شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

درحالی‌که در روزهای اخیر اخباری از منابع ناشناس و غیررسمی درباره عملیات ارتش عراق در استان کرکوک در شمال این کشور منتشر شده‌ و هر بار توسط مقامات رسمی عراقی تکذیب شده‌‌است، این منطقه دیروز با اعزام نظامیانی از ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد، وضعیتی غیرعادی را شاهد بود.

کرکوک

وزير كشور عراق ديروز ضمن تكذيب وجود هرگونه برنامه‌اي براي انجام عمليات نظامي توسط ارتش اين كشور در استان كركوك گفت: آنچه در كركوك در جريان است ادامه عمليات عليه داعش است. خبرگزاري‌هاي غربي و عربي صبح ديروز به نقل از منابعي ناشناس از عمليات نظامي ارتش عراق در كركوك خبر دادند. همزمان كردهاي عراق از اعزام نيرو به اين منطقه براي مقابله با ارتش خبر دادند. كركوك به‌دليل منابع نفتي و تركيب جمعيتي‌اش، قبل از برگزاري همه‌پرسي جدايي كردستان هم محل نزاع بود و حالا بعد از اين واقعه، تنش در آن مورد توجه قرار گرفته‌است. ارتش عراق به‌تازگي شهر حويجه در استان كركوك را از اشغال داعش خارج كرده‌است. حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق هفته گذشته در سخنراني گفت، نظاميان عراقي قصد اقدام نظامي و سلاح به‌دست گرفتن مقابل كردها را ندارند؛ موضوعي كه وزيركشور عراق هم با تكذيب شروع عمليات در كركوك بر آن تأكيد كرده‌است.

مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق قبل از برگزاري همه‌پرسي جدايي اين منطقه از عراق، در مصاحبه‌اي به بي‌بي‌سي گفته‌بود كه اقليم آماده است اگر لازم باشد در كركوك دست به سلاح ببرد. بعد از برگزاري همه‌پرسي جدايي هم او به كركوك سفر كرد. آمار روشني درباره نتيجه همه‌پرسي جدايي كردستان به تفكيك وجود ندارد اما در كركوك، مخالفان جدايي كردستان عراق بيش از ديگر مناطق كردنشين عراق بوده‌اند. به همين دليل تحليلگران درباره پيامدهاي ناگوار همه‌پرسي جدايي در اين منطقه از عراق هشدار داده‌بودند.

کد خبر 384993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha