شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

قطعاً برای شما هم پیش آمده که چشم‌هایتان را ببندید و در فکرهایی غرق شوید که با واقعیت تفاوت زیادی دارد و در آن هیچ‌چیز با محاسبات دنیای ما جور درنمی‌آید.

دوچرخه شماره ۸۹۶

اسب‌ها پرواز مي‌کنند و گاوها حرف مي‌زنند و موش‌ها دانشمندند. دنيايي که نمي‌توانيد برايش انتهايي تصور کنيد و مي‌تواند شما را درون خودش غرق کند...

اگر شما هم مثل من فکر مي‌کنيد که اين افکار فوق‌العاده‌اند، بايد بگويم خوش آمديد، اين‌جا دنياي فانتزي است!

 

  • چرا فانتزي مي‌خوانيم؟

فانتزي يعني خيال و تصوركردن چيزي که وجود ندارد. در داستان‌هاي فانتزي از افسانه‌ها، اساطير و جادو براي طرح اصلي داستان استفاده مي‌شود. مي‌گويند داستان‌هاي فانتزي راه گريزي است که ما را از تلخي‌ها و حقايق  زندگي روزمره جدا مي‌کند و به شيريني خيال پيوند مي‌زند.

از قرون وسطي داستان‌ها و افسانه‌هاي متعددي به‌جا مانده و در کشور خودمان داستان‌هاي هزار و يک شب از برجسته‌ترين فانتزي‌هاي شرقي است.

در دنياي امروز، فانتزي، اهميت بيش‌تري پيدا كرده، زيرا حجم گسترده‌ي اطلاعات و تبليغات سبب شده آدم‌ها بيش‌تر به سمت رهايي از اين معرکه سوق پيدا کنند و به فانتزي به‌عنوان راه نجات نگاه کنند.

 

  • جايگاه فانتزي در ادبيات فارسي

در ايران احمدرضا احمدي از پيش‌کسوت‌هاي داستان‌هاي فانتزي امروزي است و «خرگوش سفيدم هميشه سفيد ماند» يكي از فانتزي‌هاي اوست. فريبا کلهر هم فانتزي‌هاي زيادي نوشته است؛ آثاري هم‌چون «آخرين تک‌شاخ». آرمان آرين و مسعود گلشيري نيز از فانتزي‌نويس‌هاي ايران هستند.

 

سيدمحمدصادق كاشفي‌مفرد

16ساله از كرج

تصويرسازي: محبوبه نوابي

15ساله از تهران

 


منبع: «فانتزي: چيستي و تاريخچه‌ي آن در ادبيات ايران و جهان»، تأليف دکتر مصطفي موسوي و عاطفه جمالي

کد خبر 384737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha