شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

مریم حدادی: وقت، الماس زندگی است؛ به انواع شهری و روستایی‌اش هم بستگی ندارد.

ساعت

زماني كه به خوبي مديريت شود اثرات درخشان خودش را روي جزئيات زندگي افراد مي‌گذارد و هنگامي كه مديريتش از دست افراد خارج شود، نظم همه زندگي به هم مي‌خورد. در اين ميان خانم‌هايي كه مسئوليت خانه و رسيدگي به امور آن را به‌عهده دارند،بيشتر از بقيه افراد خانواده نياز به مديريت زمان را حس مي‌كنند چرا كه بدون برنامه‌ريزي و مديريت درست وقت و زمان، آرامش يك خانواده به هم مي‌خورد و همه‌‌چيز به هم مي‌ريزد.

مهم‌ترين جايي كه سودمندي وقت براي افراد نهادينه مي‌شود درون خانه است؛ خانه‌اي كه مي‌تواند مبدا همه خوبي‌ها باشد. شما به‌عنوان كدبانوي خانه، نقش اول اين نمايش را بازي مي‌كنيد. زمان‌بندي براي پخت ناهار و شام، اختصاص دادن زماني براي گردگيري و جاروكشي، انتخاب ساعت مناسب براي روشن‌كردن ماشين لباسشويي و... همه درس‌هايي است كه شما به ناخودآگاه اعضاي خانواده خود مي‌فرستيد. مديريت زمان در خانه، بيشتر از اين هم مي‌تواند دقيق و دقيق‌تر شود. بايد بخواهيد و نكته‌هاي ريز و كاربردي زمان‌بندي و مديريت زمان را به‌كار بگيريد.

  • هر لحظه به هوش باشيد

نخستين توصيه ما به خانم‌هاي تازه‌عروسي است كه به تازگي قدم در وادي خانه‌داري گذاشته‌اند و تجربه مادرها و كدبانو‌هاي چندين ساله را ندارند؛ سعي كنيد حتي‌الامكان زمان مرده نداشته باشيد. تلفن، گوشي‌ و اينترنت مي‌توانند مانند يك جاروبرقي بزرگ، زمان مفيد حضور شما در خانه را در خود فروببرند و ببلعند.

محدوديت استفاده از تلفن همراه را براي خودتان تعريف كنيد. اگر احساس مي‌كنيد ممكن است اين نكته را فراموش كنيد، با نوشتن روي برچسب و چسباندن آن روي ديوار، يخچال يا حتي در ورودي، مانع اين فراموشي شويد. تلويزيون و سريال‌هاي پشت هم كه از صبح تا شب از شبكه‌هاي مختلف در حال پخش شدن هستند،

به همين روش مي‌توانند شما را از كارهاي مهم و ضروري عقب بيندازند. اگر به ديدن برنامه‌هاي تلويزيون علاقه داريد،بهتر است برنامه‌ريزي كنيد تا حين يا قبل و بعد از سريال،قسمتي از كارها را انجام دهيد؛ مثلا اگر قرار است لوبيا سبز خرد كنيد، مي‌توانيد در اين بازه زماني كه نشسته‌ايد انجام دهيد. اگر كارهاي كوچكي كه در ظاهر وقت‌گير نيستند را ذره‌ذره به همين روش در ميان فعاليت‌هاي ديگر انجام دهيد، به راحتي مي‌توانيد شكل و حجم امور مختلف رسيدگي به خانه را رفته‌رفته بشناسيد.

  • هر روز خسته نباشيد!

بعضي از خانم‌ها عادت كرده‌اند كه هر روز هفته را به شست‌وشو و گردگيري و جاروكشي و تي‌كشي اختصاص دهند. اگركمي تخصصي‌تر بخواهيم به خانه‌داري نگاه كنيم، با اين سيستم تكرار هر روزه، زماني براي خود خانم و كارها و علاقه‌هايش باقي نمي‌ماند. بهترين پيشنهاد اين است كه براي كارهاي كلي خانه برنامه‌ريزي مشخصي داشته باشيد؛ مثلا شنبه‌ها را كه اغلب بعد از آخر هفته‌هاي شلوغ و پر از مهماني است، به انجام كلي امور تميزي منزل اختصاص دهيد. جاروكشي اساسي كه زير فرش‌ها و مبل‌‌ها را هم شامل شود يا شستن دستشويي و حمام همراه با ديوارها و برق انداختن آينه‌ها، همه كارهايي زيربنايي هستند كه اگر يك روز در هفته انجام شوند، در طول هفته كارهاي كمتري براي مشغول‌كردن شما باقي مي‌ماند.

  • بدانيد چكاره‌ايد

برنامه روزانه‌تان را مشخص و شفاف بچينيد. اجازه بدهيد تكليف خودتان با كارهاي خانه روشن باشد؛ به‌عنوان مثال در برنامه خود داشته باشيد كه صبح‌ها موادي كه براي شام احتياج داريد را آماده كنيد. اگر شام شما غذايي است كه نياز به حبوبات دارد و قرار است خيس بخورد، آنها را درون ظرفي بريزيد و آماده كنيد؛ مثلا برنج را براي شب خيس كنيد تا موقع پخت به خوبي ري كند و بركت بيشتري به حجم غذاي شما بدهد.

اگر سالاد و يا دسر ديگري را براي شام درنظر گرفته‌ايد از همان صبح كه بيدار مي‌شويد كارهاي تهيه آن را ذره ذره انجام دهيد تا در نهايت،وقت غروب با تلي از كارهاي تلنبار شده روبه‌رو نشويد. اگر تلاش كنيد اين روش را پيش بگيريد، ديگر زمان خواب شما شناور نخواهد بود و بعد از 3 هفته، به‌صورت خودكار سر ساعت معيني بيدار مي‌شويد. مديريت و برنامه‌ريزي به اين شيوه يك مزيت بسيار عالي دارد و آن هم اين است كه مي‌توانيد در وقت اضافه‌اي كه براي خودتان فراهم مي‌كنيد به كارهاي شخصي‌‌تان سرو سامان بدهيد.

  • تجربه به‌دست بياوريد

بعضي از كدبانوهاي جوان فكر مي‌كنند هر چقدر بيشتر پاي شعله گاز بايستند، طعم غذايشان به غذاي مادربزرگ‌ها نزديك‌تر مي‌شود. اين تصور صحيحي نيست. بهتر است كه به جاي ايستادن كنار گاز، دستور دقيق تهيه انواع غذا را پيدا و آنها را مو به مو اجرا كنيد. بعد از مدتي با اين كار تجربه‌هاي لازم را به‌دست مي‌آوريد و در نهايت نتيجه‌اي مطلوب خواهيد داشت. همين روش را براي ساير كارهاي خانه هم درنظر بگيريد.

اگر براي خريد روزانه منزل خارج مي‌شويد، فهرستي تهيه كنيد تا بدانيد دقيقا بايد چه خريدهايي را انجام دهيد و به كدام مغازه‌ها قرار است سر بزنيد. مي‌توانيد با اين روش با پاساژگردي بي‌هدف و خرج كردن بي‌حساب پول‌ها خداحافظي كنيد. اگر دانشجو هستيد و بايد همراه با خانه‌داري، تكاليف دانشگاه را هم انجام دهيد، آنها را اولويت‌بندي كنيد و در كنار امور خانه، هر كدام را به اندازه لازم انجام دهيد. سعي كنيد تمركز خود را بالا ببريد تا زماني را كه براي درس خواندن صرف مي‌كنيد، تداخل كمتري با كارهاي خانه داشته باشد.

کد خبر 382167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha