بیش از ۴۰۰ هزار آواره و ۳ هزار کشته، ثمره ۳ هفته قتل‌عام مسلمانان از سوی نظامیان و گروه‌های تندروی بودایی در میانمار بوده است؛ وضعیتی که سازمان ملل آن‌ را «پاکسازی قومی» و بسیاری از کشورهای جهان آن ‌را «نسل‌کشی» خوانده‌اند.

میانمار

ارتش ميانمار از سال 1948يعني زماني كه شاكله استعمار در بيشتر نقاط جهان فرو ريخت و ميانمار هم از بريتانيا مستقل شد، سياست و حكومت را در اين كشور شكل داده است. نظاميان در ميانمار طي بيش از 3دهه با مشت آهنين حكومت كردند و با وجود اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي از اوايل دهه 1990عليه آنها همچنان به رفتار خشونت‌بار خود در جامعه به‌خصوص عليه اقليت‌هاي ديني و نژادي ادامه دادند.

نظاميان از همان زمان كه قدرت را در دست گرفتند تلاش كردند با دامن زدن به اختلاف‌هاي قوميتي، جايگاه خود را تقويت و تثبيت كنند. از خلال اين سياست، پيوند ميان نظاميان و گروه‌هاي افراطي بودايي متولد شد. در اين ميان اقليت مسلمان روهينگيا بيش از هر اقليت ديگري تحت فشار قرار گرفتند. در اين سال‌ها بيش از يك‌ميليون نفر از روهينگياها مجبور به ترك ميانمار شدند.

نظاميان ميانمار از سال 2012به يك سري اصلاحات تن داده و 3سال بعد به ظاهر قدرت را به يك دولت غيرنظامي انتقال دادند اما همچون بسياري از كشورهاي كمترتوسعه‌يافته در جهان، آنها همچنان در سايه حضور دارند و قدرت اصلي متعلق به آنهاست. طي بيش از 6دهه حكومت نظاميان در ميانمار، دولت‌هاي چين، روسيه، هند، اوكراين و رژيم صهيونيستي تأمين‌كننده اصلي تسليحات نظامي اين كشور بوده‌اند.

  • دولت ميانمار، مانع كمك‌هاي بين‌المللي

دولت ميانمار ديروز اعلام كرد: نهادهاي وابسته به سازمان ملل از اين پس اجازه ارسال كمك‌ به مناطق غرب اين كشور را نخواهند داشت. مقام‌هاي دولتي اعلام كردند: خود، مديريت ارسال كمك‌ها را در دست خواهند گرفت. مسئولان ديده‌بان حقوق بشر اعلام كردند: اين اقدام ممكن است برنامه هميشگي دولت ميانمار باشد؛

اقدامي كه امكان ارسال كمك‌هاي دارويي و غذايي براي آوارگان مسلمان را به‌طور كامل از دست گروه‌هاي امدادي خارج خواهد كرد. طبق اعلام سازمان عفو بين‌الملل طي 3هفته گذشته نظاميان ميانماري بيشتر روستاهاي محل سكونت روهينگياها را به آتش كشيده‌اند. اين اقدامات با هدف خارج كردن روهينگياها از خاك ميانمار انجام مي‌شود. هم‌اكنون تنها گروه باقيمانده در استان راخين، صليب سرخ بين‌المللي است.

کد خبر 382373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha