محمدصادق خسروی‌علیا: این در حالی است که از صبح روز گذشته طبق خبری که ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد ویزای اربعین هم گران‌تر شد و همزمان خبر افزایش ١٠٠درصدی کرایه اتوبوس‌ها به مقاصد شهرهای مرزی و چند برابر شدن کرایه تاکسی در مناطق مرزی هم به گوش می‌رسد.

صف ویزا برای عراق

زائران اربعين 2هفته براي گرفتن رواديد حضور در عظيم‌ترين گردهمايي شيعيان فرصت دارند اما مشكلات و طولاني‌شدن روند دريافت ويزاي عراق آنان را سردرگم كرده است. بررسي‌هاي ميداني همشهري حاكي از اين است كه همچنان مشكلات چند سال قبل ‌برصدور رواديد اربعين حاكم است. زائران از شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف به اين اميد به تهران آمده‌اند كه به دفاتر كارگزاري نزديك سفارت عراق مراجعه و طبق اخباري كه منتشر شده يك يا نهايتا دو روزه رواديد خود را دريافت كنند. اما آنها در پايتخت با صف‌هاي طولاني مقابل دفاتر كارگزاري مواجه مي‌شوند و ساعت‌ها بايد در صف بايستند تا بتوانند براي اخذ رواديد اقدام كنند. از سوي ديگر حجم اين ترافيك بر صدور رواديدها توسط سفارت عراق نيز تأثير گذاشته تا آنجا كه برخي زائران شهرستاني 4روز در پايتخت معطل مانده‌اند.

زائراني كه به يكي از كارگزاري‌ها نزديك سفارت عراق در ميدان ولي عصر مراجعه كرده‌اند و در صف ايستاده‌اند، نسبت به اين گراني‌هاي بدون توجيه و مشقت‌هايي كه براي اخذ رواديد متحمل شده‌اند در گفت‌وگو با همشهري نسبت به وضعيت موجود اين‌طور واكنش نشان مي‌دهند: «ويزاي چندين كشور همسايه لغو شده است، مثل ويزاي تركيه، چرا در ايام اربعين لغو رواديد عراق صورت نمي‌گيرد!؟»

محسن جواني 30ساله است كه به همراه دوستش رضا 25ساله براي دومين بار در اربعين امسال زائر كربلا‌ست. محسن و رضا از اراك آمده‌اند و از اين گلايه دارند كه در تهران 4روز معطل صدور رواديد هستند: «در استان‌هاي ديگرحداقل يك هفته زمان مي‌برد تا مسئولان دفاتر كارگزاري شهرستان‌ها، مدارك زائران را براي صدور ويزا به سفارت عراق بفرستند، تا ويزا صادر شود حداقل 10روز بايد منتظر ماند. به تهران آمديم و درست در دفتر كارگزاري كه روبه‌روي سفارت عراق است مدارك مان را تحويل داديم اما از پنچشنبه گذشته تا امروز معطل مانده‌ايم و هنوز ويزاي‌مان صادر نشده است.»

ميرزا علي پيرغلام 66ساله‌اي كه در صف دفتر كارگزاري ايستاده حداقل 50-40 نفر جلوتر از او و 100نفري هم پشت سرش در صف هستند. ميرزا‌علي 4سال متوالي زائر اربعين است. او مي‌گويد: «مردم يك قدم از دستگاه‌ها‌ و مسئولان جلوتر هستند. از اول محرم اين زائران خودشان را براي پياده روي اربعين آماده مي‌كنند. اما از آن طرف مسئولان با اينكه تجربه پنج‌ساله در پياده روي اربعين دارند و از حجم زياد مراجعه‌كنندگان به اين دفاتر مطلع هستند، در دقيقه90 يعني از اوايل ‌ماه صفر براي پياده‌روي اربعين برنامه‌ريزي مي‌كنند و جلسه مي‌گذارند. براي مثال 2روز پيش راديو اربعين راه‌اندازي شد. اين راديو بايد خيلي زودتر از اين آغاز به‌كار مي‌كرد.»

حامد فرهنگي است. معلم جواني كه در مقطع ابتدايي تدريس مي‌كند. در صف بيشتر از ديگران حرص و جوش مي‌زند. نگران دانش‌آموزاني است كه امروز در كلاس بي‌معلم هستند. معلم جوان با اشاره به ناهماهنگي دستگاه‌ها و گلايه از برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌هايي كه در دقيقه90 صورت مي‌گيرد و مدام تغيير مي‌كند، مي‌گويد: «چرا دلار را دولاپهنا حساب مي‌كنند! الان اعلام شد مبلغ نهايي صدور رواديد براي زائران 199هزار و 500تومان است درحالي‌كه تا چند ساعت پيش 173هزار تومان دريافت مي‌شد. براساس اعلام سامانه سماح 29هزار و 500 تومان بايت هزينه ساير خدمات بوده و مبلغ باقي مانده يعني 170هزار تومان بابت 40دلار هزينه رواديد است. اين يعني هر دلار را براي زائر امام حسين(ع) 4هزار و 250تومان حساب كرده‌اند؛ رند و سرراست!‌ اين در حالي است كه نرخ دلار در بازار آزاد حداكثر 4هزار و 17تومان است. يعني 9هزار و 320تومان اضافه از هر زائر دريافت مي‌شود. اگر امسال فقط 1.5ميليون زائر از طريق سامانه سماح عازم اربعين شوند، حدود 15ميليارد تومان از جيب زائران فقط در اربعين برداشت شده است! من يكي كه راضي نيستم.»

  • چرا ويزاي اربعين گران شد؟

اما سازمان حج و زيارت درباره افزايش هزينه ثبت‌نام زائران اربعين و اختلاف قيمت دلار كه خيلي از زائران را آزرده خاطر كرده اينطور پاسخ داده كه به گفته زائران توضيح قانع كننده‌اي نيست: «همانگونه كه ملت شريف ايران استحضار دارند ستاد مركزي اربعين كشور (وزارت كشور) مسئوليت ساماندهي حركت عظيم اربعين را بر عهده دارد و سازمان حج و زيارت به‌عنوان يكي از كميته‌هاي زيرمجموعه و عضو ستاد مركزي اربعين صرفاً مسئوليت ثبت‌نام و اخذ رواديد براساس مصوبات و ضوابط ستاد مذكور را عهده‌دار است.همانگونه كه در رسانه‌ها اعلام شد در پي تلاش‌هاي وزارت محترم كشور به‌عنوان رئيس ستاد اربعين كشور با هماهنگي وزارت محترم امور خارجه، بانك مركزي و مذاكره با سفارت عراق و مسئولان عراقي، سفارت عراق متقاعد شده كه هزينه‌هاي صدور رواديد را به‌صورت ريالي دريافت كند.در همين راستا ستاد مركزي اربعين (وزارت كشور) به سازمان حج و زيارت كه در موضوع اربعين مجري مصوبات و تصميمات ستاد مذكور است، اعلام كرد كه ميزان هزينه‌ها در سامانه سماح طبق تصميم مذكور جمعاً با احتساب هزينه ريالي صدور رواديد و هزينه‌هاي پزشكي، بيمه و حق الزحمه دفاتر كارگزاران199 هزار و 500 تومان تغيير يابد و اجرايي شود.لذا هزينه ريالي صدور رواديد كه اخيراً مطرح شده با دستور ستاد محترم مركزي اربعين، در سامانه سماح منظور شده است.»

  • اعتراض به افزايش 100درصدي كرايه اتوبوس‌ها در اربعين

موضوع ديگري كه باعت نارضايتي زائران اربعين شده ماجراي افزايش كرايه‌ها در ايام اربعين است. روز گذشته معاون وزير راه و شهرسازي گفت: شركت‌هاي تعاوني اتوبوسراني اجازه دارند تا سقف ۱۰۰درصد كرايه رفت و برگشت را براي مسير اربعين افزايش دهند.كشاورزيان به فارس گفت: اقدامات زيربنايي براي مرز خسروي انجام شده است تا خودروهاي شخصي و اتوبوس‌ها بتوانند در اين مسير تردد كنند و پيش‌بيني مي‌كنيم ۵۰ درصد زائران اربعين با حمل و‌نقل عمومي جابه‌جا شوند و حدود ۱۲ هزار اتوبوس برون‌شهري با ۳۰ هزار سرويس در هر دور رفت و برگشت حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر با اتوبوس‌ها جابه‌جا مي‌شوند. كشاورزيان گفت: شركت‌هاي تعاوني اتوبوسراني اجازه دارند تا سقف ۱۰۰درصد كرايه رفت و برگشت را براي مسير اربعين افزايش دهند.

يكي از زائران اربعين كه به گفته خودش بعد از 4روز رواديدي كه حالا در دست دارد را دريافت كرده با مقايسه خبر افزايش نرخ اتوبوس‌ها‌ در ايام اربعين در داخل كشور با خبر فرماندار شهر بدره عراق مبني برجابه‌جايي رايگان زائران اربعين از مرز مهران تا شهرهاي عراق به همشهري مي‌گويد: «فرماندار شهر بدره عراق اعلام كرده براي جابه‌جايي زائران ايراني، علاوه بر اتوبوس‌هايي كه از خود ايران در مرز مستقر هستند دولت عراق خودروهاي دولتي را آماده كرده تا آنان را به شهرهاي مركزي منتقل كنند وجابه‌جايي رايگان زائران اربعين از مرز مهران تا شهرهاي عراق با خودروهاي دولتي انجام مي‌شود. اين در حالي است كه مسئولان ما مجوز مي‌دهند اتوبوسراني كرايه‌ اتوبوس‌ها را تا سقف 100درصد افزايش دهد!»

  • توصيه رهبر انقلاب براي تسهيل حضور مردم در اربعين

به نقل از حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان در تاريخ 11 آذر 1393رهبر معظم انقلاب توصيه به حضور بيشتر در مراسم اربعين كربلاي معلي فرموده‌اند و به مسئولان مربوطه نيز دستور داده‌اند تا آنجا كه مي‌توانند تسهيلات لازم را براي زائران اربعين فراهم كنند. ايشان براي زيارت اربعين‌، خطاب به مسئولان تأكيد داشتند كه راه زيارت اربعين را هموار كنند.(پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رهبر معظم انقلاب)

کد خبر 385977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha