یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

مریم غفاری: به‌دنبال اجرای طرح «بوفه سالم» در مدارس، طرح شناسایی و درمان دانش‌آموزان چاق در دستور کار قرار گرفت.

 مدیر فعالیت‌های جهانی آموزش و پرورش، در خصوص جزئیات این طرح گفت: شناسایی دانش‌آموزان چاق از سال تحصیلی 85-84 آغاز شده است، به طوری که ضخامت چربی زیر پوست قسمت پشت بازو و ساق پای دانش‌آموزان با روش‌های خاصی اندازه‌گیری و محاسبه می‌شود و در شناسنامه سلامت بچه‌ها ثبت می‌شود.

 کاشف با بیان این که چون این طرح جدید است و هنوز نمی‌توانیم آماری از شیوع چاقی در دانش‌آموزان ایرانی ارائه دهیم، افزود: دانش‌آموزان چاق با معرفی‌نامه‌ای که از مدیر مدرسه می‌گیرند می‌توانند با کانون‌های آمادگی جسمانی که در این مراکز مستقر هستند مشاوره‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و تمرینات مناسب را آموزش دهند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، طی 20سال گذشته تعداد کودکان چاق در جهان، 3 برابر شده است که 10درصد آنها 6 ساله‌اند که این وضعیت مربوط به تغذیه بد و کم ورزش کردن است. در ایران نیز، نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که شیوع چاقی در بین دانش‌آموزان ایرانی سیر صعودی داشته است به طوری که پژوهشی که در سال 82 در تهران انجام شد نشانگر آن است که 20درصد دانش‌آموزان مقطع دبستان اضافه وزن دارند و آمار سال 83 دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت حاکی است 4/6درصد پسران و 4/1درصد دختران نوجوان ایرانی چاق‌اند که بیش از 70درصد نوجوانان ایرانی چاق، بزرگسالانی چاق خواهند بود و احتمال این که این افراد دچار چاقی مفرط شوند بسیار زیاد است.

 براساس این گزارش، عوامل ژنتیک، فیزیولوژیک، محیطی، عاطفی، عادات بدغذایی (نظیر افراط در مصرف شکلات، غذاهای آماده، نوشابه‌های گازدار) و عدم تحرک از مهم‌ترین عوامل چاقی دانش‌آموزان به شمار می‌روند. همچنین زندگی آپارتمان‌نشینی، استفاده بیش از حد از رایانه، تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از جمله عوامل دیگر چاقی به شمار می‌روند به‌طوری که به گزارش فدراسیون جهانی قلب، دو سوم کودکان جهان از تحرک کافی بی‌بهره‌اند و نوجوانان بیشتر از گذشته در معرض خطر بیماری‌های تهدیدکننده جانی به دلیل رژیم‌های غذایی نادرست و کم تحرکی قرار دارند.

 چاقی دوران نوجوانی، ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون و چربی خون، افسردگی، اختلالات ارتوپدی در بزرگسالی، کمبود آهن، نارسایی کلیه، افزایش پوکی استخوان و بلوغ زودرس را سبب می‌شود.

متخصصان ایرانی معتقدند: در سال‌های اخیر دختران نوجوان ایرانی، زودتر بالغ می‌شوند و این پدیده به عنوان یکی از علل کوتاهی قد دختران است. طرح «بوفه سالم» در مدارس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاکید بر این که حس مسئولیت در قبال تغذیه و سلامت باید از دوران کودکی آغاز شود، اعلام کرد: والدین و مربیان در ایجاد این حس نقش کلیدی بازی می‌کنند چون فرهنگ تغذیه در خانه شکل می‌گیرد و در مدرسه تثبیت می‌شود.

براساس این گزارش، صرف میان‌وعده‌هایی چون، نان و پنیر و سبزی، نان، پنیر و گردو، میوه، آش، عدس، لوبیا و شیر به عنوان مهم‌ترین مواد غذایی دانش‌آموزان به شمار می‌رود و براساس بخشنامه این وزارتخانه فروش اقلام غذایی غیرمجاز و فاقد ارزش غذایی ممنوع است.

کد خبر 3811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز