مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

خانه اتحادیه یا همان خانه دایی جان ناپلئون در قلب پایتخت که روزگاری بیم تبدیل آن به مرکز تجاری می‌رفت، روز گذشته شاهد آغاز به‌کار موزه مشاهیر بود.

خانه اتحادیه روزگاری با خطر تخریب مواجه بود

اين خانه تاريخي در ۱۲تير۱۳۸۴ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد اما پس از چندي با حكم ديوان عدالت اداري ايران از اين فهرست خارج شد. پس از اين سازمان زيباسازي شهرداري تهران و به‌دنبال مصوبه شوراي شهر در مهر‌ماه۱۳۹۴ آن‌را تملك كرد.
شهردار تهران عصر ديروز در مراسم بازديد از مراحل پاياني مرمت خانه اتحاديه و تبديل آن به موزه مشاهير با پرداختن به روزهاي آغازين اجراي طرح تحول منطقه12 و ابراز خوشحالي بابت حضور در اين خانه تاريخي گفت: براي شروع كار لازم شد تا گاهي شب و روزهايي از زندگي خود را به منطقه12 منتقل كنم به‌نحوي كه در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه وجمعه زن و بچه را به منطقه12 آوردم، در اين مدت شب‌ها در محل راه رفتم و زندگي كردم كه حس اينجا را بگيرم.

محمدباقر قاليباف در اين مراسم گفت: ما با كمك نخبگان برنامه‌هاي اول، دوم و سوم را در شهر تهران تنظيم كرديم و امروز مي‌بينيم كه با همت بلند، خرد و كار جمعي و مشورت همكارانم بيش از 90درصد آن چيزي كه تحت عنوان برنامه نوشتيم، گام به گام تحقق پيدا كرده است. البته سختي‌هاي بسيار زيادي را در اين راه تحمل كرديم اما خداوند را شاهد مي‌گيرم كه همه آن سختي‌ها هم براي ما لذتبخش بود.

شهردار تهران تأكيد كرد: ما با هدف بسيار روشن تحت عنوان ارتقاي كيفيت زندگي در بعد مادي و معنوي كار را شروع كرديم و بعد براساس اين هدف با رويكرد فرهنگي و اجتماعي حركت كرديم، البته اين تصميم خيلي سختي بود چرا كه امروز هر كار فرهنگي كه مي‌خواهيم انجام دهيم، مي‌گوييم كار فرهنگي پول مي‌خواهد و همه بايد به آن كمك مالي كنند. اين در حالي است كه فرهنگ در ذات خودش به حدي ظرفيت مادي و معنوي دارد كه نياز به هيچ‌چيز ديگري ندارد. علت هم آن است كه منابع عظيم انساني در اين حوزه وجود دارد و خلاقيت اين افراد است كه ساير ظرفيت‌ها را در كنار خودش به‌وجود مي‌آورد.

  • اصرار بر اجرا به‌رغم پرداختن هزينه

قاليباف عنوان داشت: شايد تفاوت برنامه ما در شهرداري تهران با بعضي برنامه‌هاي ديگر آن بود كه من سعي كردم بر مدار برنامه حركت كنيم و در اين مسير گاهي اوقات سختي‌ها و ريسك‌هاي بسيار بزرگي هم داشتيم. روزي كه در شهر تصميم گرفته شد خيابان 15خرداد بسته شود، همه به‌صورت يكپارچه با اين تصميم مخالف بودند؛ حتي مسئولان دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي، وزارت كشور، خود بازاريان و مردم هم مخالف اجراي اين تصميم بودند و تنها ما در شهرداري تهران با نيروي انتظامي به اين نتيجه رسيده بوديم كه بايد اين اتفاق بيفتد چرا كه بحث‌هاي منطقي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي داشتيم و به اين نتيجه رسيده بوديم كه ارتقاي كيفيت زندگي بايد از منطقه12 شروع شود چرا كه در 6 دهه گذشته اين منطقه دائم تخريب شده است.

وي ادامه داد: همه به حد كفايت حرف زده‌ و روي كاغذ نوشته‌ايم اما سرانجام از يك جايي بايد بايستيم و اين حرف‌ها را شروع كنيم. آغاز كار ما براي اجراي جدي و مصمم طرح در بستر خيابان 15خرداد بود. در نهايت پس از اجراي اين طرح شاهد بوديم كه كمتر از 15روز همان‌هايي كه پلاكارد زدند و تجمع كردند و بعضا با زبان ما را نواختند دوباره جمع شدند و پلاكارد آنها به پلاكارد تشويق تبديل شد كه ‌اي‌كاش اين كار زودتر صورت مي‌گرفت.

شهردار تهران ابراز داشت: اين به معني تغيير نگرش از يك عادت غلط چند دهه‌اي است و آثار فراواني هم به‌دنبال داشت. به‌عنوان نمونه امروز نرخ رشد ساخت‌وساز مسكن در سراسر كشور و حتي مناطق برخوردار تهران منفي است اما بعد از 7 سال تلاش در منطقه12 به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه براساس شاخص‌هاي بانك مركزي در سال 94 و 95 تنها جايي كه در حوزه ساخت‌وساز رشد دو رقمي داشته همين منطقه بوده است.

  • احياي زندگي در قلب تاريخي تهران

قاليباف در ادامه به روند بازسازي خانه‌-‌ باغ اتحاديه در قلب تاريخي تهران اشاره كرد و گفت: ما اينجا تنها يك ساختمان را احيا نكرديم بلكه اين پايه‌گذار يك حركتي است كه دوباره حيات و زندگي را به منطقه12 برمي‌گرداند. راه‌حل آسيب‌هاي اجتماعي در درازمدت و رويكرد انسان‌محوري نيز همين است.

وي ابراز داشت: اين همه حرف مي‌زديم كه پياده‌ها بر ماشين ارجحيت دارند اما حاضر نبوديم در خياباني كه روزي يك و نيم ميليون نفر حركت مي‌كنند، 40 تا 50 هزار ماشين را جمع كنيم. آن روز به بعضي عزيزان كه صاحب‌نظر بودند گفتم نيازمند حمايت شما هستم كه قلم بزنيد اما واقعا مردد بودند چون نمي‌دانستند سرنوشت اين طرح چه خواهد شد.

به‌گفته شهردار تهران در حاشيه اين مراسم تفاهمنامه مربوط به تئاتر نصر در خيابان لاله‌زار امضا مي‌شود تا كار اجرايي آن آغاز و به موزه تئاتر تبديل شود.قاليباف افزود: در محدوده حصار ناصري 14دروازه تاريخي وجود دارد كه دروازه غار و دروازه حضرت عبدالعظيم(ع) با همان سبك و معماري و كاشي در نقطه خودش احيا شده است.

  • تا كي مردم بايد هزينه ناهماهنگي‌ها و ضعف ما مديران را تحمل كنند؟

وي ادامه داد: بارها به عزيزان در ميراث فرهنگي مي‌گفتيم كه چرا آنقدر با هم بحث مي‌كنيم؟ فلان موزه را در حاشيه ميدان امام خميني(ره) درست مي‌كنيم اما بعد مي‌ايستيم كه چگونه از آن استفاده كنيم، اين قهر خداوند را مي‌آورد و نعمت را از ما مي‌گيرد. ما بايد بت‌پرستي قرن بيست و يكي را كنار بگذاريم. چرا همكاري نمي‌كنيم و از ظرفيت‌هاي هم استفاده نمي‌كنيم؟ تا كي مردم بايد هزينه ناهماهنگي‌ها و ضعف ما مديران را تحمل كنند؟

شهردار تهران ابراز داشت: روزي كه طرح تحول منطقه12 را به شورا آورديم بعضي دوستان خيلي مخالفت كردند و گاهي با القابي حرف زده مي‌شد كه با اين روش‌ها نمي‌شود مشكل را حل كرد. با كدام روش مي‌شود مشكل را حل كرد؟ كجاي زندگي انسان‌ها اگر انضباط نداشته باشد مي‌شود كار را پيش برد؟ امروز شاهد هستيم كه بعد از 6 سال تلاش در منطقه12 امروز توانستيم به اين نقطه برسيم و اميدواريم اين شتاب بيشتر شود.

قاليباف ادامه داد: براي شروع اين كار لازم شد تا گاهي شب و روزهايي از زندگي خود را به منطقه12 منتقل كنم به‌نحوي كه در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه وجمعه زن و بچه را به منطقه12 آوردم، در اين مدت شب‌ها در محل راه رفتم و زندگي كردم كه حس اينجا را بگيرم. يك شب سرزده به مسجدي رفتم و خانم‌هاي مسجد از پشت پرده بر من تاختند؛ من هم اجازه گرفتم و در بخش خانم‌ها با آنها صحبت كردم اما 2 سال بعد دوباره به آن مسجد رفتم و ديدم نگاه و رفتار مردم متحول شده است.

  • رقم خوردن اتفاقات بزرگ با حضور اصحاب فرهنگ و هنر

شهردار تهران در مراسم روز گذشته به اهميت موضوع گردشگري و اشتغال در منطقه12 نيز اشاره كرد و گفت: با رويكرد اجتماعي و فرهنگي و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و انديشمندان مي‌توانيم اتفاقات بزرگي براي شهر و كشور رقم بزنيم. وي تأكيد كرد: ما امروز در اين محل افتتاح نداريم، بلكه مي‌خواهيم مطمئن باشيم كار در مسير خودش قرار مي‌گيرد. هر موقع اينجا آمدم همه كارگران و مهندسان و زحمتكشان با عشق و دل كار كردند كه به همه آنها خداقوت مي‌گويم.

قاليباف با بيان اينكه حتي در اقتصاد مقاومتي هم بايد نگاه ما، نگاه فرهنگي باشد، گفت: اگر بقيه كشورها براي پيشرفت خود اولويت و توجه را به فرهنگ مي‌دهند ما نيز براي پيشرفت خود ناگزير هستيم كه به رويكرد فرهنگي و اجتماعي اولويت دهيم. روح حاكم بر اقتصاد مقاومتي هم همين نگاه فرهنگي است كه آثار آن را هم امروز مي‌بينيم.

  • آخرين ديدار با شوراياران و مديران محله‌هاي شهر

ظهر ديروز آخرين نشست محمدباقر قاليباف با مديران شهري، شوراياران و مديران محله‌هاي پايتخت در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. وي در اين ديدار خطاب به حاضران گفت: هرگز يك فرد در يك مجموعه به تنهايي توان انجام كار را ندارد. لذا از يكايك عزيزان تشكر مي‌كنم و خسته نباشيد مي‌گويم. شما نگذاشتيد در برابر مردم خجالت زده بشويم و از جانتان مايه گذاشتيد تا وعده‌هايمان عملي شود.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: حلاليت مي‌طلبم از شما عزيزاني كه در خلال كار متأسفانه نتوانستم انجام وظيفه كنم و نتوانستم در مورد برخي از شما عزيزان امنيت شغلي‌تان را برآورده كنم يا در زمينه‌ مسائل درماني خدمات كافي ارائه دهم. قاليباف با بيان اينكه از خدا مي‌خواهم كه ما را يك لحظه به حال خود وا نگذارد، گفت:

شما فلسفه وجودي شهرداري را در ذهن مردم تغيير داديد.وي در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت پيگيري مديريت يكپارچه شهري اشاره كرد و اظهار داشت: مجموعه شهرداري آماده است كه جهش بزرگي انجام دهد‌. قاليباف تأكيد كرد: ما مفهوم شهرنشين را به شهروند تغيير داديم؛ البته منكر كاستي‌ها در اين مدت خدمت‌مان در شهرداري هم نيستيم.در بخش ديگري از اين مراسم نيز حجت‌الاسلام قرائتي انگشتر خود را به پاس زحمات دكتر قاليباف در حوزه‌هاي فرهنگي و ساخت و توسعه مساجد شهر تهران، به وي اهدا كرد.

کد خبر 380009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha