مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با حضور شهردار تهران علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معصومه ابتکار،‌معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در بوستان گفتگو افتتاح شد.

یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفتگو افتتاح شد.

محمدعلي نجفي در مراسم افتتاح نمايشگاه زنان و توليد ملي محورهايي از برنامه‌هاي خود را تشريح كرد. وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتقاداتي كه در روزهاي گذشته درباره انتصابات اخير، به‌خصوص درباره عدم‌به كارگيري زنان مطرح شده است، گفت: اين انتقادات كاملا وارد است؛ البته ما قول داديم و در برنامه نيز آورديم كه ظرف 4سال آينده خانم‌هايي را كه در شهرداري كار مي‌كنند از نظر توانمندي به‌جايي برسانيم كه حداقل 03درصد از مديران سطوح مختلف شهرداري تهران از زنان باشد و من به اين قول پايبندم.

نجفي با تأكيد بر ضرورت تهيه طرحي به‌منظور توانمندسازي مديريتي زنان در شهرداري تهران گفت: ما در ابتداي دولت يازدهم نيز با كمك برخي از دوستان دانشگاه صنعتي شريف چنين طرحي براي دولت تهيه كرديم اما آنگونه كه بايد به آن عمل نشد و اين دوره قرار است براي كل كشور تهيه شود. البته ما مي‌توانيم همان طرح را تجديدنظر كنيم و متناسب با شهرداري مواردي به آن اضافه كنيم. شهردار تهران با ارائه توضيحات بيشتر درخصوص عدم‌انتصاب بانوان در سطوح مديريت پايتخت تأكيد كرد:

بخشي از اين موضوع به اين دليل است كه با وجود توانمندي‌هايي كه بانوان دارند، اما انتصابات در شهرداري يك پروسه طولاني دارد و هنوز پاسخ استعلام‌ها در برخي موارد به‌دست من نرسيده است. اما ظرف چند روز آينده و در انتخاب آينده از خانم‌ها براي پست‌هاي مديريتي استفاده مي‌شود. نكته ديگر اين است كه هنوز شناسايي كاملي نسبت به همكاران خانم كه در شهرداري تهران توانايي‌هاي مديريتي دارند به‌دست نياورده‌ام.

  • بهره‌مندي از نظرات متخصصان دانشگاهي

شهردار تهران همچنين يكي از اصلي‌ترين محورهاي برنامه خود را دعوت از افراد متخصص از همه دانشگاه‌هاي كشور عنوان كرد تا در موضوع كسب و كار و بهبود اقتصاد شهري در تهران مشاركت كنند. نجفي با تأكيد بر بازتوليد فرصت‌ها به‌ويژه در بخش اقتصادي خاطرنشان كرد:

يكي از مصاديق اين امر توجه بيشتر به مناطق جنوبي تهران است كه در مواردي كمتر به آنها رسيدگي شده است. وي با يادآوري ضرورت استفاده از سمن‌ها، خيريه‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد كه به واسطه احساس مسئوليت اجتماعي حاضر به مشاركت در امور مختلف هستند، گفت: يكي از برنامه‌هاي من اين است كه براي زندگي عموم شهروندان به‌ويژه سمن‌ها نقش تسهيل‌گر را ايفا كنم؛ البته بايد با دقت از پتانسيل سمن‌ها استفاده كرد چرا كه متأسفانه مواردي وجود دارد كه به اسم سازمان مردم‌نهاد اهداف سودجويانه دنبال مي‌شود.

شهردار تهران همچنين با اشاره به بازديد خود از يازدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي گفت: برخلاف انتظاري كه در ذهن برخي از ما درخصوص كالاي ايراني و كمبود امكانات وجود دارد، كيفيت و حتي قيمت محصولات بسيار خوب بود؛ البته موضوعي كه در اين بازديد جلب‌توجه مي‌كرد نام خارجي برخي از محصولات بود كه وقتي دليل آن را پرسيدم متصديان غرفه گفتند فرهنگ جامعه به‌گونه‌اي است كه اين اسامي براي مردم جذابيت بيشتري دارد. نجفي خاطرنشان كرد:

حرف اين دوستان درست است، اما ما خودمان مسئول اصلاح اين فرهنگ هستيم و بايد به جامعه نشان دهيم كه محصولات ايراني از ابعاد مختلف دست‌كمي از محصولات خارجي ندارند. وي با خطاب قرار دادن وزير كار گفت: رعايت حقوق قانوني زناني كه در مراكز كوثر و شركت‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با اين مراكز كار مي‌كنند، ضروري است و نبايد فكر كنيم چون اين افراد احتياج دارند مي‌توانيم هر امر خلاف قانون كار را به آنان تحميل كنيم.

محمدعلي نجفي پس از افتتاح و بازديد از اين نمايشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن ارائه توضيحاتي درباره اين نمايشگاه به سؤالات خبرنگاران نيز پاسخ داد. شهردار تهران با بيان اينكه موضوع كار و كارآفريني از مهم‌ترين مسائل امروز كشور است، گفت: با مسئوليتي كه در شهرداري تهران داريم بايد كاري كنيم زيرساخت‌ها و فضاي مشوق كارآفريني در شهر تهران توسعه پيدا كند و افراد به اين امر تشويق شوند.

وي با اشاره به مشكلات زنان سرپرست خانوار عنوان كرد: علاوه بر همه مسئوليت‌هايي كه بر دوش يك زن در جامعه است، زنان سرپرست خانوار يك مسئوليت مضاعف بر دوش دارند. به اين معنا كه مسئوليت اداره يك خانواده با تعداد اعضاي متفاوت بر دوش آنان سنگيني مي‌كند. بنابراين شهرداري تهران از سال‌ها پيش درنظر داشته تا جايي كه امكان دارد كمك مؤثرتري به اين گروه از جمعيت شهر تهران كند. محمدعلي نجفي همچنين ايجاد اشتغال را يكي از مهم‌ترين كمك‌ها به زنان سرپرست خانواده دانست و تأكيد كرد: كاري كه در شهرداري تهران انجام مي‌شود آموزش دادن و كمك كردن به اين زنان است تا بتوانند در بازار اشتغال به‌طور مستقل عمل كنند.

وي با اشاره به ديگر اقدامات شهرداري تهران در راستاي حمايت از زنان سرپرست خانوار گفت: پيوند بين شركت‌هاي توليدي مختلف در بخش‌هاي مرتبط با زنان سرپرست خانوار از ديگر اقدامات مديريت شهري است؛ به‌نحوي كه در برخي موارد خود اين خانم‌ها گروه‌هايي تشكيل داده و شركت‌هايي براي توليد كالاهاي مختلف به‌ويژه پوشاك ايجاد كرده‌اند. نجفي با بيان اينكه طي سال‌هاي گذشته بخشي از زنان سرپرست خانوار به‌منظور اشتغال به برندهاي معروف معرفي شده‌اند، عنوان كرد:

هم‌اكنون بيش از 3هزار نفر از اين بانوان در مجموعه‌هاي توليدي فعال هستند و انصافا كالاهاي توليدي‌شان بسيار با كيفيت است. شهردار تهران با اشاره به بازديد خود از تعدادي از غرفه‌هاي نمايشگاه زنان و توليد ملي بيان كرد: روحيه خودباوري و اعتماد به نفس در افرادي كه با آنان صحبت كردم بسيار قابل توجه بود و ما اگر بتوانيم مسائل مربوط به اشتغال زنان سرپرست خانوار را حل كنيم، به ميزان زيادي جلوي آسيب‌هاي اجتماعي را گرفته‌ايم.

  • اميدواري به افزايش هم‌افزايي

نجفي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره جلسه مشترك با وزير تعاون نيز گفت: بخش عمده‌اي از مسئوليت‌هاي شهرداري با وزارت تعاون ارتباط دارد. از سوي ديگر در گذشته تعامل شهرداري با دستگاه‌هاي اجرايي به‌خصوص دولتي بسيار كم بود و آن هم‌افزايي مورد انتظار به‌وجود نيامد.

در مواردي كه تعامل بود نيز خيلي بر اجرا و نظارت اهتمامي وجود نداشت كه اميدواريم اين دو مشكل حل شود و با همكاري دستگاه‌هاي مختلف ازجمله وزارت تعاون هم‌افزايي شكل بگيرد. شهردار تهران درخصوص ايراد شوراي شهر درباره به‌كارگيري 3فرد بازنشسته به‌عنوان معاون نيز گفت: به موقع جواب اين موضوع را مي‌دهم. شهردار تهران در پايان از شهروندان خواست تا ضمن بازديد از يازدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي، محصولات با كيفيت اين نمايشگاه را خريداري كنند. اين نمايشگاه به‌مدت 10روز و از ساعت 10 تا 21 در بوستان گفتگو ميزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 382095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha