساس این گزارش اگرچه شکار غیرقانونی در یک دهه گذشته به مرگ 111 هزار راس فیل در آفریقا منجر شده اما در بیشتر مناطق آمار کشتار فیل‌ها دیگر درحال افزایش نیست. Cites از این تحول استقبال کرده اما درعين‌حال خواستار احتیاط بيشتر در اين زمينه شده است.

جان اسکنلون دبیرکل این سازمان مي‌گويد تلاش كنوني و جمعي جهانی به تدریج به نتایج مثبت منجر شده‌است، اما هنوز دستيابي به هدف اصلي محقق نشده‌است.

براساس این گزارش موفقیت در ضبط حجم بی‌سابقه‌ای عاج قاچاق شده می‌تواند ناشی از آگاهی بیشتر و اجرای بهتر قوانین باشد.

به گفته اسکنلون بهترين اخبار از شرق آفریقا است که طي یک دهه گذشته به شدت از شکار غیرقانونی آسیب دیده است زيرا
از زمان به اوج رسیدن میزان شکار غیرقانونی در سال 2011 تا به امروز، این روند به تدریج در حال کاهش بوده است و تحلیل اطلاعات سال 2016 نشان می‌دهد که روند کلی شکار غیرقانونی اکنون به حدی کاهش یافته که قبل از 2008 قرار داشت.

براساس این گزارش درحالی که انتظار می رود آینده بهتری در انتظار جمعیت فیل ها در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و نامیبیا باشد، در یک دهه اخیر جمعیت آنها در آفریقای مرکزی دچار تلفات چشمگیر شده است و آمار کشتار غیرقانونی آنها همچنان خیلی زیاد است.

کد خبر 386108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha