چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

دکتر اسماعیل کهرم: اخیراً آمار گوناگونی در مورد رتبه ایران در محیط زیست جهان در مطبوعات منتشر می‌شود و به‌خصوص از طرف مقامات سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌شود که به‌راستی موجب سردرگمی علاقه‌مندان محیط‌ زیست و به‌خصوص قشر جوانان این مرز و بوم شده است.

مثلاً یک رتبه‌بندی، موفقیت ایران را از نظر حفاظت محیط‌زیست در بین 178 کشور جهان، رتبه 132 از اول می‌داند (46 از آخر!) و به فاصله یکی دو ماه مقامات سازمان اعلام می‌دارند که رتبه ایران به مقام پنجاه و سوم ترقی کرده! ولی به‌راستی چه تغییری موجب شده که ناگهان در این مدت کوتاه 79 درجه ترقی کند؟ آیا اشتباهی در کار است؟

یکی دو سال قبل یک موشک 150‌میلیون دلاری که از طرف سازمان فضایی آمریکا به مریخ فرستاده شده بود و به جای فرود آرام، به سطح مریخ برخورد کرد و متلاشی شد.

مدت‌ها تحقیق و تفحص حقیقتی را فاش ساخت که برای ناسا خیلی خجالت‌آور بود! مهندسان واحد طول را به اشتباه برنامه‌ریزی کرده بودند (اشتباه بین متر و فوت) و این اشتباه بچگانه موجب شکست این برنامه فضائی شد.

حالا می‌فهمم که چرا مرحوم پدر در هنگام کمک به حل مسائل ریاضی دبستان اصرار داشتند که حتماً واحد (مثل متر، کیلو، عدد و...) را مقابل جواب بنویسم.  ظاهراً مقامات سازمان هم دچار اشتباه ناسا شده‌اند.

 توضیح آن که؛ رتبه‌های ایران در مورد فوق (صد و سی و دوم و پنجاه و سوم) مربوط به 2 شاخص کاملاً متفاوت می‌باشد و ربطی به یکدیگر ندارد.

 ایران رتبه 132 را در شاخص پایداری محیط زیست (ESI) دارد و از طرفی رتبه 53 را در شاخص عملکرد زیست‌محیطی (EPI) به خود اختصاص داده است.

در شاخص اول عواملی مانند گازهای گلخانه‌ای و  نیز معیارهای اجتماعی تأثیر‌گذارند و در مورد شاخص دوم، کیفیت هوا، آب شرب و بهداشت در تعیین رتبه جهانی لحاظ می‌شود. و اما یک نکته مهم دیگر؛ این آمارها و رتبه‌بندی، مربوط به سال 2005-2004 است و ربطی به امروز ندارد.

می‌گویند اربابی به نوکر خود گفت: «حسینقلی، امروز می‌فهمم که پارسال چه دسته‌گل‌هایی به آب دادم. نوکر گفت قربان سال بعد می‌فهمید که امسال چه دسته‌گل‌هایی را به آب می‌دهید.» دو سال بعد رتبه ایران را در سال فعلی خواهیم دانست و دسته‌گل‌هایمان را خواهیم شمرد، ان‌شاءالله.

کد خبر 38436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز