همشهری آنلاین: علی نیلی، داور نشان طلا و برجسته ایرانی موفق به دریافت جایزه "جان تی م گارون" اتحادیه تنیس آمریکا شد.

Ali Nili

علی نیلی، در سال ۱۳۵۷ در شهر تهران متولد شد و از سن ۵ سالگی و به واسطه پدرش وارد دنیای تنیس شد. او بعدها وارد عرصه داوری شد و مراحل ترقى را یکی پس از دیگری طی کرد تا این که در سال ۲۰۰۸ موفق شد نشان طلای داوری صندلی را از سوی فدراسیون جهانی تنیس دریافت کند. وی در سال ۲۰۱۳ توانست نشان طلای سرداوری و نظارت را نیز به دست آورد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تنیس، علی نیلی، داور نشان طلا و برجسته کشورمان موفق شد جایزه «جان تی مک‌ گاورن» اتحادیه تنیس آمریکا را دريافت كند.

این جایزه یکی از جوایز معتبر داوران تنیس است که هر ساله در حین برگزاری مسابقات آزاد آمریکا و از سوی اتحادیه تنیس این کشور به فردی که بیشترین خدمت را در زمینه قضاوت ارائه داده باشد، اهدا می‌شود.

تنها داورانی صلاحیت دریافت این جایزه را دارند که حداقل ۱۰ سال سابقه کار داوری در کارنامه خود داشته باشند.

نیلی همچنین به همراه عادل برقعی در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ حضور داشت و با قضاوت در بازی‌های مهمی همچون ماری-فونینی و دلپوترو-سوسا برای کشورمان افتخارآفرینی کرد. سیستم امتیازشمار زنده تنیس که در مسابقات بین‌المللی از آن استفاده می‌شود نیز توسط نیلی طراحی شده است.

علی نیلی که هم‌اکنون به عنوان یکی از ۱۰ داور تمام‌وقت ATP فعالیت دارد، اولین و تنها داور ایرانی در تاریخ تنیس می‌باشد که سابقه قضاوت در فینال مسابقات گرند اسلم را دارد. دیدارهای فینال گرند اسلم ویمبلدون سال ۲۰۱۵ بین راجر فدرر و نواک جوکوویچ و هم‌چنین فینال مسابقات گرند اسلم آزاد آمریکا در سال ۲۰۱۶ بین نواک جوکوویچ و استن واورینکا با قضاوت نیلی انجام گرفت.

نیلی پس از دریافت این جایزه در سخنرانی خود گفت: «هیچ‌کدام از دستاوردهایم در داوری من را غافلگیر نکرد؛ چه زمانی‌ که مدال نقره و طلا گرفتم و چه زمانی‌ که برای قضاوت فینال ویمبلدون و آزاد آمریکا انتخاب شدم، اما هرگز در رویاهایم هم نمی‌دیدم که روزی این جایزه را ببرم.»

علی نیلی - روجر فدرر

کد خبر 381231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha