رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که چند روز پیش با دفاع از تولید محصولات تراریخته (تولید محصول با دستکاری ژنتیک) بر تولید آن مهر تأیید زده بود روز گذشته در نخستین نشست خبری خود ،آب پاکی را روی دست مخالفان کشت محصولات تراریخته ریخت و گفت: وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد را مأمور کرد تا درخصوص سلامت برنج تراریخته تحقیق، بررسی و اظهارنظر کند و این دانشگاه هم بعد از ۳سال و نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسما نتایج این بررسی‌ها را مبنی بر تأیید سلامت برنج تراریخته منتشر کرد.

جنگل های هیرکانی

عيسي كلانتري در حالي از تأييد سلامت برنج تراريخته خبر مي‌دهد كه منتقدان، كشت محصولات تراريخته را فاجعه‌اي براي كشور مي‌دانند و طي سال‌هاي گذشته به‌شدت با آن مخالفت كرده‌اند. در بسياري از كشورهاي جهان هم استفاده از محصولات تراريخته ممنوع بوده و با محدوديت‌هاي شديدي همراه است. منتقدان مي‌گويند كه توليد محصولات تراريخته مي‌تواند تبعات ناگواري براي محيط‌زيست كشور داشته باشد كه يكي از مهم‌ترين تبعات آن، تهديد ارقام زراعي بومي است؛ به‌ويژه آنكه با تلاقي ژنتيك ارقام تراريخته با ارقام بومي، فرسايش ژنتيك اين ذخاير اجتناب‌ناپذير است. از سوي ديگر به‌دليل نبود دانش لازم درباره اثرات احتمالي كشت گياهان تراريخته، معلوم نيست مصرف اين محصولات در آينده چه اثرات سويي بر سلامت شهروندان داشته باشد.

كلانتري كه محور اصلي گفته‌هايش پس از انتصاب به رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست را به بحران آب اختصاص داده است روز گذشته هم خاطرنشان كرد: در كشور ما بدون اغراق بالاي 70درصد مشكل محيط‌زيست، آب است و از اين‌رو نبايد روند كنوني كشور ادامه پيدا كند زيرا مسئله آب تنها يك خطر براي نظام نيست بلكه خطري براي تاريخ 7هزارساله‌ اين سرزمين است.

اما نكته قابل تامل گفته‌هاي كلانتري اظهارنظر درباره يوزپلنگ ايراني بود. او گفت: مسئله آب را نبايد با مسئله جزئي‌تري مثل چند يوزپلنگ كمرنگ كرد و آب را نبايد قرباني يك گونه گياهي كنيم زيرا تهديد آب، مسئله بود و نبود كشور است.

به گزارش همشهري، يوزپلنگ آسيايي اكنون به‌دليل محدود شدن زيستگاهش به زيستگاه‌هاي ايران، يوزپلنگ ايراني ناميده مي‌شود و اين گونه زيبا ونادر حيات وحش به‌عنوان سمبل و نماد حيات وحش ايران به جهان معرفي شده است. دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران در اين‌باره به همشهري گفت: اينكه ازدست‌دادن يك گونه حيات وحش يا يك گونه گياهي چه تبعاتي در چرخه محيط‌زيست دارد نيازمند بحث مفصلي است اما از آنجا كه بر حسب قانون، حفظ تنوع زيستي و محيط‌زيست در سراسر كشور برعهده رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست است، انتظار آن است كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، محيط‌زيست را قرباني نگاه تك بعدي خود نكند.

  • با سد‌سازي‌ در شمال موافقم

كلانتري در اين نشست موضع خود را در قبال سدسازي هم تبيين كرد. او با بيان اينكه سدسازي هم خوب است و هم بد، گفت: در حوضه درياچه اروميه، جلوي سد نازلو را با ۶۷ درصد پيشرفت و سد سيمينه‌رود را با بيش از ۸۰ميليارد تومان سرمايه‌گذاري گرفتم اما در شمال كشور با سدسازي موافق هستم.

وي گفت: من در سد شفارود حَكم بودم و رأي به ساخت سد دادم. حدود ۲۵ تا ۳۰ سال قبل 2ميليون و ۳۰۰ هزار هكتار جنگل در شمال ايران داشتيم كه امروز اين رقم به يك ميليون و ۸۰۰ هزار هكتار رسيده است. از اين ميزان يك ميليون و ۱۰۰ هزار هكتار جنگل مخروبه است. مي‌توانيم در شمال سد بسازيم و به جاي آن ۱۰ برابر در مناطق مخروبه درخت بكاريم؛ وظيفه نگهداري از درختان هم به‌عهده وزارت نيرو باشد يا بودجه‌اش از وزارت نيرو به دستگاه مربوطه منتقل شود.

  • پيامدهاي ناگوار احداث سد شفارود 10 سال بعد آشكار مي شود

سد شفارود در 6كيلومتري جنوب غربي شهرستان رضوانشهردر استان گيلان روي رودخانه شفارود در حال ساخت است. مديركل دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست فروردين‌ماه 94با تأكيد بر مخالفت سازمان حفاظت محيط‌زيست با ساخت اين سد اعلام كرد:ساخت سد شفارود در گيلان باعث تخريب بيش از 175هكتار جنگل‌هاي هيركاني مي‌شود. دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات هم در اين‌باره به همشهري گفت: « سد شفارود نمونه‌اي است كه 10سال بعد تبعات ناگوار زيست‌محيطي‌اش آشكار مي‌شود. بر اين اساس سازمان حفاظت محيط‌زيست امروز بايد از ساخت آن جلوگيري كند.» كيادليري رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران تأكيد كرد: «وقتي جنگلي قطع و نابود شد با درختكاري جايگزين نمي‌شود. در واقع جنگلي كه تخريب شد با درختكاري و تحت هيچ شرايطي به حالت طبيعي خود بازنمي‌گردد.»

کد خبر 381207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha