شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

نیلوفر قدیری: در روزهای اخیر، حزب‌الله لبنان با اعلام توافقی که به جنگ ۶ روزه ارتش با نیروهای داعش در مرزهای شمال شرقی پایان داد، آزادی کامل مناطق مرزی خاک لبنان با سوریه را به مردم لبنان تبریک گفت.

موضوع اين توافق، عقب‌نشيني حدود 300نيروي داعش به همراه خانواده‌هايشان از مرزهاي شرقي به خاك سوريه در مقابل تحويل پيكرهاي 8سرباز ارتش لبنان بود. مذاكره براي اين توافق را حزب‌الله درحالي انجام داد كه به تازگي منطقه عرسال لبنان در نقطه مرزي ديگر اين كشور با سوريه را بعد از 3هفته عمليات نظامي و بعد از توافقي مشابه، از اشغال نيروهاي جبهه النصره آزاد كرده‌بود. اكنون بعد از 6سال جنگ، مرزهاي لبنان به‌طور كامل در كنترل ارتش اين كشور است. اين رويداد علاوه بر يك موفقيت نظامي، براي حزب‌الله امتيازهاي سياسي مهمي به‌دنبال دارد.

حزب‌الله در سال‌هاي اخير از طرف برخي گروه‌هاي سياسي لبناني متهم شده‌بود كه با ورود به جنگ سوريه، لبنان را وارد جنگي بي‌دليل كرده‌است. هر چه هجوم گروه‌هاي شبه‌نظامي از خاك سوريه به مناطق مرزي لبنان و به روستاها و مناطق عمدتا مسيحي‌نشين بيشتر مي‌شد،

اين اتهامات شديدتر مي‌شد. اكنون كه حزب‌الله در عملياتي مشترك با ارتش، اين مناطق را از كنترل گروه‌هاي مسلح خارج كرده، هم اين اتهام را از دامان خود پاك كرده هم قدرتش در كنار ارتش لبنان را به رخ كشيده و هم نشان داده كه علاوه بر ميدان نبرد، جايي كه لازم باشد در مذاكره هم دريغ نمي‌كند.

پيكرهاي سربازان ارتش لبنان با مذاكره حزب‌الله به كشور بازگشته و از سوي ديگر، عمليات مشترك نظامي با ارتش، كار را براي آمريكا در اعمال تحريم‌هاي جديد عليه حزب‌الله، سخت خواهد كرد. دولت آمريكا با اين استدلال كه حزب‌الله براي مردم و دولت لبنان و براي كل منطقه يك خطر است، به‌دنبال تحريم آن است. اكنون اما حزب‌الله مشغول برگزاري جشن آزادي دوباره لبنان در كنار مردم اين كشور است.

حزب‌الله اكنون با اين تجربه به صحنه سياست لبنان برمي‌گردد؛ صحنه‌اي كه در آستانه انتخابات پارلماني بهار آينده، پرتحرك شده‌است. كمال وزنه رئيس يكي از انديشكده‌هاي بيروت در مصاحبه‌اي با روزنامه وال‌استريت ژورنال آمريكا گفته‌است، در لبنان هر قدر هم كه قدرت داشته‌باشيد بايد با اجماع‌سازي حكومت كنيد. حزب‌الله نشان داده‌است كه اين سياست را به خوبي مي‌داند و با تركيب قدرت سخت و نرم، جايگاه خود را در لبنان بيشتر از گذشته تقويت مي‌كند. شايد به همين دليل است كه گروه‌هايي در داخل لبنان و برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي و جهاني نسبت به توافق اخير حزب‌الله براي عقب‌نشيني داعش از مرزهاي لبنان و سوريه، موضعي همراه با عصبانيت گرفته‌اند.

دبير گروه بين‌الملل

کد خبر 380969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha