مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: براساس تکالیف مندرج در تبصره 13 قانون بودجه سال گذشته، از رده خارج کردن و جایگزینی 250 هزار خودرو فرسوده با خودروهای دو‌گانه‌‌ سوز مد نظر قرار گرفت.

با وجود اینکه اهداف پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح در سال 85 به‌دلیل مشکلاتی مانند تأمین مخزن سوخت سی. ان. جی محقق نشد، در سال‌جاری تعهدات بیشتری در این زمینه تعیین شده است.

با مهدی داداشی مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اهداف پیش‌بینی شده برای از رده خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده تا چه حد محقق شده است؟

براساس تبصره 13 قانون بودجه، در سال گذشته از رده خارج کردن 250‌هزار خودروی فرسوده هدف قرار گرفت که امسال این میزان 300 هزار خودرو در قالب جایگزینی200 هزار خودرو و از رده خارج کردن نقدی 100 هزار خودروی فرسوده، افزایش یافته است.

با این تکالیف از ابتدای سال 85 تا کنون بیش از 290 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که از این میزان 245 هزار خودرو با ارائه خودروی جایگزین به متقاضیان و 45 هزار خودرو به صورت نقدی از رده خارج شده است.

  • مساعدت نکردن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به‌دلیل نداشتن اعتبار از گلایه‌های متقاضیان این طرح است، علت چیست؟

هنوز پرداخت تسهیلات بانکی اجرای طرح جایگزینی آغاز نشده بلکه بانک‌ها در حال تکمیل پرونده متقاضیان هستند.

از ابتدای آذر‌ماه تا کنون حدود 100هزار نفر توسط بانک‌ها پذیرش شده‌اند که از این تعداد پرونده‌ اعتباری حدود 20 هزار نفر تکمیل شده و می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

پیش‌بینی می‌شود که بر اساس برنامه تا پایان آذر ماه پذیرش 200 هزار متقاضی انجام و پرونده اعتباری آنها تکمیل شود.

امسال در معرفی به بانک برای تشکیل پرونده اولویتی در نظر گرفته نشده و پس از مراجعه به بانک و تکمیل پرونده و بر اساس اولویت، متقاضیان فراخوان می‌شوند.

همچنین در حالی که طی سال گذشته فقط 500 شعبه بانک ملت برای اجرای این طرح مشارکت داشته و بانک‌های دیگر در روزهای پایانی سال به این طرح پیوستند، امسال در آغاز بیش از 4هزارو 200 شعبه بانک‌های ملی، ملت، تجارت و صادرات در اجرای طرح مشارکت داشته‌اند.

با این روند امکان پذیرش روزانه 16 هزار متقاضی در بانک‌ها وجود دارد. بانک‌ها مجاز نیستندبه‌دلیل نبود اعتبار از پذیرش متقاضیان خودداری کنند و چنین اتفاقی نیز نیفتاده است؛ گرچه ممکن است برخی شعبه‌ها در جریان اجرای طرح نباشند اما امسال به‌دلیل ارتباط اینترنتی ستاد با بانک‌ها، درصورت پذیرش نشدن، متقاضی دلیل این اقدام باید مشخص باشد. 

  • آیا خودرو‌سازان قادر به انجام تعهدات خود هستند؟

تا کنون بیش از 250 هزار خودروی دو‌گانه سوز در شرکت‌های خودروسازی داخلی تولید شده و این رقم تا پایان سال از رقم 400 هزار دستگاه فراتر خواهد رفت.

با توجه به رفع مشکلات تأمین مخزن سوخت و تجهیزات خودرو‌های ‌دوگانه‌ سوز، مشکلی برای تولید این خودروها در کشور وجود نداشته و مشکلات گذشته مرتفع شده است.

اکنون خودرو‌سازان به میزان کافی مخزن سوخت از طریق واردات و تولید داخل تأمین کرده‌اند و به تدریج تولیدات داخلی نیز به این میزان افزوده خواهد شد.

کد خبر 38230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز