همشهری آنلاین: سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با بیان اینکه سخنان ترامپ با واکنش قاطع جامع جهانی مواجه شد و نشان داد که او چیزی از روابط بین‌الملل نمی‌داند گفت؛ حرف‌های دیشب ترامپ به نفع ایران تمام شد.

سید علی خرم

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور امریکا گفت: دونالد ترامپ شب گذشته، نه در قامت یک رییس‌جمهور بلکه در کسوت یک فردی که از سیاست و روابط بین‌المللی چیزی نمی‌داند، سخن گفت و اظهاراتی غیرمعمولی، غیرکارشناسی، غیرمعقولانه و مبتنی بر زور و قلدری بیان کرد.

  • سخنان ترامپ به نفع ایران تمام شد

وی با بیان اینکه سخنان دیروز ترامپ از سخنرانی او در سازمان ملل هم بدتر بود، اظهار داشت: سخنان ترامپ نشان داد که جامعه جهانی با یک فرد عاقل و پخته روبه‌رو نیست و به همین خاطر می‌توان گفت که سخنان او به نفع ایران چه در داخل و چه در خارج تمام شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مردم ایران متوجه شدند که رئیس‌جمهور امریکا چه کسی است، تصریح کرد: آنها دیدند ترامپ فردی است که برای خوشایند اسرائیل و عربستان هرچه به ذهنش می‌آید، می‌گویند و در این چارچوب حتی ابایی از جعل نام خلیج فارس به خلیج عربی ندارد و با وجود اعمال تحریم‌های بیشتر و جعلی خواندن خلیج فارس مدعی است که به فکر مردم ایران است.

خرم ادامه داد: مردم ایران دیدند که ترامپ به امنیت و آرامش آنها فکر نمی‌کند و به فکر تخریب و تحریم آنها و بازی دادن به تندروها و همچنین همراهی با اسرائیل و عربستان است.

وی با بیان اینکه سخنان دیروز ترامپ با واکنش قاطع جامعه جهانی در رد اظهارات او همراه بود، خاطرنشان کرد: پس از سخنان ترامپ دیدیم، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله نشست خبری برگزاری کرد و تمام قد به حمایت از برجام پرداخت. او گفت که رئیس‌جمهور امریکا خیلی قدرت دارد اما قدرت لغو برجام را ندارد و هیچ کسی از جمله رئیس‌جمهور امریکا نمی‌تواند این توافق بین‌المللی را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، نادیده بگیرد.

  • بیانیه سران فرانسه، انگلیس و آلمان علیه ترامپ استثنایی بود

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی افزود: روسای دولت فرانسه، انگلیس و آلمان در یک کار استثنایی بیانیه‌ مشترکی را پس از سخنان ترامپ صادر کردند و سخنان رئیس‌جمهور امریکا درخصوص برجام و عدم پایبندی ایران به تعهداتش را رد کردند.

خرم با بیان اینکه هم‌اکنون یک اجماع جهانی به سود ایران و علیه امریکا شکل گرفته است، ابراز داشت: ترامپ روز گذشته سخنان معقولانه‌ای را بیان نکرد و نشان داد که او فکر می‌کند می‌تواند با قلدری و زورگویی و همچنین هیاهو و شومن‌بازی صحنه را به نفع خویش رقم بزند.

  • تنظیم قوی برجام موجب شانه‌خالی کردن ترامپ از پاره کردن آن شده است

وی درباره احاله رسیدگی به توافق هسته‌ای توسط ترامپ به کنگره نیز بیان کرد: ترامپ با احاله رسیدگی برجام به کنگره، از ادعای خود مبنی بر لغو و پاره کردن برجام شانه خالی کرد و خواست گناه کناره‌گیری برجام را بر گردن کنگره امریکا بیندازد. این مسئله ناشی از آن است که توافق هسته‌ای بسیار پرقدرت و قوی تنظیم شده و غیرقابل تغییر است و کسی نمی‌تواند یکجانبه از آن خارج شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: نقشه ترامپ این است که کنگره تحریم جدیدی را علیه ایران تصویب کند تا از این طریق، ایران نسبت به آن تحریم شاکی شده و به این ترتیب زمینه نابودی برجام مهیا شود. به عبارت دیگر، ترامپ می‌خواهد نقض برجام نه از سوی کاخ سفید بلکه از سوی کنگره امریکا صورت بگیرد.

خرم در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی کنگره چه طرحی را درخصوص توافق هسته‌ای دارد؟ یادآور شد: کنگره می‌داند که در شرایط کنونی، ترامپ توپ را به زمین آنها انداخته تا راه فراری را برای خود پیدا کند. نمایندگان کنگره با وجود آنکه علیه ایران و برجام هستند ولی می‌دانند که خروج امریکا از این توافق به ضرر واشنگتن است و می‌تواند موجب بی‌اعتباری بیشتر امریکا شود.

  • کنگره اقدامی در جهت نابودی برجام انجام نمی‌دهد

وی با اشاره به رایزنی‌های سفرای آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا با نمایندگان کنگره عنوان کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی روی نمایندگان مجالس امریکا نفوذ دارند. در این مدت نیز شاهد رایزنی‌های گسترده سفرای اروپایی با نمایندگان کنگره بوده‌ایم و به همین خاطر، کنگره اقدامی در جهت نابودی برجام انجام نخواهد داد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به طرح‌های موجود در کنگره گفت: هم‌اینک دو نوع طرح در کنگره موجود است. طرح نخست که در مجلس سنای امریکا در دست بررسی است، به طرح کورکر - کاتن شهرت یافته که براساس آن احتمالا تغییراتی در طرح کورکر - کاردین انجام می‌دهد و از سویی، ما باید شاهد تشدید فشارهای امریکا برای فشار بر نظارت‌ها بر تعهدات ایران باشیم.

خرم ادامه داد: از طرفی چون برجام غیرقابل تغییر است و در آن را بدون رضایت ایران و دیگر شرکای برجام نمی‌توان باز کرد، امریکا درصدد تصویب تحریم‌های بیشتر در عرصه‌هایی همچون حقوق بشر، تروریسم، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در منطقه خاورمیانه، سپاه و فعالیت‌های موشکی ایران باشیم. در واقع، واشنگتن تلاش می‌کند تا با اعمال فشارهای بیشتر تهران را به میز مذاکره و مذاکره مجدد درخصوص برجام کند.

  • جامعه جهانی دیگر با امریکا همراهی نمی‌کند

وی با بیان اینکه با خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، جامعه جهانی دیگر با واشنگتن همراهی نمی‌کند، اظهار داشت: کاری که برجام انجام داد، این بود که تصویر ایران را در عرصه بین‌المللی بهبود بخشید و موجب شد تا اجماع جهانی علیه ایران از بین برود. هم‌اکنون دیگر وضعیت به شکل سابق نیست و اتحادیه اروپا مانند گذشته از امریکا پیروی نمی‌کند و واشنگتن نمی‌تواند تحریمی را علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کند.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه در تشریح دلایل عدم همراهی جامعه جهانی با امریکا تصریح کرد: موفقیت ایران و ناکامی امریکا به خاطر آن است که تهران به تعهداتش بدون هیچ گونه شائبه عمل کرده و می‌کند. ایران با عملکرد خود موجب شده تا سخنان ترامپ برای جامعه جهانی بی‌معنا باشد.

خرم با بیان اینکه اجماع جهانی به سود تهران و به ضرر واشنگتن سرمایه ارزشمندی برای ایران است، خاطرنشان کرد: ایران نباید این سرمایه ارزشمند را از دست بدهد و باید در جهت حفظ آن حفظ کند و به همین خاطر، ایران باید مرتبا با اتحادیه اروپا، روسیه و چین در ارتباط باشد و مستمرا با آنها رایزنی و تبادل نظر داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر ایران سرمایه را از دست بدهد و به تعهداتش عمل نکند، آنگاه سخنان ترامپ معنا پیدا می‌کند و اجماع جهانی به سود ایران به ضرر تهران می‌شود.

  • همکاری ایران و اروپا تودهنی به تندروها است

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که تا پیش از اعلام عدم پایبندی ایران به تعهداتش توسط ترامپ، سرمایه‌گذاران اروپایی برای همکاری با ایران ترس داشتند. آیا سخنان دیروز ترامپ نمی‌تواند موجب ترس بیشتر آنها و عدم همکاری با تهران شود؟ ابراز داشت: اگر به اظهارات هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی و دبیرکل اقدام خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته در ژنو بیان کرد، توجه کنیم او در سخنانی پیام اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاران و بانکداران اروپایی ابلاغ کرد.

خرم افزود: هلگا اشمید در آن نشست خطاب به سرمایه‌گذاران و بانکداران اروپایی گفت که آنها با ایران وارد همکاری شوند و ترسی برای همکاری با ایران نداشته باشند و ما از آنها حمایت می‌کنیم. اگر این روند ادامه پیدا کند، این مسئله تودهنی محکمی به تندروها خواهد بود.

  • اسرائیل و عربستان در هیات حاکمه امریکا نفوذ کرده‌اند

وی درباره حمایت عربستان و اسرائیل از سخنان روز گذشته ترامپ نیز بیان کرد: اسرائیل و عربستان برخلاف ایران که لابی‌گری را به رسمیت نمی‌شناسد و ممکن است با دلسوزانی که وارد این عرصه به سود ایران شوند برخورد کند، از طریق لابی‌های خود در واشنگتن در هیات حاکمه امریکا نفوذ کرده‌اند و با پول‌پاشی و رایزنی‌های گسترده بر تصمیم کاخ سفید و کنگره اثرگذار هستند.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه لابی‌های اسرائیل و عربستان از همان روز انتخاب ترامپ تلاش کردند تا بر وی تاثیر بگذارند، یادآور شد: سخنان ترامپ ناشی از القائات اسرائیل و عربستان به وی بود و ما در این چارچوب مشاهده کردیم ترامپ سخنانی مبتنی بر خواست و خوشایند اسرائیل و عربستان بیان کرد.

  • روحانی بهترین پاسخ را در بهترین زمان ممکن به ترامپ داد

خرم درباره پاسخ شب گذشته حسن روحانی به ترامپ نیز عنوان کرد: روحانی بهترین پاسخ را در بهترین زمان ممکن به ترامپ داد. پاسخ دیگر مسئولان جمهوری اسلامی نیز باید به همین شکل و در ادامه آن باشد. ایران باید نشان دهد دولتی عقلانی و ملتی با فرهنگ است. ما نباید توهین را با توهین پاسخ دهیم، چراکه توهین را با توهین جواب دادن نشان می‌دهد که ایران چیزی کمتر از امریکا ندارد. 

کد خبر 385067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha