یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

کامران محمدی: هفته‌ای که گذشت، هفته پرحادثه‌ای برای دنیای هنر بود.

حوادث تلخ و شیرینی که یک سرش در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی و سر دیگرش در اعلام نامزدهای دهمین جشن خانه سینما قرار داشت.

اما جشن خانه سینما که فرداشب در تالار وحدت و طبیعتاً مثل همیشه باشکوه برگزار خواهد شد، یک بار دیگر خاطره تلخ جشن مجله دنیای تصویر را در ذهن‌ها زنده کرده است.

 یادآوری دیالوگ طنزآمیز عزت‌الله انتظامی و داریوش مهرجویی، بزرگان سینمای ایران، در انظار عمومی و در شرایطی که قرار بود یکی از دیگری بگوید و جایزه‌اش را به پاس یک عمر فعالیت سینمایی، تقدیمش کند، حالا در آستانه جشن خانه سینما، دوباره همراه با حس ناخوشایندی است.

 ولی آنچه که در این ماجرا، بیش از اصل آن مهم است، اتفاق بعدی است. اتفاقی که خوشبختانه در مطبوعات هم بازتاب گسترده‌ای داشت: عزت‌الله انتظامی 83 ساله که در جشن دنیای تصویر دعوا را آغاز کرده و مهرجویی را آزرده بود، رسماً و بدون هیچ تعارفی عذرخواهی کرد.

نامه عذرخواهی عزت‌الله انتظامی به طور گسترده در مطبوعات منتشر شد، اما هیچ واکنشی از سوی داریوش مهرجویی درپی نداشت.

عزت‌الله انتظامی حدود 20 سال از داریوش مهرجویی بزرگتر است. یکی از بزرگترین بازیگران ایرانی محسوب می‌شود و بیش از نیم قرن است که در سینما و تئاتر ایران، حضوری چشمگیر و بدون افول داشته است، اما این همه باعث نشد دچار غرور وخودخواهی مرسوم  شده و بی‌آن که حاشیه رفته و عملش را توجیه کند، با شجاعت تمام، از کارگردان بسیاری از بهترین فیلم‌هایش عذرخواهی کند.

 این اقدام بسیار بیشتر از اقدام اول انتظامی بر صحنه جشن دنیای تصویر، به یادماندنی و تاثیرگذار است.

 انتظامی 83 ساله چند سال پیش، پس از زلزله بم نیز بعد از اتمام یک نمایش در تئاتر شهر، روی صحنه رفت و از همه خواست به هموطنان خود کمک کنند. او با تئاتر معلولان نیز همکاری می‌کند و... حالا علاوه بر قدرت بازیگری و شیوه قدرتمند پیر بازیگری ایران، منش بزرگوارانه‌اش در پذیرش حق و انصاف نیز می‌تواند الگوی جوانان باشد.

21 شهریور، دهمین جشن خانه سینما برگزار می‌شود. در این جشن، هیچ یک از دو سوی این ماجرای تلخ و شیرین، کاندیدا نیستند، اما هر دو حتماً به عنوان پیشکسوت حضور خواهند داشت.

 کاش مسئولان جشن خانه سینما قدر این فرصت را بدانند و کاش مهرجویی بزرگ هم قدر این فرصت مناسب را بداند و پاسخ عذرخواهی بزرگوارانه و متواضعانه استاد را  بدهد. این اقدام قطعاً به بزرگی‌اش خواهد افزود.

کد خبر 3833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز