همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ، بیانیه این اتحادیه را درباره برجام قرائت کرد که در آن آمده است: اتحادیه اروپا، آمریکا را به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته ای ایران (برجام) فرامی خواند.

حمایت از برجام در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

به گزارش ایرنا، در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: برجام که نتیجه 12 سال دیپلماسی است عنصری کلیدی در طرح جهانی برای منع گسترش سلاح های هسته ای و لازمه حفظ امنیت در منطقه است.

موگرینی تاکید کرد: اجرای موفقیت آمیز این توافق تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی خواهد ماند. تاکید اتحادیه اروپا بر این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به واسطه سیستم نظارتی جامع و سختگیرانه ای هشت بار پایبندی ایران را به تعهدات هسته ای خود تایید کرده است.

اتحادیه اروپا به اجرای کامل و مؤثر تمام بخش های برجام متعهد است. این اتحادیه بر این امر که برداشته شدن تحریم های هسته ای، تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته و برای مردم ایران منافعی را به همراه دارد، تاکید می کند. برجام همکاری را تقویت کرده و امکان گفت و گوی مستمر را با ایران فراهم می کند.

تصمیم ترامپ برای پرهیز از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، فرآیندی داخلی و مربوط به آمریکا است. اتحادیه اروپا آمریکا را به پایبندی به تعهدات خود در برجام فرا می خواند و از این کشور می خواهد تا پیش از برداشتن هر گامی در این زمینه عواقب آن را برای امنیت آمریکا و هم پیمانانش در نظر داشته باشد.

موگرینی در ادامه قرائت بیانیه اتحادیه اروپا افزود: اگرچه اتحادیه اروپا نسبت به موشک های بالستیک و افزایش تنش ها در منطقه نگران است، بر اهمیت رسیدگی به این موارد خارج از توافق برجام تاکید می کند. اتحادیه اروپا آماده است تا به طور فعالانه از هرگونه ابتکار عمل در جهت تضمین منطقه ای با ثبات، آرام و امن حمایت کند. در زمان تهدید هسته ای حساس، اتحادیه اروپا مصمم است برجام را به عنوان ستونی کلیدی برای طرح جهانی منع اشاعه (هسته ای) حفظ کند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ که با محوریت ایران و برجام برگزار شد، با تاکید بر اینکه مساله جایگزین برای برجام را بررسی نمی کنم، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته ای با ایران دارد.

کد خبر 385319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha