یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

محمد کرباسی: چندی پیش مجله «Fortune» فهرست 100 شرکت برتر امسال برای کار در جهان را به انتخاب کارشناسانش منتشر کرد.

در این فهرست شرکت‌های معتبر بر اساس معیارهای مختلفی مثل امکانات رفاهی، حقوق و مزایا، پیشرفت‌های سالیانه و... مقایسه شده‌اند.

کارشناسان این مجله معتبر گوگل را به عنوان بهترین شرکتی که یک نفر می‌تواند در سال 2007 برای کار انتخاب کند، شناخته‌اند. شرکت رایانه‌ای که تا 10-11 سال پیش هیچ نام و نشانی از آن در جهان وجود نداشت حالا بالاتر از همه شرکت های قدیمی ایستاده و سالیانه یک میلیون نفر متقاضی برای استخدام دارد.

10 به توان 100

ژانویه سال 96 روزهای اول تولد یک غول بود. در آن سال دو دانشجوی دوره دکترای دانشگاه استنفورد تحقیق خود روی روش های جستجو در محیط شبکه را به عنوان پایان نامه خود انتخاب کردند. همین تحقیق بود که اکنون غولی به بزرگی گوگل را ساخته است.

لاری پیج و سرگئی برین از همان ابتدا هدف‌های بزرگی در سر داشتند. به همین خاطر نام گوگل را از تغییر دادن حروف کلمه Googlo (به معنای عدد 10 به توان 100) انتخاب کردند. اولین سایت جستجوی این دو دوست روی سایت دانشگاه، به نشانی www.google.stanford.edu امتحان شد تا در سال 1997 نشانی www.google.com به ثبت برسد.

در سال 98 شرکت گوگل ثبت و کار آن با یک میلیون دلار سرمایه در گاراژ یک خانه آغاز شد.

ال 99 آن قدر کار شرکت رونق گرفته بود تا گوگل به ساختمان مرکزی فعلی آن نقل مکان کند. این مکان که اکنون به نام googleplex شناخته می‌شود یکی از امتیازات این شرکت برای استخدام بهترین مهندس‌های جهان است.

هر چند که گوگل دفترهای متعدد دیگری هم دارد اما googleplex از نظر امکانات رفاهی و کاری بهترین آنها به شمار می‌رود. جایی که خیلی شبیه  محیط های کاری مرسوم نیست.

خانه‌ای به نام دفتر کار

گوگل پلکس در دهکده سیلیکون و در منطقه کوهستانی ایالت کالیفرنیا (در نزدیکی سن خوزه) قرار دارد. این مجموعه در زمینی به وسعت 47 هزار متر مربع بنا شده و از 4 ساختمان اصلی تشکیل شده است.

در این مجموعه سعی شده همه چیز بر اساس خلاقیت و در جهت  ابداع و فکرهای تازه طراحی شود. حدود نیمی از کل انرژی این مجموعه با استفاده از صفحات جذب انرژی نور خورشید تامین می‌شود تا بزرگترین بنای جهان باشد که از سوخت های غیر فسیلی استفاده می‌کند.

با وارد شدن به ساختمان‌ها اصلا نمی توانید تصور کنید در دفترهای اداری یکی از بزرگترین شرکت های تجاری جهان قرار دارید. مبل های رنگی، طرح های نو و وسایل تفریحی در همه سالن‌ها وجود دارد. در اداره‌ها خبری از دیوار برای جدا کردن فضای اتاق‌ها نیست. پارتیشن های شیشه‌ای کار جدا کردن فضاها را انجام می‌دهد.

یکی از شعارهای لاری پیج و سرگئی برین همیشه این بوده است: «شما می‌توانید در کارتان جدی باشید بدون آنکه کت و شلوار بپوشید.»

همین طرز تفکر باعث شده است تا سعی شود محیط های کاری برای راحتی و کار بهتر کارمندان طراحی شود. هر کسی حق دارد اتاق کارش را آن طور که راحت است بچینید. به خاطر همین اصلا نباید از دیدن اتاقی که مثلاً پر از اسباب بازی و عروسک یا پوسترهای فیلم است تعجب کنید.

معمولا افراد یک پروژه در سالنی بزرگ و بدون پارتیشن در کنار هم کار می‌کنند تا بتوانند نظرهایشان را خیلی سریع با یکدیگر مطرح کنند.

در بسیاری از فضاها به جای صندلی های سخت اداری مبل های راحتی پیش بینی شده است. هر کسی می‌تواند زمانی که دیگر مخش کار نمی کند روی مبلها دراز بکشد و چرت کوتاهی بزند.

هر کدام از کارمندها می‌توانند 20 درصد از زمان ساعت‌های کاری شان را (معادل یک روز کاری در هفته) به پروژه‌ها و ایده های شخصی خودشان اختصاص دهند. گوگل در نهایت حق خواهد داشت با حفظ حقوق مادی و معنوی صاحب پروژه اولویت استفاده از آن را داشته باشد. بسیاری از ایده‌های پرطرفدار گوگل (مثل اورکات،گوگل دسک تاپ و...)از همین پروژه های شخصی ایجاد شده اند.

فقط به کار فکر کن!

شاید خدمات رفاهی ارائه شده در مجموعه گوگل به نظر خیلی‌ها مانع از کار کردن شود اما در اصل این خدمات باعث خواهد شد که کارمندها به  راحتی و با بهره کاری بیشتری فعالیت کنند. آنها دیگر وقت خود را برای بسیاری از امور روزمره در بیرون از شرکت تلف نمی کنند.

از آنجایی که بعضی از کارمندها برخی مواقع مجبور می‌شوند شب را در مجموعه بمانند سعی شده است بسیاری از امکانات شبانه روزی در نظر گرفته شود. یک گروه 5 نفره پزشکی همواره در گوگل فعال هستند و کار آنها طوری برنامه ریزی شده است که به صورت 24 ساعته این گروه فعال باشند.

استفاده از خدمات پزشکان برای کارمندان گوگل و فرزندان شان مجانی است. علاوه بر این گروهی از متخصصان ماساژ آماده‌اند هر زمانی که کارمندان چند ساعتی را پشت رایانه های خود به کار مشغول بودند، با ماساژ آنها مانع بروز دردهای عضلانی شوند و بازده آنها را افزایش دهند.

صندلی های ماساژور هم برای استراحت و رفع خستگی در نقاط مختلف مجموعه پیش‌بینی شده است.

کسانی که با خودروی شخصی به سر کار می‌آیند نگرانی از نظر مشکلات جزیی اتومبیل شان ندارند. مسئولان کارواش گوگل به صورت مرتب خودروی کارکنان را تمیز کرده و مسائل اولیه آن مثل تعویض روغن را انجام می‌دهند. اگر هر کارمندی تصمیم به خرید اتومبیل شخصی بگیرد شرکت گوگل 5 هزار دلار به او کمک می‌کند.

تی شرت های مختلف با نشانه گوگل در فصل های مختلف سال بین کارکنان توزیع می‌شود و آرایشگاه هم در همه ساختمان‌ها در دسترس است. علاوه بر این سالن خشکشویی و لباسشویی هم در خدمت هستند.

از آنجایی که گوگلی‌ها بیشتر هر چیز با لپ تاپ و دیگر وسایل دیجیتال سر و کار دارند تعمیرگاه 24 ساعته وسایل الکترونیکی به صورت 24 ساعته فعال است. سالن بازی‌های رایانه‌ای هم برای سرگرمی بد نیست. کارمندان می‌توانند هر وقت که خواستند از آن استفاده کنند. البته باید توجه داشته باشید که همه چیز مجانی است.

 فکر نو در بدن سالم

در گوگل پلکس سعی شده است تا امکانات ورزشی و تغذیه مناسب در کنار هم قرار گیرند.

به عقیده مدیران گوگل تنها کارمندهایی با بدن سالم، می‌توانند از پس پروژه های بزرگ بر بیایند. در این مجموعه چند استخر، سالن فوتسال، میزهای بیلیارد و پینگ پنگ، سالن صخره نوردی، مجموعه بدنسازی، زمین والیبال ساحلی و... در نظر گرفته شده است.

بسیاری از مواقع جلسه های اداری کارکنان که معمولاً در شنبه هر هفته برگزار می‌شود در کنار میزهای پینگ پنگ و یا بیلیارد برگزار می‌شود. اما ورزش بدون تغذیه مناسب فایده چندانی ندارد. در رستوران و کافه تریاهای گوگل غذا در سه نوبت صبحانه،ناهار و شام و کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود که معمولا ناهار از همه پرطرفدارتر است.

در ابتدای فعالیت گوگل سر آشپز چاری آیرز به استخدام گوگل در آمد تا سر و سامانی به وضعیت تغذیه کارکنان بدهد.

آن موقع او برای کمتر از 50 نفر غذا می‌پخت. اما از همان زمان برنامه تغذیه‌ای مناسبی برای گوگلی‌ها ریخته شد. طبق دستورات چاری آیرز که حالا به‌اندازه مدیران مالی گوگل مشهور است گوشت مورد استفاده در رستوران‌ها از گاوهایی باید استفاده شود که فقط علف بخورند تا گوشت‌شان کم چربی باشد.

تمام ماهی‌ها باید با قلاب و نه با تور صید شوند تا طعم بهتری داشته باشد.  اکنون در مجموعه گوگل حدود 11 رستوران در حال فعالیت هستند که بعضی از آنها 24 ساعته باز هستند. طراحی فضاها به صورتی است که حداکثر در 30 متری هر کارمندی یک رستوران و یا کافه تریا قرار داشته باشد.

چند متخصص تغذیه و تیم پزشکی گوگل روزانه روی پخت غذاها و میزان کالری آنها نظارت دارند. همه غذاها کم نمک پخته می‌شوند و سعی می‌شود از مواد گیاهی در تهیه آنها بیشتر استفاده شود. خلاقیت در آشپزخانه هم وجود دارد. سعی می‌شود هر روز غذاهای جدید با طعم های نو برای کارکنان آماده و ارائه شود.

حقوق کم، فعالیت زیاد!

با همه این تعریف‌ها و تمجید‌ها اصلا فکر نکنید کار در گوگل راحت است. بعضی‌ها تا این مسائل را می‌شنوند فکر می‌کنند کار کردن در گوگل یعنی لم دادن روی کاناپه و تفریح! در حالی که به طور متوسط کارکنان گوگل روزانه 14 ساعت کار مفید انجام می‌دهند. در مقابل کار زیاد،رفاه و تفریح هم وجود دارد.

حقوق مدیران گوگل از 33 تا 40 هزار دلار در سال متغیر است که نسبت به شرکت های مشابه بسیار پایین به حساب می‌آید. اما گوگلی‌ها زیاد روی حقوقشان حساب نمی‌کنند.

همه کارمندهای این شرکت سهامدار آن هستند و بیشتر درآمدشان از سود سهام‌شان است.

در سال 2004 دو بنیانگذار این شرکت در مقابل اعتراض بعضی از پرسنل حقوق خود را از درآمدهای شرکت سالی 1 دلار قرار دادند تا همه به سودآوری سهام شرکت مطمئن‌تر شوند. این روش فعالیت باعث می‌شود پرسنل این شرکت هیچ گاه فکر نکنند برای دیگران کار می‌کنند. بلکه بین آنها این احساس وجود دارد که آنها صاحب کار خود هستند.

گوگلی‌ها در مقابل کار زیاد و موفقیت شرکت شان زندگی بی‌دردسری را هم تجربه می‌کنند. گوگل برای آنها یک خانه است که بعد از چند سال کار دیگر نمی توانند از محیط آن جدا شوند. خانه‌ای که همه با خلاقیت‌هایشان در آن صاحبخانه هستند.

کد خبر 38133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز