همشهری آنلاین: پنج سال پس از حملات 11 سپتامبر اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند که ردی از اسامه بن‌لادن ندارند.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین نوشت، روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده است، ماموران امنیتی آمریکا دو سال است که هیچ نشانه‌ قابل استفاده‌ای کسب نکرده‌اند و از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز هم خبر داده که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ابو زبیده، از افراد مورد اعتماد بن‌لادن را شکنجه کرده است.
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، ماموران اطلاعاتی این کشور، اطلاعی در خصوص رییس القاعده ندارند و نتوانسته‌اند اثری از او را از طریق عکس‌های ماهواره‌ای و یا به صورت الکترونیک بیابند.
یکی از مقامات امنیتی آمریکا گفت، ماموران ویژه گزارش‌های متعددی را درباره محل احتمالی اختفای بن لادن ارایه کرده‌اند، اما این اطلاعات علنی نخواهد شد.
در همین حال گفته می‌شود که ماموران ویژه آمریکایی دو سال است هیچ مدرک مفیدی به دست نیاورده‌اند.
بر اساس این گزارش، احتمالا رییس این گروه تروریستی در مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان پنهان شده است.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا از مقامات اطلاعاتی این کشور خواسته است این منطقه را مورد بازرسی دقیق قرار دهند.
سخنگوی "مرکز ملی آمریکا برای مقابله با اقدامات تروریستی" اظهار داشت که یکی از مشکلات موجود این است که اصولا چه تعریفی از این منطقه بشود، این منطقه به شدت بی‌قانون است. حتی ممکن است ساکنان این منطقه بی‌هیچ ملاحظه‌ای به بن‌لادن اعتماد کنند، به طوری که او مجبور نباشد از این منطقه فرار کند. این سخنگو گفت: "این مشکل بسیار سخت است."
نیویورک تایمز نیز در همین حال گزارش کرد که سیا با وجود اعتراض پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) ابو زبیده، از افراد مورد اعتماد بن‌لادن را در یکی از زندان‌های مخفی‌اش در تایلند شکنجه کرده است.
بازجویی‌های وحشیانه این سازمان جاسوسی باعث بروز شکاف میان سیا و اف.بی.آی شده است. این فرد که در سال 2002 در پاکستان دستگیر شد، به تایلند برده شد و ماموران اف.بی.آی از او بازجویی کردند. این مقامات، زبیده را که به شدت زخمی شده بود، مداوا کردند و به زبان عربی با او صحبت کردند.
 پس از آن، ماموران سیا مسوولیت بازجویی از او را به دست گرفتند. آنها به این دلیل که زبیده زیر شیوه‌های معمول بازجویی سکوت کرد، از روش‌های خشن‌تری بهره گرفتند که کاخ سفید پس از حملات 11 سپتامبر آنها را مجاز دانسته است.
این زندانی که هر روز ضعیف‌تر می‌شد، برهنه در یک سلول بدون هیچ پتو یا تشکی رها شده بود. فشار هوای داخل این سلول گاه آنقدر زیاد می‌شد که بنا به گفته یکی از حاضران در این شکنجه‌ها، زبیده کبود می‌شد.  ماموران اف.بی.آی به این روش‌های خشن که بی‌نتیجه هم ماندند، اعتراض کرده‌اند.
بوش هفته گذشته به وجود زندان‌های مخفی سیا اعتراف کرد. زبیده یکی از 14 عضو ارشد القاعده است که از زندان گوانتانامو  به زندان دیگری منتقل می‌شود.

کد خبر 3801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز