یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان ترکیه مأموریت ارتش این کشور در خاک سوریه و عراق را به مدت یک سال تمدید کرد. تصمیم پارلمان در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق صورت می‌گیرد. ترکیه با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است.

تمدید مأموریت ارتش ترکیه در سوریه و عراق

اکثریت نمایندگان پارلمان ترکیه شامگاه شنبه ۲۳ سپتامبر ( اول مهر) با طرح تمدید مأموریت نیروهای ارتش این کشور در خاک سوریه و عراق موافقت کرد و آن را به تصویب رساند. به این ترتیب سربازان ارتش ترکیه به مدت یک سال دیگر در سوریه و عراق مستقر خواهند بود. تمدید مأموریت ارتش ترکیه در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال عراق صورت می‌گیرد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه در راستای تمدید این مأموریت تصریح کرد که ارتش این کشور به این ترتیب از ترکیه در برابر تهدیدات حفاظت می‌کند.

او تاکید ورزید که برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق "تهدیدی برای امنیتی ملی" کشورش است. جانیکلی افزود که ترکیه نتیجه این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد و دست به "اقدامات لازم" در مقابله با آن خواهد زد.

بن‌علی یلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز پیش از آن گفته بود که مأموریت ارتش این کشور "طبیعتا" گزینه‌ای در قبال همه‌پرسی استقلال کردستان است.

او در عین حال تمدید این مأموریت را مشروط به سنجش‌های سیاسی و اقتصادی خوانده بود.

پارلمان ترکیه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی مأموریت ارتش این کشور در عراق و سوریه را به تصویب رسانده و پس از آن نیز هر سال تمدید کرده است. این مأموریت به نیروهای نظامی ترکیه اجازه می‌دهد که در دو کشور مزبور علیه ستیزه‌جویان داعش یا گروه‌هایی که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، دست به عملیات بزنند.

دولت ترکیه بیم آن را دارد که تأسیس کردستانی مستقل در عراق سبب شود که اقلیت کرد در ترکیه نیز به انجام چنین اقداماتی تشویق شود.

مقا‌م‌های اقلیم کردستان عراق به‌رغم هشدار و تهدیدهای دولت‌های ترکیه، ایران و عراق قصد دارند روز دوشنبه (۲۵ سپتامبر / ۳ مهر) همه‌پرسی استقلال کردستان را برگزار می‌کنند. مسعود بارزانی طرح برگزاری همه‌پرسی استقلال را در ژوئیه سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود.

سازمان ملل، ایالات متحده و دیگر کشورها نیز خواهان عدم برگزاری این همه‌پرسی هستند.

کد خبر 383277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha