یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

زنده‌باد فرانسه، سرنگون‌باد قطر! اینها جملاتی بود که لحظاتی پس از پایان رأی‌گیری نهایی برای انتخاب رئیس جدید یونسکو، از سوی کاندیدای مصری این سمت با صدای بلند فریاد زده ‌شد.

 اودری آزولای

در ساعات پاياني جمعه‌شب، رقابت تنگاتنگ اودري آزولاي فرانسوي و حمد‌بن‌عبدالعزيز الكوادري قطري براي رياست جديد سازمان يونسكو با پيروزي نماينده يهودي كشور فرانسه با 30رأي در مقابل 28 رأي نماينده كشور قطر به پايان رسيد. اين رقابت، نمونه‌اي جدي از كشيده شدن اختلاف ميان كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس به عرصه بين‌المللي بود؛ دعوايي كه از 5‌ماه پيش با قطع رابطه عربستان و متحدانش با قطر آغاز شد.

فرايند انتخاب رياست جديد سازمان يونسكو، امسال بازتاب گسترده‌اي در ميان رسانه‌هاي عرب‌زبان داشته و تا حد زيادي توجه شهروندان عربي كشورهاي مختلف را به‌خود جلب كرده است و علت اين امر را مي‌توان در انعكاس اختلافات كشورهاي عربي خليج‌فارس با قطر در يونسكو و سياسي‌شدن كم‌سابقه اين انتخابات جست‌وجو كرد. حضور چندين كانديداي عرب در اين رقابت، از ابتدا با واكنش منفي جوامع عربي روبه‌رو بود؛ چرا‌كه از ديد آنها، رقابت ميان نمايندگان عرب كه تا به حال هيچگاه قادر به كسب منصب رياست سازمان يونسكو نبوده‌اند، در نهايت به سود رقباي غيرعرب تمام خواهد شد.

با اين حال، ساير نمايندگان عرب، ازجمله مصر كه شانس كمتري نسبت به نماينده قطري در اختيار داشتند، تا دور چهارم رأي‌گيري به حضور خود ادامه دادند و سرانجام پس از حذف نماينده مصر و ورود نمايندگان قطر و فرانسه به دور آخر رقابت در اقدامي تعجب‌آور براي جوامع عربي، كشور مصر به‌طور رسمي از اودري آزولاي حمايت كرده و به اين ترتيب آراي نماينده مصر نيز راهي سبد كانديداي فرانسوي شد تا جهان عرب، جدي‌ترين فرصت تاريخي خود را براي رياست سازمان يونسكو از دست بدهد.

علي زايل، نماينده دائم قطر در يونسكو، دقايقي بعد از پايان رأي‌گيري و فريادهاي نماينده مصر در حمايت فرانسه در گفت‌وگو با الجزيره گفت: متأسفانه جرياني عربي، مقابل آرزوي عرب‌ها ايستاد. قطر پيروز اخلاقي اين ميدان بود اما برخي كشورهاي عربي اميد ميليون‌ها انسان را نا‌اميد كردند.

  • رئيس جديد يونسكو كيست؟

اودري آزولاي 45ساله، وزير سابق فرهنگ فرانسه، شهروند يهودي و اصالتا اهل مراكش و از خانواده‌اي پرنفوذ در اين كشور است. او از سال 2006 فعاليت‌هاي فرهنگي خود را در سطح حرفه‌اي در فرانسه آغاز كرده و با سرعت در ساختار فرهنگي اين كشور پيشرفت كرده است. آزولاي طي سال‌هاي گذشته، نقش ويژه‌اي در طرح‌هاي فرهنگي مشترك فرانسه و امارات متحده عربي زيرنظر سازمان يونسكو در مناطق جنگي داشته است.

کد خبر 385124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha