همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی جیمز‌وب ناسا هم به دسته گیرندگان سلفی پیوسته‌است، اما فقط به خاطر علم.

جیمز وب

براساس گزارش نيواطلس، مهندسان ناسا در قالب ىروژه آزمايش سرمايشي تلسكوپ جيمز وب را وادار كردند براي تست هم‌ترازي بخش‌هاي آينه اصلي و چگونگي تعامل آنها با سيستم نوري حساس تلسكوپ، از خود عكسي بگيرد.

عكسبرداري از يك تلسكوپ كوچك خود كاري به شدت وقت‌گير و دشوار است، و حال اگر قرار بر عكسبرداري از تلسكوپي عظيم باشد،‌دشواري‌ها بيشتر خواهند شد. و اگر قرار باشد اين تلسكوپ عظيم در مدار زمين و در معرض نوسانات شديد دمايي قرار گيرد، از گرماي صدها درجه بالاتر از جوشش آب تا صدها درجه زير دماي انجماد، مراحل آزمايش غيرقابل تصور خواهد شد.

جیمز وب

بخش‌هاي كليدي جيمز‌وب در مخزن غول‌آساي برودتي ناسا درحال تكميل شدن هستند و ناسا درحال مقايسه تست‌هاي اپتيكال از درون مخزن با نتايج به دست آمده از تست‌هاي اتاق حرارتي هستند تا ميزان همترازي آينه‌ها را تعيين كنند. مهندسان نگاه ويژه‌اي به اجزا  سيستم ASPA دارند. اين بخش قرار نيست به فضا فرستاده شود، اما بخشي مهم از آماده‌سازي جيمز‌وب براي آغاز سفر فضايي‌اش به شمار مي‌رود.

در تست نهايي مهندسان وب را مجبور كردند از خود عكسي بگيرد، درواقع در آينه ثانويه خود تصويري از بازتاب آينه اوليه را ثبت كند. اين تصوير با تصويري كه در مخزن حرارتي گرفته شده مقايسه مي‌شود تا از همترازي آينه‌ها تحت شرايط دمايي متفاوت اطمينان حاصل شود.

پس از پايان اين آزمايش‌ها،‌تلسكوپ به نورتروپ گرومان منتقل خواهد شد تا با اتصال به تجهيزات فضاپيمايي به تلسكوپي كامل و آماده براي قرارگيري در مدار تبديل شود.

کد خبر 386016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha