آسمان شب عجیب است؛ پر از رازهایی که حس کنجکاوی و ماجراجویی را برمی‌انگیزند.

دوچرخه شماره ۸۹۳

در طول تاريخ بسياري از عاشقان آسمان براي رسيدن به شناخت اين موهبت الهي به‌دنبال ابداع روش‌ها يا ساخت مکان‌هايي بودند که بتوانند در دل آسمان کاوش کنند و براي همين رصدخانه‌­ها را ساخته‌اند.

در اين‌جا،‌ خيلي كوتاه به يکي از مجهزترين مراکز نجومي سرمي‌زنيم؛ «گنبد مينا» در دل بوستان «آب و آتش» تهران.

گنبد مينا نوعي آسمان‌نماست که براي شناخت سياره‌هاي منظومه‌ي شمسي و اقمار آن‌ها و هم‌چنين کهکشان راه شيري مورد استفاده قرار مي‌­گيرد.

هم‌چنين در طول راهروهاي اين مکان مي‌توانيد شاهد عيني پيشرفت بشر در زمينه‌ي نجوم باشيد و از مشاهده‌ي سير پيشرفت و تکامل ابزار فضايي و سفينه­‌ها و موشک­‌ها که به صورت ماکت‌­هايي در اندازه‌هاي کوچک و بزرگ درآمده،­ لذت ببريد.

هم‌چنين سه نوبت فيلم‌هاي دوبعدي و سه‌بعدي با رنگ و بوي رشته‌ي اخترفيزيک در گنبد مينا نمايش داده ­مي‌شود. تماشاي اين فيلم‌ها براي نوجوان‌هايي که در انتخاب‌رشته سردرگم شده‌اند، بسيار مؤثر است.

 

سيدمحمدصادق کاشفي‌مفرد

16ساله از کرج

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

عكس: محمد آذر‌كيش

 

  • باغ‌هايي در دل كوير

بيش‌تر شما براي سفرکردن، مکان‌هاي سبز و سرد را انتخاب مي‌کنيد، يعني شهرهاي شمالي ايران. پيشنهاد مي‌کنم يک‌بار هم شده، سفر به شهرهاي کويري ايران را تجربه کنيد.

يکي از روستاهاي کويري ايران در استان اصفهان، روستاي «گرمه» است و جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري زيادي دارد. از سرسبزي عجيب باغ‌هايش در هواي کويري که بگذرم، طعم خرماهاي شيرين نخلستان‌هايش را فراموش نمي‌کنم! من هميشه فکر مي‌کردم فقط شهرهاي جنوبي ايران نخلستان دارند.

در ميان نخلستان‌ها يا به گفته‌ي اهالي اين روستا، «دشت»، چهار تالاب وجود داردکه با نيزار‌هاي زيبايي احاطه شده است. اين تالاب‌ها در پاييز زيباتر هم مي‌شوند. نيزارها زرد و نارنجي مي‌شوند و ترکيب رنگ فوق‌العاده‌اي به‌وجود مي‌آيد.

شب‌هاي کوير حس و حال عجيبي دارد. تفاوت دماي روز  و شب، خنکي عجيب شبانه و آسمان پرستاره‌ از جاذبه‌هاي اين سفر است.

از ديگر جاذبه‌هاي اين منطقه، چشمه‌ي آب شيرين است در دل کوه. اهالي روستا آن نقطه از کوه را در ميان دشت «کنج‌سو» مي‌نامند.

براي اين‌که بهتر اين جاذبه هارا درک کنيد، اين‌جا را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنيد. فقط عينک آفتابي و کلاه را فراموش نکنيد!

 

زهراسادات آل‌داوود

17ساله از تهران

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

عكس: فاطمه صادق‌زاده، خبرگزاري ايسنا

کد خبر 382726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha