همشهری آنلاین: وزیر خارجه کشورمان گفت: اگر تعبیری برای کلمه یاغی داشته باشیم کسی است که متعهد به هیچ موازین بین‌المللی نیست.

 محمدجواد ظریف

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه 22 مهر) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ضمن پاسخ به ادعاهای اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

  • آنچه از ترامپ شنیدیم، چیز تازه‌ای نبود

وی در ارزیابی از راهبردهای آمریکا در قبال ایران و ادبیات غیر دیپلماتیکی که ترامپ استفاده کرد، عنوان کرد: صحبت‌های دیشب آقای ترامپ و آنچه که در آن کاملا مشهود بود، ادبیات غیر مناسب ایشان در این سخنان بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ادبیات را در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل کم و بیش شنیدیم و تحلیل‌هایی که بعد از این سخنرانی در مجمع عمومی توسط رسانه‌های آمریکایی انجام شد، مخصوصا بعد از سخنرانی فاخر و با نزاکت روحانی در نشست مجمع، همه گفتند که آقای ترامپ در این مجمع عمومی، ایران را با نوع سخنرانی، ادبیات و مطالبش پیروز کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: تحلیل‌های امروز بر این نکته تأکید دارند که آقای ترامپ حرفی برای گفتن نداشت و یکی از تحلیلگران برجسته آمریکایی نوشته بود آقای ترامپ نداشتن استراتژی خود را پشت پرده یک رشته حرف‌‌های تند و سخیف پنهان کرده بود.

وی یادآور شد: آنچه بدیهی بود و توقع هم می‌رفت و به همین دلیل مردم و مسئولان ما به هیچ وجه دچار یک حرکت پیش بینی نشده و تعجب نشدند این بود که نوع نگاه غلط آمریکا به ایران، دارای سابقه تاریخی حداقل 40 ساله است. البته 40 سال نیست، چون آمریکایی‌ها با کودتای 1332 و سرنگون کردن حکومت منتخب مردم نشان دادند از ابتدا انتخاب‌هایشان در ایران غلط بوده و از ابتدا مقابل مردم ایران ایستاده و از دیکتاتوری حمایت کردند. در 40 سال گذشته با این انتخاب‌های غلط خودشان را در مقابل این مردم قرار دادند و با مردم ایران و انقلاب خصومت کردند.

  • وزیر خارجه گفت: آنچه دیشب از ترامپ شنیدیم، چیز تازه‌ای نبود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ترامپ در همین صحبت نتوانست در چارچوب عمل کند و با استفاده از عباراتی که برای مردم ایران کاملا زننده است. کسی که متحدانش در منطقه دیکتاتوری‌های معروف منطقه هستند و روز بعد از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت به منطقه می‌آید و با یک تعداد حکام خودکامه انتخاب نشده‌ای که کشورشان روی صندوق رای را هیچ وقت ندیده رقص شمشیر انجام می‌دهد بعد این فرد به مردم و دولت ایران با آن الفاظ خطاب کند نفرت مردم را نسبت به خود جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه سپاه محبوب مردم ایران است، افزود: ترامپ حواسش نیست چند تعارفی که انجام داده که حتما مردم ایران خیلی بیشتر از آن را شایسته هستند، جلب نمی‌کند بلکه آن توهین‌ها مردم را جلب می‌کند. کسی که پول از مردم منطقه برای سلاح‌های بی فایده‌اش اخذ کرده و می‌توان گفت به زور گرفته است. این فرد برای خوشامد آنهایی که آنها را سرکیسه کرده اسم تاریخی خلیج فارس را به غلط استفاده کند و به همه نشان دهد از چه شخصیتی برخوردار است و به سایر دنیا نشان دهد که اهمیتی برای واقعیات، تاریخ و جغرافیا و حقایق امروز منطقه قائل نیست.

ظریف افزود: احساس می‌کنم ایشان برای خوشامد کسانی که از آنها خریدهای بزرگ تسلیحاتی کرده‌اند در سفر ترامپ، این عبارات را به کار برده است. شاهد بودید بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط 4 دولت عربی، ترامپ چهار توئیت کرد که می‌توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه ما باشد و علائم غلطی را به کشورهای منطقه و برخی جوان‌هایی که امروز در این کشورها زمام امور را در دست گرفته‌اند بدهد و فاجعه‌ای را ایجاد کند.

وی افزود: ما شاهد فاجعه واقعا وحشتناک در یمن هستیم. اینها نشانه سیاست‌های بلندپروازانه تجاوزکارانه برخی افراد تازه وارد به سیاست در منطقه ماست. این نشانگر وابستگی است که ایشان پیدا کرده به این هزینه‌های سنگین تبلیغاتی.

ظریف درباره یاغی خطاب کردن دولت ایران توسط ترامپ نیز افزود: اگر قرار باشد از این واژه‌ها استفاده شود حتما فردی که تعهدات کشور خودش را زیر پا می‌گذارد از روزی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده گرفته تقریبا هر تعهدی که دولت آمریکا به آن پیوسته بوده زیر پا گذاشته. ایشان خیال می‌‌کند با تغییر یک دولت آن هم از مسیر انتخابات،می‌تواند تعهداتش را زیر پابگذارد. امروز آخرین تیر را بر بیمه سلامتی زد.

وی گفت: پیمان همکاری پاسفیک، توافقنامه پاریس و خروج از یونسکو در حمایت از رژیم صهیونیستی را صورت داد. ریچارد هاس می‌گوید اگر دولت ترامپ یک دکترین در سیاست خارجی داشته باشد آن دکترین خروج است. اگر تعبیری برای کلمه یاغی داشته باشیم کسی است که متعهد به هیچ موازین بین‌المللی نیست.

وزیر خارجه افزود: عباراتی که به کار برد شاید بیش از هر کس دیگری برازنده خودش باشد تا ملت ایران.

وی در واکنش به اتهامات ترامپ درباره حمایت ایران از سوریه نیز خاطرنشان کرد: ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی هرگونه استفاده از این سلاحها توسط هر کسی محکوم می‌کند و این سیاست ما همواره بر آن تاکید کردیم. در بحث سوریه ما ضمن اینکه نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی در سوریه داشتیم تاکید کردیم که این موضوع یک نقص عمده دارد که گروه‌های تروریستی در سوریه دسترسی به سلاح شیمیایی داشتند و ضرورت داشت خلع سلاح شیمیایی برای این سازمان‌ها صورت بگیرد و اینها خلع سلاح شیمیایی نشدند و تمام سازوکارهای بین‌المللی متمرکز شد بر خلع سلاح دولت سوریه.

وی افزود: زمانی که در بحث اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون آمریکا برای حمله تجاوزکارانه استفاده کرد ما فورا اعلام کردیم که باید تحقیقات شیمیایی در محل انجام شود و معلوم شود که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده است و چه روشی برای پخش این مواد استفاده شده و آیا سلاح شیمیایی در پایگاه شعیرات سوار هواپیما شده است. استفاده از سلاح شیمیایی و نقل و انتقال آن آثاری بر محیط باقی می‌گذارد. آمریکا و غربی‌ها مانع شدند از اینکه تحقیقات میدانی در محل انجام شود و مشخص شود چه کسی و به چه نحوی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ظریف گفت: زمانی که در جنگ تحمیلی از سلاح شیمیایی استفاده می‌شد زمانی به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم یک برخورد بود وقتی به دبیرکل سازمان ملل مراجعه کردیم حاضر شد تیم‌هایی را اعزام کند. امروز به ما می‌گویند خان شیخون امن نیست ولی آن زمان تیم‌هایی اعزام شدند و هر بار تایید کردند که عراق از این سلاح‌ها استفاده کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از سوالات ما این است اگر در زمان یک جنگ توانستند چنین کنند چرا در مورد سوریه نتوانستند. آن زمان ما هر چه به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم آمادگی نداشتند گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل را یک بار علیه صدام موضع گیری کنند تا پایان جنگ هم موضع گیری نشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان سلاح شیمیایی از ابتدا یک موضع داشته و دارد. مخالف این سلاح‌ها هستیم و مخالف سلاح هسته‌ای هستیم.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری افزود: یادمان نرفته تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو مدال شجاعت دریافت کرد. این اقدامات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد ادعاهایی که ترامپ درباره احترام به مردم ایران کرد نمی‌تواند کسی را گول بزند.

وزیر خارجه درباره برجام نیز گفت: در برجام تنها مرجع رسیدگی و پایبندی ایران به تعهداتش در برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برجام چارچوب نظارت آژانس را خیلی دقیق مشخص کرده در بندهای 74 تا 78 ضمیمه یک برجام مشخص شده چگونه این نظارت باید انجام شود و هم پروتکل الحاقی و پادمان نشان می‌دهد که نظارت چگونه باید صورت گیرد.

وی افزود: مذاکرات ما دو نکته را نشان داد یک نکته اینکه ما همه مقررات را در برجام دیده بودیم نشانگر این واقعیت بود که از ابتدا ما به دولت آمریکا اعتماد نداشتیم و برجام براساس اعتماد تدوین نشده بود بلکه براساس بی اعتمادی تدوین شده بود و از ابتدای مذاکرات مسئولان ایران از جمله رهبری بر بی اعتمادی آمریکا تاکید داشته باشند. هیچ چیز را براین اساس که بعدا معلوم می‌شود قرار نداده بودیم. اگر شما به حرف‌های دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ توجه کرده باشید و نامه معروف سناتور آمریکایی به همراه چند نفر امضا کردند گفتند که برجام را پاره می‌کنیم ولی 9 ماه گذشته و هنوز این رخ نداده و این نشانگر استحکام برجام است.

ظریف ادامه داد: دو نکته در کنار اینکه مشخص است ترامپ و دولت آمریکا در هیچ شانیتی از نظر برجام نیست که پایبندی ایران را تایید کند. برجام براساس بی اعتمادی کامل مذاکره شده است. اینگونه نیست که برجام یک سند کامل است. برجام براساس بده بستان حاصل شده است ولی نکاتی که درج شده با رعایت و براساس بی اعتمادی نوشته شده و سند مستحکمی است که به راحتی نتوانستند از آن عدول کنند.

وی گفت: ما اقدامات مناسبی را در برابر اقدامات آمریکا انجام داده و می‌دهیم و هیأت نظارت بر برجام چارچوب‌های لازم را برای نحوه برخورد با آمریکا را مشخص می‌کند. انواع نقض‌هایی را داریم از جمله نقض فاحش و برای هر یک هم در چارچوب کمیسیون مشترک اقداماتی تدوین و تعریف می‌شود و هم در چارچوب سیاست‌های ایران.

وی با اشاره به نامه وی به موگرینی که در یکی سایت‌ها منتشر شده است، خاطرنشان کرد: اگر به سایت میدل ایست آی مراجعه کنید این نامه در ماه اسفند نوشته شده است. دو ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ است و به کل اعضای 1+5 است. از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل 9 نامه درباره مواردی که آمریکا در اجرای تعهدات برجامی‌اش کوتاهی کرده در برخی موارد کوتاهی و در برخی تاخیر بوده است، اولین نامه درباره تاخیر آمریکا در صدور مجوز برای خزانه‌داری آمریکا برای خرید هواپیما بود. کوتاهی‌ها و موارد نقض در آنها نوشته شده است.

ظریف افزود: فردا و پس فردا نامه‌ای خواهم نوشت در رد صحبت‌های ترامپ و موارد تناقض صحبت‌های ترامپ در نامه جداگانه‌ای به ثبت کمیسیون مشترک خواهد رسید.

وی گفت: برای ما مقررات داخلی آمریکا ربطی ندارد. برجام یک توافق بین ایران و آمریکا نیست که نیاز به تصویب کنگره داشته باشد.

وزیر خارجه تصریح کرد: ما از ابتدا براساس بدبینی و بی اعتمادی، درباره برجام مذاکره کردیم و برای همین است که مکانیسم خروج ما از برجام در خود برجام دیده شده است. گفته‌ایم اگر تحریم‌ها برگردد و حوزه‌‌هایی که برای ما اهمیت داشته آمریکا و یا هر کس دیگر این حوزه‌ها را مجددا برگرداند و نتوانیم کشتیرانی داشته باشیم و ... در آن زمان این حق را داریم درباره ادامه حضورمان در برجام تصمیم بگیریم.

وی گفت: ما با حفظ تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای شرایطی را فراهم کردیم که اگر روزی به دلیل خطای راهبردی طرف مقابل به این نتیجه برسیم که ادامه حضورمان در برجام به منفعت کشور نیست شرایطمان در هسته‌ای بهتر از شرایطی خواهد بود که وارد برجام شدیم و پیشرفته‌تر از آن فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه دهیم.

ظریف همچنین عنوان کرد که قرارداد بوئینگ از نظر ما مشکلی ندارد اگر آمریکا مانع اجرای قرارداد شود از تعهداتش در برجام تخلف کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا با سیاست‌های خود، خودش را در دنیا منزوی می‌کند، افزود: یک نگرانی از نحوه رفتار دولت ترامپ است و به این نگرانی دامن زده که به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند نیست و این می‌تواند برای نظم بین‌المللی مشکلاتی ایجاد کند. این یک امتیاز برای ماست اگر 5 سال قبل را نگاه می‌کردید اگر آمریکا می‌خواست تحریمی اعمال کند اروپایی‌ها به خط می‌شدند ولی امروز اروپا در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و زیاده خواهی‌های آمریکا را نپذیرفتند. اروپا باید تصمیم بگیرد منافعشان در کجاست. اروپا هم منافع حیثیتی در برجام دارد و هم منافع دارد به عنوان یک روش.

وزیر خارجه گفت: برجام یکی از حوزه‌هایی است که آمریکا ناگزیر شده در یک بده بستان واقعی وارد شود تا حدی که ترامپ آن را بی آبروترین قرارداد دولت آمریکا تلقی می‌کند. از نظر من اینگونه نیست که برجام یک طرفه به نفع ایران باشد ولی این نشانگر آن تفکری است که عادت کرده به تحمیل. اروپایی‌ها چون هیچکدامشان ابرقدرت در صحنه بین‌المللی نیستند و برای آنها دیپلماسی بسیار مهمتر از آمریکاست. اروپایی‌ها به این منطقه نزدیکترند و منافع امنیتی دارند که در این منطقه تشنج تصنعی براساس اتهامات واهی شکل نگیرد. اروپایی‌ها منافعی دارند. اینکه اروپایی‌ها منافع در قبال ایران داشته باشند چیز بدی نیست.

وی افزود: ما در ماه‌های آینده خواهیم دید اروپا تا چه حد آمادگی دارد در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقاومت کند و این نه تنها نشان خواهد داد که آیا برجام ادامه خواهد یافت و نشان خواهد داد اروپا می‌خواهد نقشی موثر داشته باشد یا نقشی دنبال رو.

وزیر خارجه درباره توان موشکی ایران و اینکه آیا کشوری را تهدید می‌کند؟ خاطرنشان کرد: ما در بحث هسته‌ای تصمیم گرفتیم یک موضوع را حل کنیم و همان موضوع 13 سال طول کشید و نشانگر پیچیدگی موضوع بود. تصمیم گرفتیم راجع به سایر موضوعات وارد بحث نشویم، اگر وارد بحث با اروپایی‌ها درباره آن موضوعات شده بودیم به حقانیت ما پی برده بودند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران خواهان امنیت همه کشورهای منطقه است. سخنرانی ترامپ بیش از آنکه سخنرانی ترامپ باشد سخنرانی نتانیاهو بود.

وی ادامه داد: به کسی اجازه نمی‌دهیم در حوزه دفاعی ما وارد شود. موضوع موشک و دفاع به هیچ وجه در برجام جایی ندارد.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: بارها گفته‌ایم ایران هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد و در آن جنگ پیشرفته‌ترین سلاح‌ها در اختیار متجاوزان داده می‌شد و یک تلاش وسیع راهبردی به سرکردگی آمریکا بود که از دسترسی ایران به کمترین ابزار دفاعی جلوگیری کنند و ما را به این سمت سوق دادند که نیازهای دفاعی‌مان را خودمان تامین کنیم. آمریکایی‌ها اشتباهات زیادی در منطقه ما کردند و نمی‌خواهند بپذیرند. امروز نگران نفوذ ایران در منطقه هستند چون ما انتخاب‌های درست کردیم و آنها انتخاب‌های غلط کردند. آنها مردم ما را از دسترسی به حداقل ضرورت‌های دفاعی منع کردند. مردم ما نیازهای دفاعی خود را تولید کردند که هیچ وقت یک صدام دیگر به این کشور حمله نکند. مردم ما این شرایط را با گوشت و خون خود لمس کردند و این دستاورد به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. دفاع ما قابل مذاکره نیست.

وی تصریح کرد: به کسی اجازه نمی‌دهیم در مورد امکانات دفاعی ما دخالت کند. اما اگر روزی قرار باشد در این زمینه بحث کنیم نه مذاکره، حرف برای گفتن در این زمینه زیاد داریم. عربستان در 2016 معادل 63 میلیارد هزینه کرده است .ایران با 80 میلیون جمعیت کمتر از آن است به لطف خدا و به یمن این مردم قوی‌ترین کشور منطقه است آنها فکر می‌کنند با خرید این تسلیحات می‌توانند امنیتشان را تامین کنند.

ظریف ادامه داد:‌ در بحران اخیر خلیج فارس شاهد بودیم با خرید بیشتر تسلیحات از آمریا زمینه‌های دفاع آمریکا را از خود فراهم کنند.

وی گفت: اگر یک روزی در حوزه‌هایی که آنها برای خودشان اعلامیه می‌کنند حتما مثل بحث هسته‌ای که از پاسخ دادن به نظرات ایران ناتوان بودند. اینها با ادعای غنی سازی صفر شروع کردند و در چند قطعنامه گفتند نمی‌تواند غنی سازی کند ولی امروز غنی سازی را پذیرفتند. دفاع خود را موضوع مذاکره نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال تجاوز علیه هیچ کشوری نبوده و نیست در طول 300 سال گذشته ایران به لطف خدا از لحاظ جغرافیایی امکانات مادی، معنوی و انسانی غنای کامل دارد چشم داشتی به سرزمین هیچکس ندارد و در سرزمین خود احساس آرامش می‌کند ما ذاتا به دنبال ثبات، آرامش و امنیت هستیم نه مثل ترامپ. ما دنبال جنگ بین هیچکس نیستیم.

وزیر خارجه به طرح‌های ایران برای حل بحران‌های منطقه اشاره کرد و افزود: طرح 4 ماده‌ای ما برای حل بحران سوریه بعد از انتخاب روحانی در دور اول توسط ایران مطرح شد. طرح 4 ماده‌ای ما برای یمن همه نشانه یک واقعیت است که ایران یک سیاست را دنبال کرده مقابله با افراط، خشونت و تلاش برای صلح و آرامش در منطقه . این خاستگاه امنیت ملی جمهوری اسلامی با توجه به شرایط ویژه جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست کنونی ترامپ محکوم به شکست است و ایران با درایت مانع از این می‌شود که صهیونیست‌ها بتوانند از ایران یک کیس امنیتی ایجاد کنند.

ظریف گفت: آمریکایی‌ها در منطقه ما همه راه‌های غلط را انتخاب کردند و الان گله دارند که چرا در منطقه منزوی هستند و چرا ایران در منطقه نفوذ دارد. عربستان و امارات دو کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند و با کمک افراطیون در یمن و سوریه باعث به خاک و خون کشیدن مردم شدند و این اشتباهات راهبردی آنها و آمریکا در منطقه شکایت می‌کنند قدرت ایران در منطقه به خاطر انتخاب‌های درست ایران در منطقه است ما در کنار مردم منطقه بودیم ما هیچ گاه به دنبال دخالت در امور منطقه نبودیم. اگر راجع به یمن و سوریه صحبت می‌کنیم حرفمان یک جمله است هیچکس نمی‌تواند برای مردم منطقه تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: آنها برای مردم ایران خط قرمز تعیین کردند. سیاست آمریکا برای تغییر رژیم سیاست جدیدی نیست سال‌هاست انتخاب‌های اشتباه کردند. آنها کشورهایی بودند که پشت صدام ایستادند و به ارعاب و ترور در منطقه ما دامن زدند و امروز خودشان قربانی شدند. دوباره برگردند و به اشتباهاتشان نگاه کنند که آیا اشتباهات با متهم کردن دیگران حل می‌شود؟ اگر مشکلاتان قرار بود حل شود 40 سال است ایران را متهم می‌کنید.

ظریف افزود: مگر غیر از این شد که صدام همان اسلحه‌هایی که به آن داده بودید و سلاح‌های نو در زرورق به محض ناامید شدن از ایران به سمت خودتان برگرداند. فراموش نکنند تاوان اشتباهات خود را می‌دهند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز آنها ثمره اشتباهاتشان را تجربه می‌کنند به جای این کارها بهتر است برگردند و بر اشتباهات غلط و راهبردیشان مرور کرده و اصلاح کنند. اگر بخواهند ادامه دهند و سرشان را زیر برف کنند و با اتهام زدن به ایران و نیروهای مقاومت. امروز نیروهای مقاومت جلوی داعش ایستادند. مردم عراق و سوریه و نیروهای مقاومت مانع شدند، با متهم کردن اینها مشکلی از خودشان حل نمی‌کنند و به ترور و افراط در منطقه دامن می‌زنند.

ظریف گفت: اقدامات صورت گرفته در شرق سوریه نشان می‌دهد اولویت آمریکا مبارزه با داعش نیست و اولویت آنها چیز دیگری است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌گو عنوان کرد: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی ما غیر قابل تردید است. اینها نیروهایی بودند که با استفاده از حمایت مردم. ارتش و سپاه ما از بطن مردم برخاستند و با حمایت مردم توانستند در برابر ارتش تا به دندان مسلح صدام مقاومت کنند و حماسه مقاومت در جنگ را رقم بزنند. یکی از برنامه‌هایی که داشتند برای ناکام کردن حرکت استقلال طلبانه توسط مردم ایران، حمله صدام به مردم ایران بود در آن برنامه ناکام ماندند. تلاش کردند با تحمیل خشونت بر منطقه، سیاست‌های مخربی را دنبال کنند. در آنها با حمایت‌های مستشاری برادران ما در سپاه ناکام ماندند و طبیعی است از آنها کینه داشته باشند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا به جای توجه به واقعیات به گروه‌های فشار توجه می‌کند. بعضی اقلیت‌های پر سر و صدا البته با امکانات مالی گسترده که قبلا صهیونیست‌ها از این امکانات برخوردار بودند امروز متاسفانه برخی همسایگان ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسراف بی حد و حصر منابع مالی مردم خودشان و هزینه کردن در شرکت‌های تبلیغاتی در آمریکا تلاش می‌کنند گروه‌های فشاری را در آمریکا ایجاد کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره دشمنی آنها با سپاه عنوان کرد: آن کسانی که این هزینه‌ها را می‌کنند یک کینه عمیقی دارند و هم اینکه در مراحل مختلف سیاست‌هایی که علیه ایران داشتند توسط مقاومت مردم ایران که سمبل و نمادش سپاه است،‌به ناکامی کشیده شده و این نگرانی نهادینه‌ای را ایجاد کرده است.

ظریف همچنین گفت: بازارهای مالی و اقتصادی در طول ماه‌های گذشته به لفاظی‌های آمریکا توجه زیادی نکردند. انشالله کشور با آرامش کامل به سمت توسعه و اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود. هر چه ترامپ بی پرده‌تر صحبت می‌کند آمریکا منزوی‌تر می‌شود و بنگاه‌های اقتصادی متوجه می‌شوند سیاست‌های ایران معقول‌تری است و لحن ایران را با ترامپ مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند اگر قرار باشد محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد در ایران است.

وی افزود: ما 38 سال است در برابر فشار خارجی توانستیم کشور را بسازیم این به این خاطر است که امنیت ما از درون سرچشمه می‌گیرد. ما سر ناسازگاری و جنگ با دنیا نداریم ما دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستیم ولی ثبات‌ و پیشرفت‌مان را از بیرون نمی‌خریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: علیرغم همه این لفاظی‌ها هم سرمایه داخلی در جهت تولید و اشتغال استفاده خواهد شد هم سرمایه‌ خارجی ادامه خواهد یافت. در هفته‌های گذشته قراردادهای مهمی در حوزه فاینانس توانستیم نهایی کنیم و این نشانگر حرکتی آرام و رو به جلو است.

وزیر خارجه همچنین در بحث اقتصادی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در خدمت بخش خصوصی و دولتی خواهد بود.

کد خبر 385084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha