‌زهرا صدر اعظم نوری: تبعیض جنسیتی یکی از موضوعاتی است که هنوز در جامعه وجود دارد که به موجب آن زنان از بخشی از حقوق شهروندی محروم می‌شوند.

‌زهرا صدر اعظم نوری

اين در حالي است كه 50درصد جمعيت كشور را زنان تشكيل مي‌دهند و به بركت انقلاب اسلامي توانسته‌اند از حقوق آموزشي،‌ اجتماعي، سياسي‌و شغلي برخوردار شوند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيش ازنيمي از پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را دختران تشكيل مي‌دهند و آنها درعرصه‌هاي مختلف حضور دارند. متأسفانه هم در سياستگذاري‌ها هم‌ برنامه‌ريزي‌ها و هم در حوزه‌هاي اجرايي كمتر شاهد حضور زنان هستيم و فرصت‌هايي كه براي زنان ايجاد مي‌شود فرصت‌هاي كافي و برابر در كنار مردان نيست. به همين دليل زنان امكان تجربه اندوزي و نشان دادن توانمندي خود و تقويت سوابق‌شان را ندارند ودر نتيجه بسياري از مواقع كه مي‌خواهند افرادي را در پست‌هاي مديريتي منصوب كنند به سابقه و تجربه آنها توجه كرده و طبيعتا به سراغ افرادي مي‌روند كه سابقه بيشتري در آن موضوع دارند و به‌طور طبيعي زنان در اين چرخه از انتصاب از پست‌هاي بالاي مديريتي محروم مي‌شوند. مهم‌ترين مسئله در اين تبعيض جنسيتي، مسئله فرهنگي است. بايد تلاش كرد تا فرصت بيشتري براي زنان فراهم شود و مديراني كه به توانمندي زنان توجه مي‌كنند مورد تشويق قرار گيرند. با تغيير مديريت جديد شهري رويكرد مثبتي به حضور زنان در شهرداري تهران ايجاد شده است كه بايد از اين ظرفيت در اداره شهر، مناطق، ادارات كل و برخي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه استفاده شود و در برنامه است كه حمايت بيشتري از زنان صورت گيرد و با نگاه عدالت محور و مثبت جايگاه زنان تقويت شود.

تا زماني كه شرايط براي فعاليت زنان فراهم نشود و فرصت كافي در اختيار آنها قرار نگيرد امكان تجربه كردن و موفقيت بيشتر نخواهد بود.در دولت هم اقدام خوبي در اين زمينه صورت گرفت كه در سازمان‌ها و ادارات براساس بخشنامه صادره دولت 30درصد از نيروهاي مديريتي بايد از زنان جذب شود، از اين‌رو اميد است اگر اين رويكرد عملي و محقق شود باعث مي‌شود كه زنان در سطوح مديريتي فرصت تجربه كردن را پيدا كرده و به‌صورت منطقي و متعادل به مناصب بالاتردست پيدا كنند. اين اتفاق طي سال‌ها براي مردان افتاده و آنها فرصت تجربه را داشته‌اند و امروز اگر در سطوح عالي مديريتي از مردان استفاده مي‌شود به‌دليل تجربه ساليان قبل آنهاست كه از اين روند هم بايد براي زنان استفاده شود تا اين امكان فراهم شده ودر سطوح مختلف اين توانمندي ايجاد شده، به‌كار گرفته شود.

  • ‌ زنان در سياستگذاري‌ها‌حضور ندارند‌

هدف طرح مسئله انتصاب زنان در هر منصبي نيست بلكه هدف خدمت و كار براي پيشبرد و موفقيت بيشتر كشور و نظام است و نبايد اقدامات در زمينه انتصاب زنان در سطوح عالي مديريتي نتيجه منفي دهد و زنان با عدم‌موفقيت مواجه شوند، بلكه زنان بايد از تجربه و دانش و كارايي لازم برخوردار شوند تا در هر پستي كه قرار مي‌گيرند به‌خوبي از عهده مسئوليت‌هاي محوله برايند و با تخصص و دانش كافي فرصت تجربه را پيدا كنند و با گذشت زمان به سطوح عالي مديريت دست پيدا كنند. در سطح دولت هم انتظار جامعه اين بود كه با وجود صحبت‌هاي قبل از زمان انتخابات از ظرفيت زنان بيشتر استفاده شود. اگر چه امروز 3زن همانند دولت يازدهم، دركابينه حضور دارند اما زنان در دوره قبل اثرگذاري بيشتري نسبت به اين دوره داشتند. اخيرا در وزارت بهداشت و درمان 3زن در پست‌هاي مديريتي منصوب شدند كه اقدام خوبي است و اميدواريم در همه وزارتخانه‌ها از اين ظرفيت استفاده شود و زنان توانمند شناسايي و فرصت براي ارائه خدمت داشته باشند.

کد خبر 384970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha