سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

در روزهایی که وزیر خارجه آمریکا در عربستان به سر می‌برد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌ اروپایی‌ها هرچقدر می‌خواهند از ایران پول جمع می‌کنند.

 نا امیدی ترامپ از اروپا

 اين نا اميدي ترامپ از اروپايي‌ها در حالي است كه او 4ماه قبل در نشست سران گروه20در آلمان از كشورهاي جهان خواسته بود از تجارت با ايران خودداري كنند كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اين اظهارنظر ترامپ را مغاير با متن و روح برجام عنوان كرده بود.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در مصاحبه‌ با شبكه فاكس‌نيوز كه رسانه مورد علاقه او به شمار مي‌رود، در پاسخ به اين سؤال كه آيا تصور مي‌كند مي‌تواند متحدان اروپايي واشنگتن را در فشار به ايران با خود همراه كند، گفته: همه اروپايي‌ها واقعا دوستان من هستند و من با آنها كنار مي‌آيم، چه امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه باشد و چه آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان. من به آنها گفتم كه به پول درآوردن از ايران ادامه دهيد. نگران نباشيد. به پول درآوردن ادامه دهيد. ‌او در ادامه گفت‌وگويش با فاكس‌نيوز كه بخش‌هايي از آن را خبرگزاري فارس منتشر كرده است ادعا كرده به متحدان اروپايي گفته كه در تلاش براي فشار به ايران، نيازي به همكاري آنها ندارد.

‌واضح است كه تكرار اين عبارت نشانه‌اي از عصبي‌بودن پاسخ ترامپ در قبال تجارت اروپايي‌ها با ايران و استيصال از مشاهده اعتراض بين‌المللي نسبت به اقدامات ضد‌برجامي اوست چون ترامپ قبلا بارها به غربي‌ها براي معامله نكردن با ايران هشدار داده بود. حتي در همين روزها استيون منوچين، وزير خزانه‌داري اين كشور در منطقه، كشور به كشور عليه ايران مشغول رايزني است تا جلوي همكاري اقتصادي كشورهاي منطقه ازجمله قطر و امارات با ايران را بگيرد. ترامپ به فاكس‌نيوز گفته است: زماني كه ايران ميلياردها دلار جنس از آلمان يا فرانسه يا حتي از ما، مي‌خرد، كار مقداري دشوارتر مي‌شود.

‌ به ادعاي بلومبرگ، يك مقام در وزارت خارجه آمريكا گفته است: كاخ‌سفيد به‌دنبال تفاوت قائل‌شدن ميان سرمايه‌گذاري جهاني در ايران و سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي مرتبط با سپاه است. اين اظهارنظر اگر سياست اعمالي دولت ترامپ باشد مي‌تواند تلاش آمريكا براي ياركشي از بين كشورهاي اروپايي تلقي شود، به شكلي كه ترامپ براي رسيدن به يك هدف بزرگ‌تر يعني تضعيف سپاه، چوب لاي چرخ همكاري تجاري اروپايي‌ها با ايران نگذارد؛ هرچند اظهارنظر ديگر مقامات آمريكا نشان مي‌دهد اظهارنظر ترامپ نمي‌تواند تضميني براي مانع نتراشيدن در مسير تجارت با ايران باشد چراكه تيلرسون وزير خارجه آمريكا روز يكشنبه در ديدار با همتاي سعودي هم گفته بود: اميدواريم شركت‌هاي اروپايي به تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران بپيوندند.

ظريف در واكنش، اظهارات تيلرسون را خوش رقصي و خوش خدمتي به سعودي‌ها براي چپاول نفت آنان توصيف كرد.‌ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا روز يكشنبه طي اظهارات ضد‌ايراني، نسبت به هرگونه تراكنش تجاري بين‌المللي با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هشدار داده و تهديد به اعمال تحريم كرده بود.رئيس‌جمهور آمريكا هرچند كه حدود 2هفته قبل از تأييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي خودداري كرد، اما دست‌كم فعلا از شعار تبليغاتي‌اش مبني بر خروج از برجام عقب‌نشيني كرده است. او در آن زمان تصميم‌گيري درباره سرنوشت برجام را به كنگره محول كرد و درحالي‌كه كنگره 2‌ماه براي تعيين‌تكليف برجام مهلت داشت، از يك هفته قبل تلاش‌هايي در مجلس نمايندگان آمريكا براي تصويب تحريم‌هاي تازه عليه ايران شكل گرفته است؛ تحريم‌هايي كه درصورت تبديل به قانون، توافق هسته‌اي ايران و 1+5را به خطر مي‌اندازند.

  • توصيه جانسون به شركت‌هاي انگليسي درباره ايران

بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس مدعي شد: اگر ايران سلاح اتمي داشته باشد، فشار سختي به كشورهاي همسايه وارد مي‌كند. وي با بيان اينكه توافق هسته‌اي ايران بايد براي امنيت غرب حفظ شود و اين توافق براي منافع مردم ايران است، گفت: بايد براي حفظ اين توافق تلاش كرد و ديپلماسي انگلستان در همين راستا خواهد بود. به عقيده جانسون، براي شركت‌هاي انگليسي خوب است كه در ايران سرمايه‌گذاري كنند.

کد خبر 386091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha