یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

محمدامین خرمی: با ادامه کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا توسط نیروهای ارتش میانمار در غرب این کشور، بیش از ۵۸ هزار نفر از روهینگیاها آواره کشور همسایه یعنی بنگلادش شده اند.

میانمار

همزمان، برنامه جهاني غذا (WFP) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام كرد كه به‌دليل وضعيت امنيتي حاكم بر استان راخين در غرب ميانمار، روند كمك‌‌رساني به آوارگان روهينگيا را در اين منطقه متوقف كرده و كاركنانش را كه طي روزهاي گذشته مشغول امدادرساني به آوارگان بوده‌اند از منطقه خارج خواهد كرد. برنامه جهاني غذا با انتشار بيانيه‌اي ضمن هشدار نسبت به ادامه حمله نظاميان به مسلمانان روهينگيا اعلام كرد كه توقف كمك‌رساني‌ها زندگي بيش از 250هزار آواره روهينگيا را به‌طور مستقيم تهديد مي‌كند.

اين افراد از 5سال پيش، يعني زماني كه گروه‌هاي افراطي بودايي ميانمار به روستاهاي اقليت مسلمانان در غرب اين كشور حمله كردند، در كمپ‌ زندگي مي‌كنند. كمپ‌هاي محل اسكان اين افراد تحت نظر ارتش و نيروهاي دولتي ميانمار اداره مي‌شوند و فاقد امكانات اوليه زندگي هستند. اين افراد امكان خروج از اين كمپ‌ها را ندارند و طي اين سال‌ها، غذا و آب مورد نياز آنها از سوي برنامه جهاني غذاي سازمان ملل تأمين مي‌شده است.

كشتار مسلمانان روهينگيا از 8روز پيش و بعد از آن آغاز شد كه گروهي از شبه‌نظاميان منطقه راخين باهدف مقابله با فشارهاي نيروهاي دولتي شبانه به چند پست ايست‌و‌بازرسي حمله كردند. در اين حمله‌ها بيش از 80شبه‌نظامي و 12نيروي پليس كشته شدند. نيروهاي پليس و ارتش صبح روز بعد به كمپ‌ها و روستاهاي محل اسكان روهينگياها يورش بردند و در تلافي حمله نيروهاي شبه‌نظامي، مردم را به گلوله بستند. طي روزهاي بعد، اين نيروها بسياري از روستاهاي محل سكونت روهينگياها را به آتش كشيدند.

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد بررسي تصاوير ماهواره‌اي از نابودي روستاهاي روهينگياها در منطقه‌اي به ابعاد حدود 100كيلومترمربع طي 3تا 4روز گذشته حكايت دارد. دولت ميانمار تعداد خانه‌هاي تخريب شده را 2هزار و 700خانه اعلام كرده و گروه‌هاي شبه‌نظامي روهينگيا را مسئول به آتش كشيدن روستاها خوانده است.

تلويزيون الجزيره اما ديروز به نقل از آوارگاني كه موفق شده‌اند از مناطق درگيري بگريزند و خود را به مرز بنگلادش، در همسايگي استان راخين، برسانند گزارش داد كه خانه‌هايشان به‌دست نيروهاي ارتش ميانمار به آتش كشيده شده‌اند. به گفته آنها دولت ميانمار تلاش دارد با اين اقدامات اقليت روهينگيا را به سمت مرز و سپس به خاك بنگلادش كوچ دهد؛ چرا كه ميانمار از اساس اقليت يك‌ميليون و 300هزار نفري روهينگيا را به رسميت نمي‌شناسد، براي آنها حقوق شهروندي قائل نيست و آنها را مهاجران غيرقانوني «بنگالي» مي‌داند.

توقف كمك‌رساني به آوارگان در ميانمار، ديروز باعث هشدار آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل نيز شد. گوترش در بيانيه‌اي ضمن هشدار نسبت به بروز «فاجعه انساني» در اين كشور از مقام‌هاي دولتي ميانمار خواست امكان دسترسي نيروهاي امدادي به مسلمانان روهينگيا را فراهم كنند.

  • كمپ‌هاي اسكان آوارگان در بنگلادش

جوزف تريپورا، سخنگوي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در بنگلادش (UNHCR) در گفت‌وگو با روزنامه همشهري از ورود 58هزار و 600نفر از آوارگان روهينگيا طي روزهاي اخير به بنگلادش خبر داد. به گفته تريپورا به‌دليل گسترده بودن مرز ميان دو كشور، كار ساماندهي آوارگان «به كندي و با آشفتگي بسيار» پيش مي‌رود و مقام‌هاي بنگلادشي به همين دليل تلاش مي‌كنند مانع ورود آوارگان بيشتر شوند.

او با اشاره به اسكان بيش از 350هزار نفر از آوارگان روهينگيا طي سال‌هاي اخير در كمپ‌هاي مستقر در بنگلادش گفت: «دولت بنگلادش با وجود مشكلات بسيار، به اين آوارگان پناه داده است اما شرايط پيش آمده طي روزهاي اخير يك شرايط بحراني و اورژانسي است و دولت بنگلادش توانايي كنترل و مديريت اين شرايط را ندارد.»

تريپورا در پاسخ به سؤال در مورد اقدامات انجام شده از سوي UNHCR در كمك به آوارگاني كه طي روزهاي اخير به بنگلادش وارد شده‌اند گفت: «كمپ‌هايي در منطقه مرزي داير شده كه 15هزار نفر را اسكان داده‌اند. UNHCR اقدام به تأمين نيازهاي ضروري اين افراد شامل آب، غذا و دارو كرده است. شرايط خيلي سيال است و دائما افراد بيشتري از مرز عبور مي‌كنند و وارد بنگلادش مي‌شوند. اين موقعيت ما را دچار مشكل كرده و تلاش مي‌كنيم تنها نيازهاي اوليه آنها را تأمين كنيم. در شرايط كنوني براي ادامه كمك‌رساني دچار مشكل هستيم اما مشغول ارزيابي وضعيت هستيم و پس از آنكه بتوانيم برآوردي از وضعيت آوارگان داشته باشيم، درخواست كمك‌هاي بيشتر خواهيم كرد.»

  • ادامه كشتار در ميانمار و سكوت برنده نوبل صلح

با گذشت 8روز از يورش نيروهاي ارتش به روستاهاي مسلمان‌نشين در ميانمار، گزارش‌ها از ادامه كشتار مردم در اين منطقه حكايت دارد. طبق اعلام رسمي دولت، طي روزهاي گذشته 400نفر در منطقه راخين كشته شده‌اند. دولت ميانمار 375نفر از اين افراد را نيروهاي وابسته به گروه‌ شبه‌نظامي موسوم به ارتش آزاديبخش روهينگيا خوانده است. منابع محلي اما تعداد كشته‌ها را بيش از 800نفر اعلام كرده‌اند كه بيشتر آنها مردم غيرنظامي هستند و تعداد زيادي زن و كودك در ميان آنها ديده مي‌شود.

طي يك هفته گذشته تصاويري از قربانيان در غرب ميانمار در شبكه‌هاي اجتماعي، به‌ويژه در توييتر منتشر شده كه از ادامه كشتار مردم حكايت دارد. روز جمعه نيز انتشار تصاويري از اجساد 15كودك و 11زن روهينگيا كه سعي داشتند با قايق از روستاي محل زندگي خود فرار كرده و خود را از طريق رودخانه مرزي «راف» به بنگلادش برسانند بار ديگر جهان را بهت‌زده كرد. تلاش مسلمانان روهينگيا براي عبور از اين رودخانه پس از آن آغاز شد كه نيروهاي مرزي بنگلادش در برخي نقاط در طول خط مرزي ميان ميانمار و بنگلادش مانع ورود آوارگان به خاك بنگلادش شدند. طبق اعلام نهادهاي امدادي سازمان ملل، اكنون بيش از 20هزار نفر از روهينگياها كه از منطقه راخين گريخته‌اند،

در جنگل‌هاي انبوه در مرز 2 كشور بدون دسترسي به آب و غذا سرگردان هستند. كشتار اقليت روهينگيا در ميانمار در حالي ادامه پيدا كرده كه «آنگ سان سوچي» برنده ميانماري جايزه صلح نوبل همچنان در اين رابطه سكوت كرده است. حزب خانم سوچي يعني حزب اتحاد ملي براي دمكراسي موفق شد 80درصد كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد و پس از سال‌ها حصر خانگي به راس قدرت برسد. او اكنون در كنار ارتش ميانمار كه دهه‌هاست قدرت را در دست دارد بر اين كشور حكومت مي‌كند. سكوت سوچي اعتراض گسترده نهادهاي حقوق بشري بين‌المللي ازجمله كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل را به‌دنبال داشته است. كشتار قوم روهينگيا در عدم‌اقدام عملي نهادهاي بين‌المللي براي متوقف كردن دولت ميانمار همچنان ادامه دارد.

کد خبر 380975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha