همشهری‌آنلاین: رهبر دولت منطقه کاتالونیا به همراه شهردار بارسلونا در نامه‌ای خطاب به پادشاه و نخست‌وزیر اسپانیا خواستار مذاکره با دولت مرکزی به دلیل تنش‌زا شدن اوضاع در این منطقه خودمختار شدند.

 کارلوس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا و آدا کولائو، شهردار بارسلونا در نامه خود به ماریانو راخوی، نخست‌وزیر و فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا نوشتند که به دنبال مذاکرات با دولت مرکزی هستند تا از بروز بحران سیاسی بر سر برگزاری رفراندوم استقلال در منطقه کاتالونیا جلوگیری کنند.

دولت مادرید از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا نگران و با آن مخالف است و تلاش می‌کند تا از تامین مالی برای برگزاری این رفراندوم جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،پلیس اسپانیا هم از برگزاری نشستی که توسط حزب حامی اسقلال کاتالونیا سازمان دهی شده بود، ممانعت به عمل آورد و این نخستین تحرک پلیس برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی محسوب می‌شود.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا متعهد به برگزاری رفراندوم در اول اکتبر(9مهر) است تا از دولت مرکزی جدا شود اگرچه ماریانو راخوی برگزاری چنین همه پرسی‌ای را غیرقانونی می‌داند و قول داده تا با آن مقابله کند.

رهبر کاتالونیا و شهردار بارسلونا در نامه خود خواستار مذاکرات سیاسی برمبنای "مشروعیتی شده‌اند که همه مردم و سیاستمداران اسپانیا و دولت منطقه‌ای کاتالونیا به آن متعهد هستند" تا به این ترتیب "مشکلی به وجود نیاید و جرم کمتری انجام  و به حرف‌های مردم گوش داده شود."

این درحالیست که دولت اسپانیا اعلام کرده چنین نامه‌ای دریافت نکرده است.

سخنگوی دولت مادرید در یک نشست خبری گفت: بحث برای گفت‌وگو در زمانی‌که دولت کاتالونیا مدت‌هاست فقط به دنبال برگزاری رفراندوم است به نظر شبیه به یک تهدید است.

روز جمعه 24 شهريور نیز دولت مرکزی اسپانیا اقدام‌هايی را تصویب کرد که برمبنای آن کنترل و نظارت بیشتری باید بر ثروت و درآمدهای این منطقه ثروتمند خودمختار وضع شود و مشخص شود این سرمایه‌ها صرف چه چیز می‌شود.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده‌، مشخص شد بیشتر 5.5 میلیون سکنه کاتالونیایی می‌خواهند تحت کنترل و امر اسپانیا بمانند و حمایت‌ها از استقلال این منطقه کاهش یافته است.

کد خبر 382250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha