همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس، در سخنانی ضمن طرح دیدگاه‌های خود، این کشورهای را به تأسیس سازمان همکاری منطقه خلیج فارس دعوت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد در سخنانی خود در بیست وهشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در دوحه قطر در حال برگزاری است؛ پیشنهاد کرد "برای گسترش همکاری میان کشورهای منطقه، سازمان همکاری اقتصادی مشترک تأسیس شود".

وی همچنین لغو روادید به منظور تسهیل در رفت و آمد اتباع ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس و تقویت روابط دوستانه و برادرانه ملت‌های این منطقه را پیشنهاد کرد و گفت: اجازه تملک اموال غیرمنقول در کشورهای عضو این شورا می تواند علاوه بر تامین امنیت سرمایه گذاری، سرمایه‎گذاران را نیز تشویق کند.

احمدی‌نژاد مشترکات دینی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی را فرصتی خوب و فراهم‌کننده زمینه تقویت همبستگی و توسعه روابط بین کشورهای منطقه خلیج فارس خواند.

رئیس جمهور، پیامبر گرامی اسلام (ص) را پرچمدار توحید و رافت و دفاع از کرامت انسانی خواند و گفت: کتاب ما قرآن و قبله ما کعبه است و ما همسایگانی هستیم که سال‌های طولانی در کنار هم زندگی کرده‌ایم و روابط ملت‎های ما دیرینه و مبتنی بر دوستی و برادری است.

احمدی‍نژاد افزود: ما دوستان ودشمنان مشترک داریم و همواره در پیشرفت‌‎ها و غم و شادی یکدیگر شریک بوده ایم و اقتضای این خصوصیات و قدردانی و شکرگزاری این نعمت تعمیق و توسعه همه جانبه روابط دوستی و برادری است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال همدلی و دوستی با همسایگان بوده است و مستقیم و پایدار در این مسیر گام برمی دارد و خواهان صلح وامنیت پایدار مبتنی بر عدالت و محبت و بدون دخالت بیگانه است و پیشرفت ملت‌های منطقه را پیشرفت خود می‌داند.

استقبال رسمی از سوی امیر قطر

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور که به منظور شرکت در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به قطر سفر کرده است، در فرودگاه دوحه از سوی شیخ " حمدبن خلیفه آل ثانی" امیر قطر مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از احمدی‌نژاد در دوحه، سرود دو کشور نواخته شد و رییس جمهوری و امیر قطر از گارد احترام حاضر در میدان سان دیدند.

رئیس جمهوری را در این سفر  سیدمجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری و محمدرضا باقری معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا همراهی می‌کنند.

این برای اولین بار است که شورای همکاری خلیج فارس از رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر و میهمان ویژه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو این شورا دعوت می‌کند.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، قطر، بحرین و عمان ‪ ۶‬عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

کد خبر 38200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز