همشهری‌آنلاین: رابرت فورد، آخرین سفیر آمریکا در دمشق اذعان کرد بشار اسد در جنگی که روز به روز در حال فروکش کردن است، پیروز شد و چه بسا هرگز زیر بار هیچ مسئولیتی نرود و دیگر نتوان او را بازخواست کرد.

 رابرت فورد، آخرین سفیر آمریکا در دمشق در مصاحبه با روزنامه اماراتی نشنال گفت: دولت‌های خارجی که در گذشته از ارتش آزاد سوریه با ارسال پول و سلاح از جمله موشک زمین به هوا و نیز اعزام مستشاران نظامی حمایت کردند به دليل توقف این حمایت‌هايشان شکست بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و هم‌پیمانان ایرانی و روسش غیرممکن شد.

فورد درباره احتمال تغییر در دولت بشار اسد، گفت: دولت سوریه در آینده هرگز دولت‌های محلی یا غیرمتمرکز را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا،سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه بسا نخست‌وزیر یا برخی وزیران به بهانه این‌که یکی سری اصلاحات انجام شود، تغییر کنند و گرنه عناصر امنیتی نظام سوریه قطعا تغییر نخواهند کرد.

فورد درباره تعامل کشورهای اروپایی با نظام سوریه نیز تاکید کرد: اروپایی‌ها در جهت منافع‌شان عمل خواهند کرد چه بسا منافع آنها در همکاری امنیتی با سوریه باشد اما این مساله مستلزم بازگشایی سفارت‌شان در دمشق نیست.

سفیر سابق آمریکا ادامه داد:‌ به لحاظ سیاسی  ممكن است مشکلاتی در فرانسه، انگلیس و حتی ایتالیا در خصوص باز کردن سفارتخانه‌هایشان در سوریه به دلیل ارتکاب "جرایمی" از سوی دولت سوریه که سازمان ملل به آن اذعان کرده و مستند است، وجود داشته باشد.

اخیرا سازمان ملل در گزارش‌هایی نظام سوریه را به ارتکاب جرایم جنگی در مناطقی از این کشور متهم کرد.

فورد ادامه داد: تعامل با وضعیت اقتصادی سوریه احتمالا متفاوت است؛به طوری‌که تحریم‌های اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا کشورها را به لحاظ قانونی از انجام تعاملات با سوریه منع کند و محدود سازد. به این ترتیب آنها نمی‌توانند در بازسازی و تبادل تجاری با سوریه سرمایه‌گذاری کنند.

اتحادیه اروپا و آمریکا بیش از ۲۰ بسته تحریم را بر بخش نفتی، مالی، نهادهای اقتصادی و مسئولان سوری به دلیل بحران سوریه تحمیل کرده‌اند که دولت سوریه همه را ظالمانه خوانده است.

فورد تصریح کرد: نگرانی از حضور ایران در سوریه احتمالا آمریکا را وادار مي‌کند در زمینه تحریم‌ها جدی‌تر باشد. حضور ایران هم در سوریه ادامه خواهد یافت و ما باید آن را بپذیریم.

ایران بزرگ‌ترین حامی نظام سوریه محسوب می‌شود و نیروهای مبارزی را در کنار ارتش سوریه در جنگ علیه داعش دارد.

کد خبر 380548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha