دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن تحلیل شرایط بارشی از کاهش حدود ۶ درصدی میزان بارش کشور خبر داد.

خشکسالی

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کل کشور از تاریخ اول مهر ماه سال ۹۵ تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری، ۲۲۲.۱ میلی متر بارش دریافت کرده است، گفت: با توجه به اینکه بارش سال آبی گذشته ۲۳۹.۹ میلی متر بود امسال نسبت به سال گذشته ۷.۴ درصد کاهش بارش را تجربه کردیم.

وی همچنین ضمن ارزیابی بارش امسال نسبت به میانگین بارش بلندمدت یک ساله کشور اظهار کرد: بارش بلندمدت کل کشور در بازه یک ساله ۲۳۶ میلی متر است بنابراین بارش امسال نسبت به بارش بلندمدت ۵.۹ درصد کاهش دارد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور شرایط بارشی استان تهران را تحلیل کرد و گفت: استان تهران طی سال آبی ۹۵-۹۶، ۳۲۶.۳ میلی متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با سال قبل ۱۸.۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است.

فاتح در ادامه استان‌های کم‌بارش و پربارش را طی سال آبی ۹۵-۹۶ برشمرد و گفت: سه استان خوزستان ۳۷ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳۱.۵ درصد و خراسان جنوبی ۲۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت، کاهش بارش دارند و در مقابل استان‌های قم ۳۹.۴، هرمزگان ۳۸.۲ و فارس ۳۳.۳ درصد افزایش بارش را نسبت به شرایط طبیعی مورد انتظار خود تجربه کرده‌اند.

  • کاهش ۶۰ درصدی بارش تابستان امسال

این کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش تابستان ۹۶ گفت: در این فصل کل کشور ۶.۲ میلی‌متر بارش دریافت کرد این در حالیست که بارش تابستان سال قبل ۱۰ میلی‌متر بوده و بارش بلندمدت کشور در فصل تابستان ۱۵.۶ میلی متر است بنابراین بارش تابستان امسال نسبت به سال قبل ۳۸.۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۰ درصد کاهش بارش داشته است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بارشی استان تهران طی سه ماه گذشته اظهار کرد: بارش تهران در تابستان امسال ۲۰.۵ میلی متر بود که نسبت به سال قبل ۲۳۱ درصد افزایش اما نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد کاهش بارش داشته است.

فاتح با بیان اینکه به‌طور کلی در فصل تابستان انتظار بارش چندانی برای کشور وجود ندارد، استان‌های کم بارش را طی سه ماه گذشته اعلام کرد و گفت: در خراسان جنوبی ۹۹.۹ درصد، یزد ۹۷.۹ درصد و کرمانشاه ۹۶.۲درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارش وجود داشت، اما دو استان گلستان ۱۸.۹ درصد و سیستان و بلوچستان ۴.۹ درصد افزایش بارش را درمقایسه با بارش‌های مورد انتظار تابستانه خود تجربه کردند.

‍‍‍‍‍‍‍رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین در تشریح شرایط بارشی کشور در ماه گذشته گفت: کل کشور در شهریور امسال ۱.۴ میلی‌متر بارش دریافت کرد که با توجه به بارش ۴.۲ میلی متری شهریور سال قبل و بارش ۶.۷ میلی متری بلندمدت در شهریورماه، نسبت به سال قبل ۶۸ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۸۰ درصد کاهش داشت.

فاتح تاکید کرد: شهریور امسال همه استان‌ها بدون استثنا نسبت به بلندمدت کاهش بارش داشتند و حتی برخی استان‌ها مثل قم، یزد، همدان، البرز، آذربایجان غربی، اصفهان و کردستان هیج بارشی دریافت نکردند.

وی با اشاره به اینکه استان تهران در شهریور ماه امسال ۱.۵ میلی‌متر بارش دریافت کرد، گفت: بارش شهریور امسال تهران نسبت به بلندمدت ۸۸.۲ کاهش اما نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشت.

کد خبر 383940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha