پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

محمدامین خرمی: مسلمانان سرکوب‌شده میانمار که طی ۲هفته گذشته با گلوله سربازان ارتش این کشور به سمت مرز بنگلادش بدرقه شده‌اند اکنون در طول نوار مرزی با مین‌های ضدنفر مواجه هستند.

میانمار

دولت بنگلادش ضمن اعتراض به ميانمار اعلام كرد كه نيروهاي ميانماري طي 3روز گذشته در طول مرز مشترك 270كيلومتري ميان 2 كشور، اقدام به كاشت مين‌هاي ضدنفر كرده‌اند. اين اقدام در حالي انجام شده كه ده‌ها هزار نفر از روهينگيايي‌ها از روستاها و كمپ‌هاي محل زندگي خود در ميانمار گريخته و به بنگلادش پناه برده‌اند. جمعيتي حدود 30هزار نفر هم در جنگل‌هاي انبوه ميان 2كشور چندين روز است كه بدون آب و غذا سرگردان هستند.

خبرگزاري رويترز به نقل از مسئولان مرزباني بنگلادش خبر داد كه احتمالا اين مين‌ها با هدف جلوگيري از بازگشت آن‌ دسته از آوارگان روهينگيا كاشته شده كه از ميانمار گريخته و وارد خاك بنگلادش شده‌اند. طبق اعلام كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، در 14روز گذشته حدود 150هزار نفر از مسلمانان روهينگيا از مرز عبور كرده و خود را به بنگلادش رسانده‌اند. طبق اعلام اين سازمان تعداد آوارگان مسلمان ميانماري كه طي يك سال گذشته به بنگلادش پناه برده‌اند از مرز 250هزار نفر گذشته است. با اين حساب، اكنون در مجموع حدود 600هزار نفر از اقليت روهينگيا به بنگلادش پناه برده‌اند؛ افرادي كه طي 5دهه در اثر فشارهاي دولت ميانمار و گروه‌هاي افراطي بودايي از محل زندگي‌شان آواره شده‌اند.

اگر چه هدف از كاشت مين‌ها جلوگيري از بازگشت آوارگان به خاك ميانمار بوده است، اما از آنجا كه همچنان هزاران نفر از مردم در راه رفتن به بنگلادش هستند، تلفاتي در برخورد با اين مين‌ها گزارش شده است. ديروز دست‌كم 2مورد انفجار در مرز ميانمار و بنگلادش گزارش شد. در يك مورد 2كودك با انفجار مين به‌شدت زخمي شدند و يكي از آنها پاي خود را از دست داد. در مورد ديگر نيز يك زن پاي چپ خود را از دست داد.

امدادگران وابسته به سازمان ملل مستقر در مناطق مرزي بنگلادش ضمن اعلام وضعيت فوق‌العاده خبر داده‌اند كه در تأمين مايحتاج ضروري آوارگان شامل آب، غذا و دارو دچار مشكل شده‌اند. به گفته آنها برخي از افرادي كه وارد بنگلادش شده‌اند با گلوله و ساچمه شليك شده از سوي نيروهاي ارتش و پليس ميانمار زخمي شده‌اند اما امكانات لازم براي مداواي آنها وجود ندارد.

بحران اخير روهينگياها در غرب ميانمار پس از حمله شبانه گروهي شبه‌نظامي به نيروهاي پليس آغاز شد؛ حمله‌اي كه با عمليات گسترده تلافي‌جويانه ارتش و پليس ميانمار پاسخ داده شد. نيروهاي دولتي به روستاهاي روهينگيا يورش برده و مردم را به گلوله بستند و خانه‌هايشان را به آتش كشيدند. طبق اعلام منابع محلي، بيش از 800نفر از مردم طي روزهاي اخير كشته شده‌اند.

  • پايان سكوت خانم سوچي

آنگ سانگ سوچي، رهبر ميانمار و برنده جايزه صلح نوبل بالاخره در اثر فشار گروه‌هاي حقوق بشر بين‌المللي ديروز سكوتش را شكست و در مورد بحران اخير اظهارنظر كرد. هرچند سخنان او بار ديگر فعالان صلح و حقوق بشر را نااميد كرد. سوچي در پاسخ به تماس تلفني رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، ادعاهاي مطرح شده در مورد سركوب روهينگيا‌ها را «دروغ» خواند. او گفت آنچه از اين بحران ديده مي‌شود، «ناشي از خبرها و تصاوير دروغي است كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است». او اين اقدامات را در راستاي منافع «گروه‌هاي تروريستي» خواند.

همزمان آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل هم خطاب به آنگ سانگ سوچي نسبت به «پاكسازي قوميتي» در ميانمار هشدار داد و از او خواست مانع ادامه كشتار و سركوب مسلمانان ميانماري شود. خانم سوچي در واكنش به سخنان دبيركل سازمان ملل، در بيانيه‌اي كه از سوي دفتر او در فيس‌بوك منتشر شد ضمن رد سركوب اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار اعلام كرد كه دولت اين كشور «اقدامات حمايتي از مردم استان راخين را آغاز كرده است». استان راخين محل زندگي اقليت مسلمان ميانمار است كه پيش از بروز بحران كنوني جمعيتي حدود يك ميليون و 300هزار نفر را شامل مي‌شد.

  • نوبل صلح را پس بگيريد!

اعتراض‌ گروه‌هاي حقوق بشري و فعالان صلح در جهان به خانم آنگ سانگ سوچي طي روزهاي اخير به‌خاطر سكوتش در برابر كشتار مسلمانان روهينگيا در ميانمار بود. اكنون آنها خواسته ديگري دارند. بسياري از گروه‌هاي حقوق بشري خواستار پس گرفتن جايزه صلح نوبل از خانم سوچي هستند. او كه سال‌ها در حصر خانگي بود، 2سال پيش توانست 80درصد كرسي‌هاي پارلمان را از آن حزب خود كند و اكنون قدرتمندترين فرد در ميانمار به‌شمار مي‌رود.

مبارزات سوچي در ميان خفقان شكل گرفته در ميانمار، در سال 1991جايزه صلح نوبل را براي او به ارمغان آورد. روزنامه گاردين، چاپ لندن، ديروز در سرمقاله خود نوشت: «بابت نوبل صلح او در سال 1991، به‌خاطر آزادي‌اش از حصر خانگي در سال 2010و به‌خاطر پيروزي‌اش در انتخابات در سال 2015شادي كرديم، اما اكنون او به‌خاطر پشت كردنش به فاجعه روهينگيا در ميانمار در جنايت عليه بشريت دست دارد. نوبل صلح را از او پس بگيريد.»

  • سفر همسر اردوغان به بنگلادش

امينه اردوغان، همسر رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه ديروز به بنگلادش سفر كرد تا با آوارگان مسلمان روهينگيا ديدار كند. رئيس‌جمهور تركيه در ميان رهبران كشورهاي اسلامي جزو نخستين كساني بود كه از هفته گذشته به بحران روهينگيا در ميانمار واكنش نشان داد و آن‌را محكوم كرد. او اقدامات ارتش ميانمار در كشتار مردم مسلمان اين كشور را «نسل‌كشي» خوانده و خواستار واكنش كشورهاي مسلمان و سازمان‌هاي بين‌المللي به اين اتفاقات شده است. تركيه در ميان انفعال كشورهاي اسلامي همچنين هزار تن كمك بشردوستانه شامل غذا، آب و دارو به‌منظور توزيع در ميان مردم بحران‌زده در استان راخين به ميانمار ارسال كرده است.

  • عامل تحريك بوداييان عليه مسلمانان

اقليت مسلمان ميانمار موسوم به قوم «روهينگيا» از سوي دولت اين كشور به رسميت شناخته‌ نمي‌شود و ميانمار آنها را مهاجران غيرقانوني «بنگالي» مي‌خواند. آنها تنها از سوي دولت اين كشور سركوب نشده‌اند؛ گروه‌هاي افراطي بودايي نيز طي دهه‌هاي گذشته در دوره‌هاي مختلف به روستاها و سكونتگاه‌هاي روهينگيا‌ها حمله كرده‌ و تعدادي از مردم بي‌گناه را كشته‌اند. اتفاقات سال 2012نمونه‌اي از اين حمله‌هاست.

در آن سال، با تشديد فضا عليه روهينگيايي‌ها گروه‌هاي افراطي بودايي بيش از 300نفر از مسلمانان را كشتند و بسياري از خانه‌هاي آنها را به آتش كشيدند. «ويراتو» روحاني بودايي در ميانمار رهبري گروه‌هاي افراطي بودايي را در دست داشت و آنها را عليه مسلمانان تحريك مي‌كرد. او خود را «بن‌لادن بودايي‌ها» مي‌خواند. چند‌ماه بعد از وقايع سال 2012، مجله تايم تصوير ويراتو را با عنوان «چهره ترور بودايي» روي جلد خود منتشر كرد.

کد خبر 381403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha