سفر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به عربستان، بیش از آنکه توسط رسانه‌های منطقه و جهان اطلاع‌رسانی و تحلیل شود، طی صبح دیروز تا شب، با توییت‌های برت مک‌گورک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در «ائتلاف جهانی به رهبری واشنگتن علیه داعش » مورد توجه قرار گرفت.

اين مقام آمريكايي، ابتدا از حضور خودش و ركس تيلرسون وزيرخارجه در رياض براي استقبال از آنچه گشايش تاريخي و تقويت روابط ميان عراق و عربستان خوانده خبر داد. منظور او اين بود كه هيأت آمريكايي قبل از حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق كه شنبه‌شب وارد رياض شد، در پايتخت عربستان بودند. مك‌گورك در توييت ديگري با انتشار عكس نشست سه‌جانبه تيلرسون، سلمان و العبادي نوشت: گشايش در ديپلماسي 9‌ماه گذشته، با حضور وزيرخارجه ركس تيلرسون و رهبران عراق و عربستان؛ ديپلماسي‌اي كه براي ثبات منطقه در دوران پساداعش حياتي است.

منابع آمريكايي هدف از سفر تيلرسون به رياض را ادامه ميانجيگري ميان عربستان و قطر اعلام كرده و گفته‌اند او بعد از رياض به دوحه مي‌رود. بي‌بي‌سي ديروز به نقل از تحليلگران آمريكايي نوشت: مقابله با افزايش نفوذ ايران در منطقه از اهداف سفر تيلرسون است.

نخست‌وزير عراق به عربستان رفته‌ تا تفاهمنامه ايجاد شوراي همكاري‌هاي عربستان و عراق را در حضور وزيرخارجه آمريكا امضا كند. كابينه عربستان 2‌ماه پيش تشكيل چنين شورايي را تصويب و اعلام كرد هدف از آن، ارتقاي سطح روابط استراتژيك، سرمايه‌گذاري و فرهنگي ميان دو كشور و گشودن دريچه‌اي جديد براي احياي اقتصاد عراق است. دعوت از العبادي براي امضاي تفاهمنامه شوراي همكاري مشترك عراق و عربستان، حلقه‌اي از اقدامات زنجيره‌اي رياض براي نزديك‌شدن به عراق است كه 2سال قبل با سفر عادل‌الجبير به بغداد آغاز شد. اين نخستين سفر يك مقام سعودي به عراق طي 25سال گذشته بود.

گشايش يك گذرگاه مرزي ميان دوطرف كه 27سال بسته بود و نخستين پرواز هواپيماي خطوط هوايي عربستان از رياض به بغداد طي 3دهه گذشته، ديگر حلقه‌هاي اين زنجيره بودند. ديروز همزمان با سفر العبادي به رياض، وزير نفت عربستان به بغداد رفت تا درباره همكاري‌هاي دو طرف با مقامات عراقي گفت‌وگو كند. خالد فالح در نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني تجاري بغداد سخنراني كرد. اين نخستين بار است كه يك مقام سعودي در چنين مجمعي در بغداد در حضور وزرا، مقامات ارشد و بازرگانان عراقي سخنراني مي‌كند.

همزمان با سفر نخست‌وزير عراق به عربستان، نشريه ميدل‌ايست‌آي به نقل از منابع خود نوشت: عربستان و امارات به‌صورت مخفيانه از جدايي كردستان از عراق حمايت مي‌كردند و اين جدايي را عامل فشاري بر تركيه، ايران و عراق مي‌دانستند.
نخست‌وزير عراق، عصر ديروز به مصر رفت و امروز به اردن و سپس تركيه مي‌رود. مقصد بعدي سفر العبادي تهران است.

کد خبر 385934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha