چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: امواجی که در سطح دریاچه‌های سرتاسر جهان در تلاطمند، می‌توانند در سیاره زمین نیز صدای غرش و لرزه‌های خفیفی ایجاد کنند، ردپایی که می‌تواند با استفاده از لرزه‌نگارها از وضعیت دریاچه‌ها و سرزمین‌های دربرگیرنده آنها به دانشمندان خبر دهد.

دریاچه

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان مي‌توانند با استفاده از اين نشانه‌ها، بدون نياز به مشاهده مستقيم بگويند درياچه‌اي يخ زده‌است، تنها كافي است اطلاعات لرزه‌نگاري مناطق دربرگيرنده درياچه را در اختيار داشته‌باشند.

به گفته محققان دانشگاه يوتا و يون‌آن در چين، اين لرزه‌ها به اندازه‌اي قوي نيستند كه با ايستادن در كنار درياچه بتوان آنها را احساس كرد، اما با در اختيار داشتن ابزار مناسب مي‌توان از تغييرات آب و هوايي و ديگر اطلاعات منطقه نقشه‌اي كامل به دست آورد.

ريزلرزه‌ها پديده‌هايي شناخته شده‌هستند و مي‌توان آنها را در كشش امواج در بستر اقيانوس‌ها نيز مشاهده كرد، اين لرزه‌ها بخشي از نويز ارتعاشي پس‌زمينه در مناطق ساحلي به شمار مي‌روند. اما مطالعه روي امواج درياچه‌ها به اين شيوه ايده‌اي جديد به شمار مي‌رود و محققان در اين پژوهش از داده‌هاي قديمي در كنار داده‌هاي جديدي كه از درياچه يلواستون در وايومينگ و درياچه‌هايي در چين و آمريكا به دست آمده‌اند استفاده كرده‌اند.

به گفته محققان اين درياچه‌ها محوطه‌اي به وسعت 210 تا 27 هزار كيلومتر مربع را پوشش مي‌دهد و از شرايط اقليمي متنوعي برخوردارند زيرا هريك از آنها در سه منطقه مختلف، كانادا،‌آمريكا و چين واقع شده‌اند.

يافته‌ها نشان مي‌دهند با ثبت فعاليت‌هاي لرزه‌اي اين درياچه‌ها در طولاني مدت،‌مثلا براي دوره‌اي 6 ماهه، مي‌توان نقشه‌اي از زمين به دست آورد كه دانشمندان آن را سي‌تي‌اسكن زمين مي‌نامند. اين ريزامواج از ميان ساختارهاي زميني مختلف با سرعت‌هاي متفاوت عبور كرده و به دانشمندان امكان مي‌دهند تا ساختار زمين دربرگيرنده درياچه را مطالعه كنند،‌بدون اينكه به ايجاد لرزه‌اي مصنوعي مانند يك انفجار نيازي داشته‌باشند.

محققان همچنين دريافته‌اند اين ريزلرزه‌ها مي‌توانند به عنوان شاخص‌هايي دقيق براي تعيين چگونگي تاثيرگذاري زمين‌لرزه بر منطقه نزديك درياچه مورد استفاده قرار گيرند و همچنين براساس آنها مي‌توان منجمد بودن درياچه را نيز براساس سرعت حركت ريزلرزه‌ها حدس بزنند.

به اين ترتيب دانشمندان مي‌توانند به جاي استفاده از ماهواره‌ها يا سفرهاي وقت‌گير اكتشافي از لرزه‌نگارهاي حساس و دقيق براي ثبت تغييراات دماي فصلي در اطراف درياچه‌ها استفاده كنند. اين كارايي درمورد درياچه‌هاي دورافتاده‌اي كه بالاتر از سطح درياها وقاع شده‌اند و شاخص‌هايي كارايي براي تعيين تغييرات اقليمي زمين به شمار مي‌روند، بيشتر خواهد بود.

کد خبر 385561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha