همشهری آنلاین: نتایج تحقیقی وسیع و جدید نشان می‌دهد تمام گونه‌های حیات دریایی از اسیدی شدن اقیانوس‌ها به واسطه انتشار دی‌اکسید کربن حاصل از زندگی مدرن آسیب شدید خواهند دید.

آبزیان

براساس گزارش BBC، این مطالعه نشان داده که مرجان‌های آب‌های سرد در برابر اسیدی شدن مقاومت بيشتري نسبت به مرجان‌هاي آب گرم از خود نشان مي‌دهند. همچنين نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد همه موجودات ساکن اقیانوس‌ها قرباني پدیده اسیدی شدن آب‌ها خواهند شد، پديده‌اي که ناشی از افزایش تولید دی‌اکسید‌کربن توسط جوامع مدرن است.

این مطالعه که طي هشت سال توسط 250 دانشمند صورت گرفته‌است به ويژه بر موجودات تازه متولد شده تمركز دارد و معتقد است بيشترين آسيب‌ها متوجه اين دسته از موجودات خواهد بود. این به‌آن معنی است که تعداد ماهی‌های Cod که به سن بزرگسالی خواهند رسید ممكن است به یک چهارم کاهش یا کمتر کاهش پيدا كند.

این ارزیابی نتيجه به دست آمده در پروژه‌اي به نام بیواسید است که توسط محققان آلمانی انجام مي‌شود. نویسندگان اين گزارش كه تاثیر بیولوژیکی اسیدی شدن اقیانوس‌ها نام دارد می‌گویند بعضی از جانوران ممکن است مستقیما از گرمایش جهاني بهره ببرند اما حتی این گروه هم در اثر بروز تغییرات در شبکه غذایی ناشي از اين گرمایش آسیب غيرمستقيم خواهند دید.

به علاوه تحقیقات نشان می دهد که تغییرات ناشی از اسیدی شدن در اثر تغییرات اقلیمی، آلودگی، توسعه سواحل، ماهیگیری بی رویه و کودهای کشاورزی رو به وخامت خواهد گذاشت.

اسیدی شدن اقیانوس‌ها دراثر حل شدن دی‌اکسید‌کربن آزاد شده درحين سوزاندن سوخت‌های فسیلی در آب اقيانوس‌ها رخ مي‌دهد،‌ اين پديده به تولید اسید‌کربنیک منجر می‌شود که آب را قليايي مي‌كند.

از زمان شروع انقلاب صنعتی میانگین PH يا ميزان قليايي بودن آب‌های سطحی اقیانوس ها از 8.2 به 8.1 کاهش یافته است: یعنی میزان اسیدی بودن آب 26 درصد افزايش داشته‌است.

دانشمندان از سال 2009 در این برنامه مشغول مطالعه تاثیر اسیدی شدن بر آبزیان در جریان دوره‌های مختلف حیات؛ چگونگی تاثیر آن بر شبکه غذایی؛ و امکان تخفیف این آثار از طریق انطباق تکاملی بوده‌اند.

بعضی از مطالعات به صورت آزمایشگاهي انجام شد اما بخشي ديگر از آن در دریای شمال، درياي بالتیک، اقیانوس منجمد شمالی و گینه نو انجام شد.

تلفيق نتايج به دست آمده در بیش از 350 مقاله علمی در مورد تاثیر اسیدی شدن اقیانوس‌ها نشان مي‌دهد که تقریبا نیمی از گونه های جانوری مورد بررسي به افزایش متوسط تراکم دی‌اکسید‌کربن در آب واكنشي منفي داشته‌اند.

کد خبر 385966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha