همشهری آنلاین: بغداد تاکنون همه درها را به روی ورود عناصر خارجی به وضعیت اقلیم کردستان را بسته است. امری که در نادیده گرفتن پیشنهاد وساطت رییس جمهور فرانسه توسط حیدر العبادی نیز آشکار شد.

العبادی - مکرون

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرانسه از معدود کشورهای اروپایی است که نسبت به اقلیم کردستان عراق حساسیت ویژه دارد و سفر سه بار مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان به پاریس در دوره 'فرانسوا هولاند' گویای عمق روابط بین پاریس و اربیل است و جالب اینکه امانوئل مکرون رییس جمهور کنونی فرانسه، در آن برهه سمت وزیر اقتصاد را در دولت هولاند داشت.

'کنفدرالیته' طرحی است که فرانسه برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل مطرح کرد ؛ طرحی که رادیو شبه دولتی 'مونت کارلو' در 21 سپتامبر 2107 از آن پرده برداشته شده بود.

گفته می شود، این طرح در جریان سفر سابق وزیران خارجه و دفاع فرانسه به بغداد و اربیل (26 و 27 اوت گذشته) مطرح شد.
امانوئل مکرون امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با حیدر العبادی بار دیگر پیشنهاد وساطت را در حل مشکلات بین بغداد و اربیل مطرح کرد، اما سکوت و نادیده گرفتن معنی دار حیدر العبادی نسبت به این پیشنهاد پاریس، اصرار بغداد را برای دور نگه داشتن این مسئله بومی از دخالت های خارجی آشکار کرد.

حیدر العبادی پیشتر در یک کنفرانس خبری در 20 سپتامبر 2017 در بغداد، به صراحت عنوان کرده بود که با هرگونه بین المللی کردن پرونده اختلافات بین بغداد و اربیل مخالف است.

اصرار بر حل مشکلات داخلی توسط خود عراقی ها و ممانعت از ورود عامل خارجی در این قضیه تنها منحصر به دولت عراق و شخص حیدر العبادی نیست، بلکه این موضع ثابت پارلمان، رهبران و احزاب سیاسی و از همه مهمتر مرجعیت عالی دینی عراق و در راس آن آیت الله سید علی سیستانی نیز است.

با وجود این موضع ثابت بغداد، اما کارشناسان در عراق، از تلاش برخی از رهبران کرد عراق برای بین المللی کردن این اختلافات و دور زدن قانون اساسی این کشور به امید دستیابی به پاره ای انتظارات غیرقانونی، نگران هستند.
برخی از احزاب کرد عراقی تایید کننده همه پرسی، در این خصوص، رغبت خود را برای پذیرش پاره ای طرح های خارجی از جمله طرح های آمریکایی یا فرانسوی ابراز داشته اند.

حتی طرح منتسب به سازمان ملل در خصوص استمرار دو ساله مذاکرات بین بغداد و اربیل تحت حمایت این سازمان بین المللی و در صورت عدم حصول نتیجه، ارجاع آن به شورای امنیت نیز با موافقت برخی از احزاب کرد عراق و حتی رییس جمهور کردتبار عراق (فواد معصوم) مواجه شد، اما بغداد همچنان سفت و سخت با همه این طرح های خارجی مخالفت کرده است.
دولت، پارلمان، احزاب و رهبران سیاسی عراق معتقدند که بهترین طرح عنوان شده در خصوص حل مشکل که اخیرا با تایید عمومی احزاب کرد عراق نیز همراه شده، ابتکار آیت الله سیستانی است.

این طرح با مرجعیت قانون اساسی و دادگاه عالی قانون اساسی عنوان شده و عملا از هرگونه مداخله خارجی در این امر جلوگیری کرده است.

کارشناسان در عراق معتقدند که نادیده گرفتن وساطت فرانسه در موضوع داخلی عراق و حتی طرح مکرون برای ایجاد گروه تماس با سوریه که رییس جمهور فرانسه مدعی شد برای ثبات در عراق و سوریه مهم است، توسط حیدر العبادی، موفقیت نسبی دولت عراق را در سفر به پاریس نشان داد.

تغییر محور خبری کنفرانس (امروز پنجشنبه در کاخ الیزه) از محوری که پاریس بر آن اصرار داشت به موضوع گسترش مناسبات دو جانبه و حمایت پاریس از بغداد در جنگ با تروریسم، که العبادی بر آن اصرار ورزید، به عقیده کارشناسان در عراق، نشان داد که بغداد به تله گذاری های غربی ها آگاهی یافته است.

درا ین راستا، کارشناسان، دیدار حیدر العبادی با مدیر شرکت نفتی توتال فرانسه را نیز حائز اهمیت خوانده اند، زیرا عملا العبادی از شرکت نفتی توتال خواست که فقط با دولت مرکزی تعامل کرده و از تعامل خودسرانه با اقلیم کردستان عراق خودداری کند.
شرکت توتال از تابستان 2012 قرارداد استخراج نفت را در شمال عراق با دولت اقلیم کردستان عراق بست و مقرر شد که 80 درصد سهم استخراج متعلق به این شرکت باشد که در نوع خود، یک معامله بسیار سود آور برای این شرکت بین المللی بود.

در پی برخورد قانونی دولت مرکزی عراق با عوامل همه پرسی در شمال عراق و بستن همه منافذ هوایی و زمینی و منع صادرات نفت و گاز از اقلیم کردستان عراق، به نظر می رسد، شرکت توتال به این باور رسیده که هرگونه تعامل نفتی با شمال عراق، باید از گذر بغداد باشد.

برهمین اساس 'پاتریک پیونیه' مدیر شرکت توتال در دیداری که با العبادی در بدو ورود به پاریس داشته و دفتر نخست وزیری عراق آن را امروز پنجشنبه منتشر کرده، تاکید کرده است که توتال تمایل دارد سرمایه گذاری نفتی و گازی خود را در عراق فقط از طریق تعامل با دولت مرکزی عراق پیش ببرد.

به نظر می رسد که العبادی تاکنون در سفر خود توانسته است که انتظاراتش را به طرف پاریسی که تاکید بر همکاری دو جانبه و مبارزه با تروریسم و امضای چند مورد تفاهمنامه همکاری است، بقبولاند و پاریس نیز در برابر پیشنهادهای خود به بغداد، جز سکوت چیزی دریافت نکرده است.

کد خبر 384254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha