همشهری آنلاین: آکادمی سوئد ساعت ۱۳ روز پنجم اکتبر به وقت استکهلم (۱۴:۳۰ به وقت تهران روز پنجشنبه ۱۳ مهر) نام کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده بریتانیایی زاده ژاپن را به عنوان صد و چهاردهمین برنده جایزه نوبل ادبیات اعلام کرد.

کازوئو ایشی‌گورو

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که نام خالق رمان تحسین‌شده «بازمانده روز» در میان گزینه‌های احتمالی بردن نوبل ادبیات 2017 نبود، آکادمی سوئد باز هم انتخابی غافلگیرانه داشت و در بیانیه خود نویسنده 62 ساله ژاپنی - انگلیسی را برنده این دوره اعلام کرد. معرفی ایشی‌گورو هر چند کارشناسان را شگفتزده کرد اما به اندازه باب دیلن، برنده نوبل ادبیات سال گذشته بهت‌آور نبود.

ایشی‌گورو یک دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم در ناگازاکی به دنیا آمد، در پنج سالگی همراه خانواده به بریتانیا رفت و از 1981 به جرگه نویسندگان پیوست. او در 1986 برای «هنرمندی از جهان شناور» جایزه ادبی وایت‌برد را برد و سه سال بعد با «بازمانده روز» نام خود را سر زبان‌ها انداخت؛ رمانی که جایزه معتبر من بوکر را برایش به ارمغان آورد و نسخه سینمایی آن چهار سال بعد به کارگردانی جیمز آیوری و بازی آنتونی هاپکینز و اما تامپسن نامزد دریافت هشت جایزه اسکار شد. هر چند در همه رشته‌ها رقابت را به نام‌هایی چون تام هنکس، هالی هانتر، استیون اسپیلبرگ و «فهرست شیندلر» واگذار کرد.

ایشی‌گورو در 1980 از دانشگاه ایست آنگلیا در رشته نویسندگی خلاق در مقطع کارشناسی ارشد دانش‌آموخته و یک سال بعد وارد دنیای داستان و نویسندگی شد. از مهم‌ترین آثار او که به فارسی هم برگردانده شده‌اند می‌توان به «منظر پریده‌رنگ تپه‌ها»، «تسلی‌ناپذیر»، «وقتی یتیم بودیم»، «هرگز رهایم مکن» و «غول مدفون» اشاره کرد. ایشی‌گورو دستی هم در فیلمنامه‌نویسی دارد و «غمناک‌ترین موسیقی دنیا» و «کنتس سفید» از آثار او در دنیای فیلم و سینماست.

نویسنده نامدار ژاپنی در حالی جایزه نوبل ادبیات 2017 را به دست آورد که مثل هر سال هموطن او هاروکی موراکامی بیشترین بخت را برای بردن مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا داشت. سارا دنیوس، عضو آکادمی سوئد شیوه نگارش ایشی‌گورو را ترکیبی از جین آوستین و فرانتس کافکا توصیف کرد و رسانه‌های دنیا متاثر از انتخاب شگفت‌انگیز سال گذشته، به استقبال برنده نوبل ادبیات 2017 رفتند.

کد خبر 384249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha