همشهری‌آنلاین: ارتش میانمار تحقیقات داخلی‌ای را درباره عملکرد سربازان این کشور در جریان عملیات نظامی‌ای که باعث شد بیش از نیم میلیون تن از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش فرار کنند و به گفته بسیاری در جریان این عملیات سربازان دست به اقدام‌هایی چون کشتار، تجاوز و آتش زدن زدند، آغاز کرد.

حمله شبه‌نظامیان روهینگيایی به ۳۰ پست امنیتی در تاریخ ۲۵ اوت(سوم شهريور) سال جاری باعث یک واکنش نظامی شدید در استان راخین شد که سازمان ملل آن را پاکسازی قومی خواند.

دفتر ژنرال آی وین، فرمانده کل ارتش میانمار ضمن اعلام این‌که کمیته‌ای به رهبری ژنرال وین تحقیقاتی را درخصوص رفتار پرسنل ارتش آغاز کرده، تاکید کرد: این عملیات براساس قانون اساسی میانمار کاملا توجیه‌پذیر بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، براساس بیانیه منتشر شده این کمیته از پرسنل نظامی سوال خواهد کرد که آیا از آیین‌نامه ارتش پیروی کرده‌اند یا خیر؟ آیا در جریان این عملیات دقیقا از فرمانده تبعیت کرده‌اند یا خیر؟ و سپس اطلاعات کامل را منتشر خواهد کرد.

این در حالی است که میانمار در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی از ورود یک هیئت سازمان ملل که موظف بود درخصوص اتهام بدرفتاری در جریان یک عملیات نظامی کوچک‌تر تحقیقاتی انجام دهد، امتناع کرده است اما تحقیقات داخلی عمدتا ادعاهای آوارگان را درخصوص بدرفتاری‌هایی که نیروهای امنیتی در جریان عملیات پاکسازی انجام داده‌اند، رد کرده است.

آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار متعهد شده تا به تمام نقض‌های حقوق بشر رسیدگی کند و تاکید کرده که میانمار قبول خواهد کرد آوارگانی که بتوانند ثابت کنند ساکنین میانمار بوده‌اند به کشور بازگرداند.

کد خبر 385005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha