همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیت استان تهران با نقد رویکرد گذشته به محیط زیست در کشور گفت: قبل از حشکی هامون و ارومیه، مسئولیت‌های اجتماعی خشکیدند.

هامون

به گزارش ايلنا، نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان تهران پیش از ظهر امروز باحضور اعضا این شبکه، معاونین و برخی مدیران ستادی محیط زیست استان تهران در محل این اداره کل برگزار شد.

کیومرث کلانتری در این جلسه با بیان اینکه حساسیت به موضوعات محیط زیست روز به روز در حال گسترش است، افزود: در طول تاریخ ، بسیاری از سازمان‌ها متولد شده‌اند، به بلوغ رسیده‌اند و با افول و نابودی دست به گریبان شده‌اند اما در این میان موضوع محیط زیست یک اصل ماندگار بوده و بقاء آن همیشگی است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما کشوری در حال توسعه است و بطور متوسط سالانه یک میلیون نفر به جمعیت آن اضافه می‌شود، اظهار داشت: جمعیت و آب دو چالش بزرگ کشور در حوزه محیط زیست خواهد بود زیرا منابع ما محدود و جمعیت در حال فزونی است بنابراین باید الگوی مصرف و مدیریت بر منابع تغییر کند تا بتوانیم با دنیا همگام بوده و به توسعه اصولی و متوازن دست یابیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فشار توسعه بر محیط زیست زیاد و توسعه هم اجتناب ناپذیر است، بیان داشت: اجرای برنامه و طرح‌های آمایشی در کشور مهم بوده و ما نباید در جاهایی که پتانسیل داریم کار را رها کنیم و برعکس در جایی که توان محیط زیستی و اکولوژیکی وجود ندارد منابع را بیهوده هدر دهیم.

وی در بخشی از سخنان خود به وجود دو رویکرد حفاظت از محیط زیست در دنیا اشاره داشت و گفت: یکی از این دو رویکرد، کنترل و فرماندهی است که مردم را ضد محیط زیست و مزاحم می‌داند و این همان رویکردی است که در کشور ما در چند سال قبل حاکم بود. رویکرد دیگر رویکرد مشارکتی است و در آن مردم برای حفظ محیط زیست با حاکمیت شریک هستند و نگاه ما نیز در حوزه محیط زیست باید رویکرد مشارکتی باشد.

وی در موضوع مشارکت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را مهم دانست و تصریح کرد: قبل از اینکه هامون و دریاچه ارومیه خشک شوند این مسئولیتهای اجتماعی بودند که خشک شدند. هیچ کاری را بدون حمایت مردم نمی‌توان انجام داد و نسل آینده ما باید نسلی مسئولیت پذیر و مطالبه گر باشد. خوشبختانه حساسیت مردم در حوزه محیط زیست روز به روز بیشتر می‌شود و اولین قدم در برنامه‌های مشارکتی با مردم این است که ما باید حرف مردم را بخوبی بشنویم و توصیه‌های آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بخش‌های مختلف آن در حال حاضر از حداقل‌ها حفاظت می‌کند، اظهار داشت: جمعیت انبوه تهران نیازمند توسعه است چرا که عدم دستیابی به توسعه متناسب منجر به فقر و بیکاری خواهد بود اما نگاه ما به هرگونه توسعه، توسعه همراه با محیط زیست است.

کد خبر 385320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha