مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سر‌هم بندی رادیو تلسکوپ غول‌پیکر کانادایی که از هیچ قطعه متحرکی برخوردار نیست و می‌تواند در طول یک شبانه‌روز نیمی از آسمان را رصد کند، به پایان رسیده‌است.

براساس گزارش گيزمگ، راديوتلسكوپ CHIME كه در كالدن بريتيش كلمبيا واقع شده،‌ داراي چهار فرورفتگي منحني شكل به طول 100 متر است كه محوطه‌اي به بزرگي پنج ميدان بازي هاكي را پوشش مي‌دهد و از قابليت اتصال به ابررايانه‌ها و ايجاد نقشه سه‌بعدي راديويي از اعماق فضا برخوردار است.

اين تلسكوپ كه حاصل همكاري دانشگاه‌هاي كانادايي و موسسه پژوهش‌هاي پيشرفته كاناداست، فركانس‌هاي راديويي ميان 37 تا 75 سانتيمتر را اسكن مي‌كند. قرار است اين پروژه 13 ميليون دلاري تشعشعات هيدروژني جهان را به شكل سه‌بعدي و در بزرگترين بخش از آسمان كه تاكنون مورد بررسي قرار گرفته، رصد كند.

دانشمندان اميدوارند با اين تحقيق علاوه بر اطلاعاتي درباره تاريخچه جهان هستي بتوانند درباره امواج گرانشي و ستاره‌هاي دورافتاده نيز اطلاعاتي دقيق‌تر و جديد به دست آورند.

اين تلسكوپ همچنين قرار است از معماي انفجارهاي سريع راديويي پرده بردارد زيرا به گونه‌اي طراحي شده تا بتواند منشا اين رويداد‌هاي مرموز كيهاني را كه تاكنون درحد يك معما باقي مانده، كشف كند.

 

کد خبر 381560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha